به نظر می‌آید كه تعداد زنان مصرف‌كننده مواد مخدر در ایران رو به افزایش است زیرا بسیاری از بیمارستان‌های دولتی، زنان بارداری را پذیرش كرده‌اند كه هنگام زایمان از اعتیاد آنها مطلع شده‌اند.

سلامت نیوز : در نخستین هفته تیرماه و در حالی كه اغلب كودكان ایران در تعطیلات تابستانی و ایام فراغت به سر می‌برند، انجمن حمایت از حقوق كودكان نشست ماهانه خود در این ماه آغازین تابستان را به بررسی اعتیاد در كودكان اختصاص داد. در این نشست كه عصر روز دوشنبه برگزار شد، نازنین عین الیقین؛ از فعالان انجمن‌های درمان اعتیاد در تحقیق خود ضمن اشاره به اهمیت فرزندپروری و رعایت چارچوب‌های علمی در این امر گفت: «هم‌اكنون كه سن اعتیاد در كشور پایین آمده ما با مشكلاتی در ورود به فضای مدارس و رویارویی با كودكان برای ارائه آموزش‌های پیشگیرانه مواجهیم. بنابراین باید بر آموزش خانواده‌ها تمركز كنیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ وی در این پژوهش، اثرات اعتیاد والدین بر كودكان را مورد بررسی قرار داده بود و در تشریح بررسی‌های خود گفت: «بنا بر تعریف بخش سلامت انسانی و خدمات اجتماعی امریكا، اعتیاد والدین نوعی كودك آزاری است زیرا والدین معتاد قادر به مراقبت از كودك نبوده و كودكان در معرض غفلت قرار می‌گیرند علاوه بر آنكه مجاورت كودكان با مواد مخدر می‌تواند سلامت جسمی و روانی آنها را به خطر بیندازد. در عین حال، والدین باید همیشه در دسترس كودك باشند تا كودك بتواند نیازهای خود را به آنها بگوید در حالی كه والدین معتاد معمولا كودك خود را رها می‌كنند و بسته به شرایط اقتصادی و اجتماعی، یا كودك را در خیابان گذاشته و به بهزیستی می‌سپارند یا آنكه تمركزی بر تربیت كودك خود ندارند.

علاوه بر آنكه این كودكان معمولا با تهدید و تنبیه بدنی از سوی والدین خود مواجهند اما یك نكته مهم اینكه وجود كودك در خانواده معتاد، به مادر انگیزه ترك می‌دهد و اتفاقا این ترك و درمان ماندگار خواهد بود.»وی در ادامه افزود: «كودكان خانواده‌های معتاد معمولا از رشد ناكافی جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی برخوردارند زیرا تغذیه آنها مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و معمولا هم فاقد روابط اجتماعی كافی هستند علاوه بر آنكه به‌شدت در معرض خطر مصرف مواد در آینده قرار دارند زیرا والدین، الگوی آنها هستند. این كودكان تحت فشار استرس دایم قرار دارند زیرا والدین معتاد در شرایط طبیعی روانی قرار ندارند و خشونت خانگی در این خانواده‌ها بسیار زیاد است. در واقع فرزندان خانواده‌های اعتیاد، در آینده، بهای سنگینی از بابت اعتیاد والدین خود می‌پردازند.»

عین الیقین با هشدار نسبت به سوءاستفاده جسمی و جنسی از كودكان خانواده‌های معتاد، به آمار بالای بیماری‌های روانی و حتی اقدام به خودكشی در میان این كودكان اشاره كرد و افزود: «این كودكان به سختی با محیط پیرامون ارتباط برقرار می‌كنند و تمام خشونتی را كه در خانه شاهد آن هستند بر محیط بیرونی پیاده می‌كنند. از آنجا كه والدین معتاد معمولا با مشكلات اقتصادی هم دست به گریبانند، تمام مسائل خانواده بر اعتیاد تمركز داشته و باقی افراد خانواده و نیازهای آنان دیده نمی‌شود و این كودكان، اغلب ناچارند كه مسوولیت خانواده را بر عهده بگیرند و برای تامین معاش خانواده كار كنند آن هم در حالی كه از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند.»

در ادامه این نشست، گلاره مستشاری؛ روانپزشك و كارشناس كاهش تقاضای دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در ایران با ارائه گزارشی به بررسی سیر شیوع مصرف مواد مخدر در جهان و اقدامات مقابله‌یی پرداخت و در نگاهی به وضعیت ایران گفت: «در سال‌های قبل با مصرف تریاك در ایران مواجه بودیم كه این مسیر به سمت مصرف كراك تغییر كرد و دوباره به هرویین رسید. البته تقاضا و بازار در اختیار مصرف‌كننده نیست چنان كه در سال‌های 84 – 83 مصرف كراك هرویین آغاز شد اما امروز مصرف كراك بسیار كاهش یافته، در عین حال كه هر معتادی هم توان خرید تریاك را ندارد بلكه آنچه كه فعلا با توان اقتصادی معتادان همخوانی دارد، هرویین است.»

مستشاری افزود: «طبق گزارش جهانی 2013 مصرف مواد، مصرف كوكایین در ایران بسیار كمرنگ و كمتر از یك‌دهم درصد است اما در مصرف مواد افیونی، ایران، روسیه و افغانستان حضور پررنگی دارند. در این گزارش، مصرف آمفتامین هم در ایران بین 3 دهم تا نیم درصد جمعیت 15 تا 64 ساله گزارش شده است.»این روانپزشك تاكید كرد كه بدترین عارضه مصرف مواد مخدر، وابستگی است و تغییرات روانشناختی بر اثر سوء مصرف مواد منجر به سلب كنترل فردی شده و وقتی فرد انتخاب می‌كند كه مواد مخدر مصرف كند، دیگر میزان مصرف در اختیار او نبوده بلكه مواد مخدر بر او حكومت می‌كند و به همین سبب، معتاد فاقد این بصیرت است كه بداند با فرزندش چگونه رفتار می‌كند.

مستشاری افزود: «به نظر می‌آید كه تعداد زنان مصرف‌كننده مواد مخدر در ایران رو به افزایش است زیرا بسیاری از بیمارستان‌های دولتی، زنان بارداری را پذیرش كرده‌اند كه هنگام زایمان از اعتیاد آنها مطلع شده‌اند. می‌توانیم، كار كودكان را با اعتیاد والدین در ارتباط بدانیم در عین حال كه الزاما، مصرف مواد مخدر در نوجوانان، محدود به خانواده‌های معتاد نیست، هر چند كه به نظر می‌رسد آغاز مصرف در سن كمتر از 16 سالگی، احتمال اعتیاد خانواده را هم پررنگ‌تر می‌كند.»وی در ادامه، ژنتیك، اختلال در مدار پاداش، عوامل شخصیتی، وضعیت عاطفی، انتظارات مصیبت از مصرف مواد و رشد در خانواده را از عوامل مرتبط به گرایش به سمت مصرف مواد مخدر دانست و در اشاره به عوامل محیطی موثر بر مصرف، از دسترسی آسان به مواد، جنسیت، سنین نوجوانی و جوانی و نداشتن مهارت‌های لازمه زندگی نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha