چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۰
سلامت نیوز : پولش را کامل می گیرد، حتی قبل از فرستادن عکاس و فیلمبردار با مشتری هایش تسویه حساب می کند. می پرسم چرا؟ در پاسخ تعداد زیادی آلبوم باز نشده نشانم می دهد و می گوید: «هیچ کدام از صاحبان این آلبوم ها برای گرفتن عکس هایشان نیامده اند، راستش دیگر مار گزیده شده ام...»باورش برایم سخت است، چطور می شود ظرف چند ماه زندگی یک جوان از این رو به آن رو شود. هنوز مهر آبی ازدواج روی قباله اش خشک نشده که مهر قرمز طلاق بر صفحه شناسنامه اش می نشیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ او حالا سابقه یک ازدواج ناموفق را در پرونده زندگی اش دارد. سابقه ای که هرچند شاید بتوان از صفحه شناسنامه پاکش کرد اما آثارش برای همیشه در ذهن او و خانواده اش باقی خواهد ماند.گاه آن قدر فاصله جاری شدن خطبه ازدواج و خطبه طلاق به هم نزدیک می شود که حتی عکاس باشی هم فرصت چاپ و ظاهر کردن عکس های عروسی را پیدا نمی کند. پایان زودهنگام آن هم پیش از آغاز زندگی مشترک زیر یک سقف به قدری تلخ است که باورش برای همه آسان نیست...

* * *

طلاق دردوره عقد از برخی لحاظ ها تفاوت هایی با طلاق بعداز آغاز زندگی مشترک دارد. چه از نظر فرآیند روانی که همسران بعد از طلاق طی می کنند و چه از نظر مواجه شدن نزدیکان با این مسئله و چه حتی از نظر مسائل مالی حول و حوش طلاق.زمانی که طلاق بعد از مدتی کوتاه از عقد روی می دهد، شرایط متفاوت است. در غالب اوقات طلاق هایی از این قبیل، زمانی روی می دهد که انتخاب افراد اشتباه بوده است؛ آن قدر اشتباه که لازم شده است همسران در مدتی کوتاه از هم جدا شوند.این که افراد متوجه شوند که چنین اشتباهی را انجام داده اند می تواند برای آن ها بسیار تلخ و البته عوارض خاصی به دنبال داشته باشد. سرزنش خود، کاهش اعتماد به نفس، شرمندگی از اطرافیان و احساس ناتوانی و بی عرضگی از جمله مواردی است که این افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. اما داستان تنها به همین هیجانات ناخوشایند محدود نمی شود.

آسیب های طلاق زودهنگام

تبیان می نویسد: داشتن احساس گناه شدید یا احساس شکست به دلیل انتخاب اشتباهی که باعث به دردسر افتادن خود و خانواده شده، یکی از مواردی است که می تواند گریبانگیر این افراد شود. در نتیجه، ممکن است فرد تصمیم بگیرد برای تسکین دادن خود این موضوع را تا مدتی از دیگران پنهان کند. ممکن است فرد طلاق گرفته تامدتی حلقه دستش کند، ادای بیرون رفتن با همسرش را دربیاورد، حتی فیلم بازی کند که دارد با همسرش تلفنی صحبت می کند. خلاصه تلاش کند از همکاران، نزدیکان و اقوام، دوستان و از در و همسایه موضوع را پنهان نگاه دارد. اما هر چه زمان بگذرد مخفی کردن این موضوع سخت تر می شود و در نتیجه استرس و تنش افزایش می یابد. ترس از برملا شدن این راز می تواند خودش به موضوعی آزاردهنده و کابوسی ناراحت کننده تبدیل شود. اگر می خواهید در این دام گرفتار نشوید، بهتر است از روش مخفی کاری برای مدت طولانی استفاده نکنید.

من مقصر نیستم

یکی از اتفاقات شایع بعد ازطلاق هایی که پس ازمدت کوتاهی از عقد انجام می گیرد سرزنش و قضاوت غیرمنصفانه افراد طلاق گرفته، از سوی دیگران است. چرا که ممکن است آنها این طور برداشت کنند که طلاق بیش از اندازه زود اتفاق افتاده است و همسران برای حفظ زندگی شان تلاش کافی نکرده اند.اگر تصور می کنید می توانید برای همه خویشاوندان و اطرافیانتان توضیح دهید که چرا طلاق گرفته اید سخت دراشتباه هستید. در عوض این تلاش بیهوده، سعی کنید کمی گوش هایتان را ببندید و در قدم اول در خودتان این نگرش را ایجاد کنید که شما مسئول اصلاح تصورات و برداشت های اشتباه دیگران نیستید. بعد هم یادتان باشد که آدم ها این قدر این روزها سرشان شلوغ است که فرصت ندارند هر روز و برای همیشه درباره اشتباه شما صحبت کنند، پس لازم نیست این قدر نگران مواجه شدن با دیگران باشید.

عوامل موثردر طلاق های دوران عقد

اما چه عواملی در بروز طلاق های دوران عقد تاثیرگذار است؟ دکتر عزت ا... کردمیرزا روان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه در این باره درماهنامه « سپیده دانایی» می نویسد: عوامل متعددی در جدایی های زودهنگام، تاثیر دارد. دو دسته عوامل در انتخاب همسر و دوام زندگی مشترک دخیل است. دسته اول عوامل مربوط به بافت زندگی یعنی شرایط اقتصادی، اجتماعی، تحصیلی، مذهبی، اعتقادی و دیگر عوامل مربوط به خانواده هاست.دسته دوم عوامل مربوط به تعامل دو نفر خواهد بود که آیا این افراد احترام لازم را برای همدیگر قائل هستند؟ برای همدیگر جذابیت و به هم گرایش دارند؟ و...این دو دسته عوامل، همان طور که برای انتخاب مهم هستند، پس از انتخاب و در پایداری یا ناپایداری زندگی مشترک نیز اهمیت دارند. اگر درمرحله اول، یعنی انتخاب به هر دلیلی به این عوامل توجه نشود در مرحله بعد مشکل ساز می شوند و می توانند زمینه جدایی را به وجود آورند.

و باز هم اصول آشنایی

دکتر کردمیرزا ادامه می دهد: از طرف دیگر زمینه های آشنایی افراد برای ازدواج نیزمی تواند در طلاق زودهنگام موثر باشد. الان دیگر زمینه های ازدواج مثل قدیم نیست. در گذشته وقتی افراد می خواستند با هم ازدواج کنند معمولا به واسطه خانواده ها یا افراد امین و مورد تایید خانواده ها با هم آشنا می شدند. اما اکنون شیوه های آشنایی و شیوه های انتخاب همسر به واسطه تغییرات اجتماعی و استفاده از فناوری های جدید تغییر کرده و باعث شده است مانند قدیم افراد با هم آشنا نشوند و برای ازدواج تصمیم گیری نکنند.ازدواج هایی که در کوتاه مدت به طلاق ختم می شوند، بار احساسی و عاطفی بالاتری داشته اند و در آن شناخت (عقلانیت) کمتر مورد توجه قرار گرفته است.عامل دیگری که بر طلاق های دوران عقد تاثیرمی گذارد تاریخچه زندگی افراد است.

منظور این است که امروز بسیاری از پسران و دختران نوعی رابطه را قبل از ازدواج تجربه می کنند. این رابطه از چند نظر می تواند در زندگی آینده آنها تاثیر داشته باشد.این که رابطه ای که فرد در گذشته داشته چگونه بوده است و اگر به شکست منجر شده چه گره هایی در آن وجود داشته است، در روابط آینده فرد موثر است. افراد معمولا بی توجه به این موضوع و بدون این که گره های گذشته را باز کنند وارد رابطه جدیدی می شوند و آن گره ها تاثیر بدی بر زندگی مشترک آنها می گذارد.از طرف دیگر ممکن است تجربه گذشته زمینه نوعی مقایسه ویرانگر را به وجود بیاورد.جدای از این مسائل مطرح شده، برخی مسائل کلان نیز در طلاق زودهنگام موثر است. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار مسائل اقتصادی است که باعث می شود دختر نتواند جهیزیه بخرد و پسر نتواند فعالیت اقتصادی مناسبی داشته باشد و به طور کلی، انتظارات و پیش بینی ها درست از کار درنیاید.

همه چیز سیاه نیست

یادتان باشد طلاق در دوره عقد خیلی هم سیاه نیست. کنار آمدن سریع تر با وضعیت جدید با توجه به مدت کوتاهی که از ازدواج گذشته، خیلی هم دشوار نیست. همچنین با توجه به این که معمولا تا زمانی که افراد به سر خانه و زندگی خودشان نروند، هزینه هایی که خانواده ها برای ازدواج آن ها می کنند خیلی زیاد نیست، سرزنش اطرافیان و البته احساس گناه افراد می تواند چندان زیاد نباشد.

ازطرفی، شانس ازدواج مجدد برای این گروه از زنان می تواند بیش از زنانی باشد که بعد از عروسی طلاق می گیرند. از سویی، به احتمال بسیار زیاد، بچه ای نیزدر بین نیست. پس اگر شما در دوره عقد از همسرتان جدا شده اید، سعی کنید به این نکات نیز توجه کنید و همه زندگی را سیاه و وحشتناک نبینید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha