چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۰
سلامت نیوز : مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد بازگشت دوباره موج اعتیاد تزریقی به کشور و افزایش آسیب های ناشی از اعتیاد تزریقی هشدار داد. در همین حال رئیس اداره درمان اعتیاد وزارت بهداشت، علت نگرانی ها از افزایش اعتیاد تزریقی در جامعه را افزایش عرضه و مصرف هروئین بین معتادان عنوان کرد.

شیوع دوباره اعتیاد تزریقی

دکتر فیروزه جعفری رئیس اداره درمان اعتیاد وزارت بهداشت در گفت و گو با خراسان از دریافت گزارش هایی از استان های مختلف در خصوص افزایش اعتیاد تزریقی بین معتادان خبر داد و گفت:آماری که هر سه ماه یک بار از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تجمیع و به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارسال می شود، از شیوع دوباره اعتیاد تزریقی در کشور حکایت دارد.این درحالی است که از ابتدا نیز تعداد معتادان تزریقی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای درگیر معضل اعتیاد بسیار پایین بوده است.

درحال حاضر نیز تنها بین 10 تا 20درصد معتادان ،به اعتیاد از نوع تزریقی مبتلا هستند.وی خاطر نشان کرد:با اقدامات انجام شده در اداره ایدز وزارت بهداشت و اقدامات مشترک وزارت بهداشت و سازمان زندان ها در زمینه توزیع متادون و سرنگ در سطح زندان ها، اعتیاد تزریقی و آسیب های ناشی از آن مانند ابتلا به ایدز کاهش چشمگیری داشته است.

هروئین جایگزین کراک شده است

جعفری علت اصلی رو آوری دوباره معتادان به تزریق مواد مخدر را تغییر نوع مواد مخدر مصرفی بین جامعه معتادان دانست و گفت:تا پیش از این به دلیل وجود کراک که نوع فشرده هروئین است، معتادان تمایلی به تزریق هروئین نداشتند. اما چندی است هروئین جایگزین کراک شده است و به همین دلیل تزریق این مخدر نیز در بین معتادان افزایش یافته است.وی تاکید کرد:افزایش توزیع و مصرف هروئین، زنگ هشدار شیوع و گسترش اعتیاد تزریقی و در نتیجه افزایش آسیب های اجتماعی ناشی از آن را به صدا درآورده است.

رئیس اداره درمان اعتیاد وزارت بهداشت با گلایه از کمبود بودجه در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد خواستار رسیدگی بیشتر به وضعیت DICها یا مراکز درمان گذری شد و گفت:متاسفانه با وجود حساسیت اجتماع در مورد موضوع اعتیاد و آسیب های ناشی از آن جدا از تخصیص نیافتن حتی ریالی از بودجه پیشگیری از اعتیاد به وزارت بهداشت، تنها کمی بیشتر از 50درصد بودجه درمان اعتیاد وزارت بهداشت در سال 91تخصیص داده شد.

وی تصریح کرد:پرداخت نشدن بودجه پیشگیری می تواند معضلات ثانویه ای مانند افزایش اعتیاد تزریقی و آسیب های ناشی از آن را به همراه داشته باشد.وی اعتیاد به مشتقات تریاک را هم چنان در راس موارد اعتیاد به مواد مخدر درجامعه دانست و گفت:در بررسی های انجام شده بیشترین آمار اعتیاد مربوط به مشتقات تریاک مانند تریاک، هروئین و کراک است و پس از آن اعتیاد به مخدر شیشه بیشترین تعداد افراد معتاد را به خود اختصاص داده است.وی تصریح کرد:در برخی مناطق مانند تهران تعداد افراد معتاد به شیشه نزدیک به تعداد افراد معتاد به مشتقات تریاک است که این خود نشان از تغییر الگوی مصرف مواد مخدر دارد.

آسیب های ناشی از اعتیاد تزریقی در کشور در حال بازگشت است

در همین حا ل مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان این که آسیب های ناشی از اعتیاد تزریقی در کشور در حال بازگشت است، گفت: سیستم کاهش آسیب اعتیاد در کشور در حال نابودی است.

فرید براتی‌سده در میزگرد «کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد و چالش‌های ‌پیش رو» که با حضور مسئولان وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با موادمخدر و کارشناسان حوزه اعتیاد در ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی اعتیاد در کشور موضوع کاهش آسیب‌های اعتیاد است که در سال‌های اخیر، نگاهی که به این امر وجود داشته، تغییر کرده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: عمده استراتژی کاهش آسیب در مباحث مرتبط با HIV / ایدز است، چرا که کاهش آسیب ناشی از HIV / ایدز با کاهش آسیب ناشی از مصرف مواد محرک، آمفتامین‌ها (شیشه) متفاوت است.

به گفته براتی سده، کاهش آسیب ناشی از HIV / ایدز اغلب به بیماری‌های عفونی ناشی از تزریق در معتادان مربوط می‌شود که از دهه 80 به بعد در کشور موضوع مقابله با آن آغاز شد، اما همان زمان نیز بعضی‌ها با این موضوع مخالف بودند و اعتقاد داشتند این اتفاق سبب اشاعه موضوع اعتیاد می‌شود.

وی افزود: به هر حال کاهش آسیب ناشی از HIV / ایدز در کشور آغاز شد و ظرف مدت کوتاهی موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه ایجاد شد، حتی توانستیم انتقال HIV / ایدز را از طریق تزریق کنترل کنیم.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه به چالش اخیری که در ستاد مبارزه با موادمخدر در نگاه برخی تصمیم‌گیرندگان این سازمان برای برخورد با کاهش آسیب ناشی از اعتیاد ایجاد شده است، اشاره کرد و گفت: آنها معتقدند در زمینه کنترل HIV / ایدز موفقیت‌هایی حاصل شده است، بنابراین دیگر دلیلی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود ندارد .

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با انتقاد از مبالغ پرداخت شده به مراکز کاهش آسیب سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: این مبالغ تخصیص یافته از سوی ستاد یکسان نیست، به مراکز کاهش آسیب اعتیاد بهزیستی مبالغ کمتری پرداخت می شود در حالی که مراجعان این مراکز معمولا از اقشار محروم‌تر جامعه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha