سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه کولیک شیرخوارگی یک پدیده شایع و آزاردهنده اما خوش خیم در بین نوزادان است، گفت: کولیک شیرخوارگی در نوزادان مصرف کننده شیر مادر تنها در نیمه شب‌ها رخ می‌دهد اما بیقراری و سایر علائم این عارضه در کودکان مصرف کننده شیرهای مصنوعی در هر زمان در طول روز اتفاق می‌افتد.

دکتر پدرام عطایی در گفت وگو با ایسنا، کولیک شیرخوارگی را پدیده‌ای شایع در بین نوزادان شیرخوار دانست و اظهار داشت: کولیک شیرخوارگی در شیرخواران 3 یا 4 ماه اول زندگی رخ می‌دهد. بیقراری در نیمه شب‌ها، قرار دادن پا بر روی شکم و گریه‌های طولانی از علائم شایع این عارضه است.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس قانون سه، کولیک شیرخوارگی همراه با بی قراری در نوزادان زیر 3 ماه، به مدت 3 هفته، سه روز در هفته و حداقل 3 ساعت اتفاق می افتد که در ضمن این بیقراری‌ها، پوست صورت نوزاد سرخ و پاهایش بر روی شکم جمع می شود و کودک مبتلا به این عارضه هنگام بیقراری‌ها و سایرعلائم، دیگر قادر به خوردن شیر نیست.

این فوق تخصص گوارش کودکان با بیان اینکه بعد از دفع گاز، بیقراری‌های شیرخوار به پایان می رسد، افزود: کولیک شیرخوارگی در کودکانی که از شیر مادر برای تغذیه استفاده می کنند فقط در نیمه شب اتفاق می افتد اما بیقراری و سایر علائم این عارضه در کودکان مصرف کننده شیرهای مصنوعی در هر زمان در طول روز اتفاق بروز می کند.

دکتر عطایی با اشاره به اینکه علت بروز کولیک در دوران شیرخوارگی هنوز مشخص نیست، گفت: افتراق دادن کولیک شیرخوارگی از آن دسته بیماری‌هایی که خود را به صورت بیقراری نشان می دهد، مسئله مهمی است که نباید با این عارضه اشتباه گرفته شود.

وی با بیان این مطلب که هورمون گلوکاگن باعث افزایش فشار داخل چشم و به دنبال آن ریزش اشک چشم و ترس از نور در نوزادان می شود، افزود: عفونت‌های ادراری، ریفلاکس محتویات معده به مری و التهاب مربوط به مری و آلرژی های غذایی گاهی اوقات نمایی شبیه به کولیک شیرخوارگی را ایجاد می کنند که این دسته از بیماری ها را نباید با کولیک در شیرخواران اشتباه گرفت.

دکتر عطایی اقدامات نگهدارنده را برای درمان کولیک در دوران شیرخوارگی توصیه کرد و اظهار داشت: پرهیز مادر از مصرف غذاهای نفاق نظیر نخود، لوبیا، آجیل و نوشابه های گازدار و غذاهای محرک همچون چایی پررنگ، قهوه، کاکائو، ادویه، سوسیس و کالباس و همچنین در آغوش گرفتن نوزاد به هنگام بیقراری و قرار دادن پارچه گرم بر روی شکم از جمله اقدامات نگهدارنده‌ای است که تا حدودی در درمان عارضه کولیک شیرخوارگی موثر واقع می شود.

این فوق تخصص دستگاه گوارش کودکان، صداهای بم، همچون رادیو، تلویزیون، ضبط، جاروبرقی، سشوار و صدای پدر را در آرام کردن بیقراری‌های کودک مبتلا به کولیک موثر دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از داروهایی نظیر گریپ میچر و ترکیبات گیاهی هم برای بهبود این دسته از نوزادان تا حدودی تاثیرگذار است.

دکتر عطایی در پایان با بیان اینکه کولیک شیرخوارگی یک پدیده خوش خیم و شایع اما آزار دهنده در بین شیرخواران برای خانواده‌ها است، گفت: این پدیده که موجب برهم ریختن خواب و آرامش پدر و مادر می شود با این وجود تا 3 یا 4 ماهگی بهبود می یابد، در صورت ادامه شدت این روند امکان ابتلا به آلرژی‌های غذایی در این دسته از نوزادان وجود دارد ولی برای درمان کولیک شیرخوارگی نباید از داروهایی که خطر مرگ ناگهانی در نوزادان را بالا می برد استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha