چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 77232

برنج قهوه‎ای با وجود سالم و مفید بودنش از این نظر که حاوی شلتوک برنج است، میتواند مقدار بیشتری از آرسنیک را در خود ذخیره کند.

سلامت نیوز: امروزه برنج به یکی از اصلی‎ترین مواد مصرفی در صنعت خوراکی تبدیل شده و نقش تعیین کننده‎ای در تغذیه ملل مختلف دارد. مردمان آسیا مانند ایران، چین، تایلند و هند و حتی آمریکای لاتین از برنج در وعده‎های غذایی استفاده می‎کنند.
موضوعی که باعث نگرانی شده حضور ماده سمی و خطرناکی به اسم آرسنیک در برنج است، که از طریق خاک آغشته به آرسنیک وارد ساقه‌های برنج می‎شود و از آنجا که کشت برنج به صورت غوطه‎ور در آب است، آرسنیک به شکل محلول در شالیزارها وارد برنج شده و در آن رسوب می‎کند. نکته قابل تامل هم اینجاست که برنج قهوه‎ای با وجود سالم و مفید بودنش از این نظر که حاوی شلتوک برنج است، میتواند مقدار بیشتری از آرسنیک را در خود ذخیره کند.

با توجه به کشت وسیع برنج و احتمال آلوده بودن آن به آرسنیک، غذاهای جایگزین، نظیر نان یا سیب‎زمینی پیشنهاد می‎شود. ولی در صورت استفاده از برنج هم بهتر است موارد زیر را رعایت کنید تا میزان آرسنیک موجود در برنج را به هنگام پخت به حداقل برسانید

یک- شستشوی برنج آنقدر که رنگ آب از حالت کدر خارج شود و شفافیت آب را به خود بگیرد.


برنج را داخل آبکش قرار دهید و روی آن آب بگردانید تا وقتی که آبی که از آبکش رد میشود رنگ روشن و شفاف داشته باشد. سپس برنج را بخیسانید، خیس کردن برنج باعث میشود بین بیست و پنج تا سی درصد میزان آرسنیک برنج کاهش یابد .

دو- برنج را در قابلمه بزرگی حاوی آب زیاد بجوشانید


قابلمه را شش برابر میزان برنج آب کرده و بگذارید به نقطه جوش برسد و سپس برنج را اضافه کنید و بگذارید بجوشد ، طبق تحقیقات صورت گرفته حدود پنجاه تا شصت درصد آرسنیک به این روش از برنج خارج میشود. طبیعتا به دلیل جوشاندن برنج در حجم زیادتری از آب میزان نمک مصرفی هم افزایش میابد که جای نگرانی است وقتی برنج را آبکش میکنید میتوانید مقادیر اضافی نمک را با چرخاندن آب سرد روی آبکش خارج کنید.

سه- جوشاندن برنج


برنج را در قابلمه حاوی مقدار زیاد آب بجوشانید، بعد از قل زدن برنج شعله را کمتر کرده و درب برنج را بگذارید و اجازه دهید بخار کند، هرازگاهی خیلی آرام برنج را داخل آب جوش با قاشق هم بزنید

چهار- آبکش کردن مجدد

برنج را داخل آبکش ریخته و مانند مرحله اول اجازه دهید که آب روان از روی برنج ها عبور کند، قبل از اینکه دانه های برنج خیلی سرد شوند مجددا آنها را داخل قابلمه برگردانید.

پنج- دم کردن

بعد از این مرحله به دلیل اینکه دانه های برنج خیلی بیشتر از حجم درخواستی، آب مصرف کرده بودند باید آب اضافی آن خارج شود در این مرحله یک پارچه نخی تمیز را دور درب قابلمه پیچیده شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید که نمناکی برنج خارج شود و برنج دم کشیده شود. در بعضی روش های طبخ، در مرحله دم کردن برنج آن را از روی اجاق گاز برمیدارند ولی در این مورد شعله بسیار کم برای دم کشیدن برنج ایده‌آل خواهد بود

نهایتا از برنج دم کرده خود که میزان آرسنیک موجود در آن را به حداقل ممکن کاهش داده‌اید لذت ببرید.

منبع:مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha