سلامت نیوز: عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی از عدم تحویل دارو توسط شرکتهای دارویی به بهانه بازارگردانی خبر داد و گفت: جالب است که این گروگانگیری دارو زیر گوش نماینده سازمان بازرسی که در وزارت بهداشت مستقر است، انجام شده است.
  
احمد قویدل در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نابسامانی بودجه یارانه‌ای در وزارت بهداشت گفت: وزیر بهداشت در یک دوره سعی و خطا نه تنها روش‌های قبلی را اجرا نمی‌کند بلکه با هر تصمیمی که برای آرامش دارو اتخاذ می‌شود عملاً مخالفت می‌کند و نمی‌گذارد وضعیت آرام شود.

وی با اشاره به اینکه دغدغه وزیر بهداشت سلامت مردم نیست، گفت: در این مدت کوتاه تصمیمات کارشناسی نشده در حوزه دارویی، بحران‌آفرین شده است و برای بیماران خاص صدمات غیرقابل جبرانی را موجب شده است.

دارو 2ماه در گمرک ماند و بیماران بی‌دارویی کشیدند


قویدل با اشاره به تحریم‌های غیرانسانی غرب نسبت به ایران ادامه داد: طی ماههای گذشته ‌اختصاص ارز دارو به موقع به شرکت‌های وارد کننده انجام نشد و دارو در گمرک برای مدتی باقی ماند و بیماران بی‌دارویی کشیدند.

عضو مجمع عمومی کانون بیماران هموفیلی با اشاره به ارز مبادلاتی در بحث دارو، گفت: زمانی که ارز مرجع دارو تغییر کرد. طبیعی است که قیمت‌های دارو دوبرابر می‌شود و به نسبت تورم، 40 درصد گرانی به بیماران تحمیل می‌شود.

نرخ مبادلاتی باعث انبارشدن دارو شد


قویدل تصریح کرد: در این زمان شرکتهای پخش دارو نیز دارویی را که باید در اختیار بیماران قرار می‌دادند گروگان گرفتند، کسی از آنها نپرسید که با چه اختیاری دارو را در انبار نگه داشته‌اید تا قیمت دارو تثبیت شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های پخش دارو به مدت 15 روز دارو را برای قیمت‌گذاری بدون اینکه بودجه لازم و برنامه‌ریزی برای یارانه دارو قطعیت پیدا کند در انبارهای خود نگه داشتند.

قویدل گفت: سازمان غذا و دارو نیز قیمت داروی داخلی را دوبرابر و قیمت داروهای خارجی را 40 درصد افزایش داد. بنابراین اعتبار دارو تأمین نشد، بودجه یارانه‌ای اختصاص نیافت و شرکت‌ها مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را از بیماران هموفیلی دریافت کردند.

پرداخت مابه‌التفاوت قیمت دارو توسط بیمار هموفیلی


عضو مجمع عمومی کانون بیماران هموفیلی گفت: در نتیجه بیمار هموفیلی که 20 سال بود ریالی بابت داروی خود نپرداخته بود برای هر شیشه داروی فاکتور 8، 5 هزار تومان و برای هر نسخه دارویی که حداقل 5 ویال فاکتور 8 می‌خواهد 25 هزار تومان پرداختند و این مسئله در بیمارانی که نیاز به جراحی داشتند ارقام بالاتری بوده است.

قویدل گفت: تصمیمات عجیب در وزارت بهداشت، سیستم را دچار ازهم پاشیدگی کرده است و به نظر می‌رسد نیتی برای سازندگی وجود ندارد.

یک بام و دوهوای بیمه خدمات درمانی


وی در مورد حمایت‌های بیمه‌ای نیز گفت: با افزایش این قیمت‌ها، سازمان بیمه خدمات درمانی در برخی بیمارستانها مانند بیمارستان امام خمینی (ره) و بیمارستان کودکان مفید در تهران و برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌ها از پرداخت پول خودداری کرده و در برخی بیمارستانها پول را از بیماران می‌گیرند.

قول مساعد بیمه تأمین اجتماعی برای حل مشکل بیماران


عضو مجمع عمومی کانون بیماران هموفیلی افزود: بیمه تأمین اجتماعی نیز تا این لحظه موضوع را نپذیرفته اما با گردهمایی 30 نفر از بیماران، روز گذشته قول مساعد داده است که در حوزه بیماران خاص و شاید بیماران صعب‌العلاج بتواند تا هفته آینده مشکل آنها را برطرف کنند.

واریز یارانه دارو به تشویش خاطر بیماران انجامید


قویدل با اشاره به واریز یارانه دارو به حساب بیماران و شرکت‌های دارویی گفت: این بحث‌های نسنجیده جز ایجاد تشویش برای بیماران نتیجه‌ای ندارد. این در حالی است که بر اساس قانون، دولت باید از کارفرمایی دست بردارد و به مسائل حاکمیتی بپردازد که بحث‌های آموزش و پرورش و بهداشت درمان از مسائل حاکمیتی است.

وی ادامه داد: اگر مدیریت بهداشت، دارو و سلامت بیمار به صورت یارانه در اختیار بیماران قرار گیرد وزارت بهداشت در این مورد چه وظیفه‌ای دارد و بحث‌های کارشناسی چه می‌شود.

تخلف زیر گوش سازمان بازرسی


قویدل گفت: نکته جالب آنکه تمام اتفاقاتی که از سوی شرکت‌های دارویی اتفاق افتاد در حالی بود که نماینده سازمان بازرسی کشور در وزارت بهداشت مستقر است، این سوال مطرح می‌شود که اگر دغدغه، سلامت مردم است چطور زیر گوش کارشناسان بازرسی دارو دو ماه در گمرک می‌ماند و 15 روز توسط شرکت‌های دارویی به گروگان گرفته می‌شود، انگار در حوزه‌های نظارتی هم سلیقه‌ای برخورد می‌شود.

عدم تحویل دارو به بهانه بازار گردانی


عضو مجمع عمومی کانون بیماران هموفیلی در مورد نگه‌داشتن داروهای یارانه‌ای توسط شرکت‌های پخش دارو گفت: دارویی که 150 دلار قیمت داشته است و تمام پولش را دولت پرداخت کرده، برای اخذ 5 هزار تومان از بیماران به مدت 15 روز توزیع نمی‌شود و شرکت‌های دارویی برای فرار از پاسخگویی اعلام می‌کنند که به دلیل بازارگردانی توزیع را متوقف کرده‌اند.

قویدل افزود: مگر بازارگردانی یک فاجعه طبیعی است که یک‌دفعه نازل شود، زمان و تاریخ بازارگردانی از دو هفته قبل مشخص است بنابراین این شرکت‌ها یک هفته دارو را توزیع نکردند تا تکلیف درآمد آنها مشخص شود.

وی افزود: با این تأخیر توزیع دارو، برخی از بخش‌های بستری بیمارستانی دارو نداشتند و طبق مستندات موجود، سه مورد از بخش‌های بستری تا آنجا با کمبود دارو مواجه شدند که مجبور شدیم دارو را از بیماران در منازل گرفته و به بیمار اورژانسی برسانیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha