سلامت نیوز: سومین كارگروه تغذیه با دستور كار اصلی «تنظیم برنامه و منو غذایی پیشنهادی برای غذاخوری های دانشجویی» برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ مسئول امور رفاهی دانشجویان وزارت بهداشت با اعلام این خبر، گفت: مسئولان و كارشناسان حوزه تغذیه داشجویی دانشگاه های علوم پزشكی و وزارتخانه، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه ی بیشتر درخصوص ارایه خدمات تغذیه به دانشجویان را ضروری می دانند.

جهانگیری افزود: با توجه به بررسیهای به عمل آمده توسط كارشناسان و متخصصان تغذیه در نشست های اخیر، یكی از راه های ایجاد هماهنگی در زمینه ی ارایه ی خدمات در بخش تغذیه ی دانشجویی تعاریف تركیبات وعده های غذایی همچنین تنظیم منو و برنامه ی پیشنهادی غذایی یكسان است. برداشت های مختلف در دانشگاه ها در خصوص ارایه ی یك وعده غذایی، تركیبات غذاو آنالیز غذا، دورچین های هر وعده، همراه غذا و غذای اصلی موجب تفاوت هایی در ارایه ی خدمات در بخش تغذیه دانشجویی شده كه مطلوب دانشجویان و كارشناسان امر نمی باشد.

وی در ادامه گفت: موضوع دو منویی بودن وعده های ناهار و شام كه در برخی دانشگاه ها در سالهای اخیر اجرا شده و در برنامه و منوی پیشنهادی لحاظ شده است، كه دانشگاهها پس از بررسی لازم، پایلوت کردن طرح در برخی روزها ی هفته و یا در برخی خوابگاه ها، برای اجرای كامل طرح دومنویی نمودن وعده های غذایی تصمیم گیری خواهند کرد.

جهانگیری گفت: بر اساس بررسی انجام شده توسط دانشگاه های مجری طرح، بیش از20 تا 30 درصد دانشجویان نسبت به رزرو منوی دوم كه از ویژگیهای آن سلامت بیشتر و صرفه اقتصادی است استقبال نموده اند و پیش بینی می شود در صورت فرهنگ سازی مناسب از طریق كمیته های تغذیه ی دانشجویی در دانشگاهها اطلاع رسانی مناسب تغذیه ای در خصوص ارزش مواد غذایی و میزان كالری دریافتی علاوه بر تغییر نگرش و ذائقه ی دانشجویان، استقبال بیشتری در انتخاب منوی دوم وعده های ناهار و شام صورت گیرد.

مسئول امور رفاهی دانشجویان ضمن تقدیر و تشكر از همكاری دانشگاهها افزود: تنظیم برنامه های غذایی بر اساس نظرات و پیشنهادات دانشگاه ها صورت گرفته و تمام سعی گروه های كارشناسی بر آن بوده موضوع سبك زندگی ایرانی – اسلامی در برنامه ی تنظیم شده لحاظ شود.

وی افزود: در همین راستا لزوم اطلاع رسانی به دانشجویان در مورد ارزش غذایی مورد تاكید قرار گرفت و تلاش شد فراوانی غذاهایی كه درحال حاضربه دانشجویان ارایه می شود مورد بازنگری قرار گیرد.


آیین نامه تغذیه دانشجویان بزودی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ می شود


جهانگیری اشاره كرد: كار كارشناسی در خصوص امور تغذیه دانشجویی از سال گذشته با تاكیدات معاون دانشجویی و فرهنگی و حمایت وی با جدیت بیشتری دردستور كار اداره امور رفاهی قرار گرفته است. از جمله  اهم اقدامات انجام شده در بخش تغذیه كه مورد استقبال دانشگاه ها قرار گرفته، شاخص های تدوین شده و آیین نامه تغذیه است كه مراحل نهایی ابلاغ را در معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت متبوع طی می كند وان شاء الله به زودی به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد.

مسئول امور رفاهی در پایان افزود: بررسی «مزایا و معایب ارایه ی نان بسته بندی شده » با همكاری دانشگاه علوم پزشكی مازندران، بررسی «تعیین زمان  و نحوه ی اطلاع رسانی در خصوص پیشنهاد یك روز بدون گوشت در هر ماه» با همكاری دانشگاه علوم پزشكی تهران، بررسی«هرم غذایی جدید و تعریف هر واحد ماده غذایی» با همكاری دانشگاه علوم پزشكی گیلان، بررسی « قیمت تمام شده هر وعده غذا به تفكیك برنامه غذایی» با همكاری دانشگاه های علوم پزشكی مشهد و تهران و تهیه جدول «ارزش غذایی،میزان كالری دریافتی و تركیبات برای هر نوع غذا به منظور فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به دانشجویان»با همكاری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ،از دیگر دستاوردهای كارگروه های اخیر است كه مقرر شده امور رفاهی دانشجویان پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha