چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۶
کد خبر: 77201

آمار اصلی سقط در کشور، بیشتر از این صحبت‌هاست و البته همین‌طور افزایش هم خواهد داشت. زیرا پایگاه خانواده به علت برهم خوردن نظام ارزشی و هنجاری یا به عبارتی فروریختگی، سردرگم شدن و نابهنجاری‌ها در جامعه دچار تزلزل شده است.

6600 سقط‌جنین در سال گذشته
سلامت نیوز : روزانه 18نفر برای گرفتن مجوز سقط جنین به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند. درحالی که این میزان، نسبت به سال 90، روزانه شش مادر بیشتر شده است. به این ترتیب، سال 91 به‌طور کلی شش‌هزار و ۶۵۶ نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که این میزان در سال 90، 4424 نفر بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ پزشکی قانونی کشور دیروز در گزارشی اعلام کرد که در سال گذشته شش‌هزار و ۶۵۶ نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کرده که این تعداد، 4/72‌درصد کل مراجعان خواستار مجوز سقط درمانی یعنی چهار هزار و 818نفر را دربرمی‌گیرد.

با توجه به آماری که درباره سقط جنین گفته شده، تهران سال 91 هم مانند سال 90، همچنان رکورددار سقط جنین در کشور بوده است. به این ترتیب، مادران استان تهران با ‌هزار و 684 مراجعه برای دریافت مجوز سقط جنین درمانی در مقایسه با دیگر استان‌ها بیشترین تعداد مراجعه را داشته‌اند که از این تعداد 761 نفر شرایط دریافت مجوز را داشتند. پس از تهران، استان‌های خراسان‌رضوی با 592 مراجعه و خوزستان با 543 مراجعه بیشترین آمار مراجعان سقط درمانی را در سال گذشته داشته‌اند. این در حالی است که در سال گذشته کمترین تعداد مراجعان سقط درمانی با 35 نفر در استان سمنان ثبت شده است که از این تعداد متقاضی، 27 نفر مجوز سقط جنین درمانی را دریافت کردند.

همین‌طور، در گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال گذشته استان آذربایجان‌غربی بیشترین کاهش را در مراجعان دریافت مجوز سقط درمانی داشت، تعداد این متقاضیان از 165 نفر در سال 1390 به 66 نفر در سال 1391 کاهش یافت؛ البته تمامی متقاضیان دریافت مجوز سقط درمانی این استان در سال گذشته شرایط دریافت مجوز را داشتند.
البته اجازه سقط جنین، در سال 76 با فتوای مقام معظم رهبری جهت تالاسمی‌ماژور صادر و پس از آن در سال 81 فهرست موارد مجاز اعلام شد ولی در سال 84 ماده‌واحده سقط جنین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر این قانون در حال اجراست. طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1384 سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی، قبل از چهار ماهگی و با رضایت زن در دو مورد مجاز شناخته شده است.

شیرین نیرومنش، استاد دانشگاه تهران و متخصص زنان و زایمان، می‌گوید: «یکی از دلایلی که سقط‌های جنین در سال 91 رشد داشته این است که موارد قانونی سقط جنین افزایش پیدا کرده است. در سال‌های قبل، تنها در زمان‌هایی که جان مادر به خطر می‌افتد، مجوز سقط جنین صادر می‌شد ولی در چند سال اخیر، به مواردی که جنین ناهنجاری‌هایی مانند سندروم دان یا مشکلات دیگر داشته باشد هم اجازه سقط داده می‌شود. مسئله مهم‌تر این است که تشخیص این ناهنجاری‌های جنین، در این سال‌ها به دلیل مسائل پزشکی بیشتر شده است.»

با این‌که علم پزشکی و بررسی وضعیت جنین در این سال‌ها پیشرفت داشته است ولی به گفته نیرومنش، در چند سال اخیر سقط جنین، راهی برای جلوگیری از فرزندآوری محسوب شده است. او همچنین ادامه می‌دهد: «داروهایی به صورت غیرمجاز و غیرقانونی به وفور در دسترس همه مردم قرار دارد. به این ترتیب، حتی اگر پزشکی قانونی مجوز سقط را صادر نکند، افراد خیلی راحت می‌توانند این داروها را تهیه و سقط جنین کنند. به این ترتیب، بسیاری از زوج‌هایی که در دوره عقد باردار می‌شوند یا به دلایلی برای بچه‌دارشدن مشکل دارند، بدون اتاق عمل و مجوز، خیلی راحت با خوردن این داروها، بدون این‌که فرد دیگری هم متوجه شود، جنینشان را سقط می‌کنند.» به همین دلیل، به عقیده نیرومنش، آماری که درباره سقط جنین گفته می‌شود، اصلا واقعی نیست. زیرا بسیاری از افرادی که سقط جنین را انجام می‌دهند، جایی ثبت نمی‌کنند. به این ترتیب، آمار واقعی سقط جنین چندین برابر مواردی است که پزشک قانونی اعلام می‌کند.

همچنین سعید خراط‌ها، جامعه‌شناس، درباره افزایش دو‌هزار مادری که در سال 91، برای سقط جنین به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، می‌گوید: «این آمار می‌تواند در اصل بیشتر از این‌ها باشد. البته بخشی از بالا بودن این آمار در سال 91، به دلیل امکان قانونی‌ است که در این سال‌ها ایجاد شده است.» به گفته خراط‌ها، فرزند ناخواسته، روابط جنسی نامشروع، فقر، مشکلات اشتغال، مسکن و مسائل اقتصادی و اجتماعی باعث شده تا مردم تمایلی به فرزندآوری نداشته باشند. درنهایت هم اگر جنینی به وجود‌ آید، سعی می‌کنند به هر دلیل موجه و ناموجهی آن را سقط کنند. او همچنین در ادامه می‌گوید: «البته میزانی از این افزایش سقط‌ها از آلودگی‌های زیست‌محیطی مانند تشعشعات ماهواره‌ای و پارازیت‌هایی که مستقیم به گیرنده‌های خانگی ارسال می‌شود، تبعیت می‌کند. به این ترتیب، هرچه این موارد بیشتر می‌شود، جنین‌های سقط‌شده هم بیشتر خواهد شد.»

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، درباره وضعیت سقط جنین در ایران می‌گوید: «آمار اصلی سقط در کشور، بیشتر از این صحبت‌هاست و البته همین‌طور افزایش هم خواهد داشت. زیرا پایگاه خانواده به علت برهم خوردن نظام ارزشی و هنجاری یا به عبارتی فروریختگی، سردرگم شدن و نابهنجاری‌ها در جامعه دچار تزلزل شده است.»

به گفته او، نگهداری بچه برای هر خانواده هزینه‌هایی دارد. زمانی هم که خانواده به آینده امیدی ندارند، شغل، مسکن، درآمد آن‌ها با مشکل روبه‌رواست. خانواده‌ها دچار هراس اجتماعی می‌شوند، به این ترتیب، مادران و پدران به این نتیجه می‌رسند که ظلم هراس اجتماعی را به فرزند خود ندهند و او را در دوران جنینی سقط کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha