سلامت نیوز: معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: اپیدمی بیماری سرخک در پاکستان و افغانستان به علت ضعف ضعف واکسیناسیون هر سال تکرار می‌شود و با توجه به اجرای واکسیناسیون قوی علیه این بیماری در کشور جای نگرانی نیست.
  
محمود نبوی در گفت‌و‌گو با فارس،افزود: در سال 82 طی واکسیناسیون سراسری با همکاری بسیج 32 میلیون نفر افراد بالای 30 سال در کشور علیه بیماری ویروسی سرخک واکسینه شدند و بعد از آن در سال 83 یکباره تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور 98 درصد کاهش پیدا کرد و از چند هزار مبتلا یک باره در این سال فقط 3 مورد ابتلا به سرخک در کشور داشتیم.

وی ادامه داد: بیماری سرخک در کشور ما کنترل شده است و در تلاشیم تا به مرحله حذف این بیمار برسیم با این حال به علت نزدیکی و همسایگی با کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان که کانون این بیماری هستند در مواردی با طغیان و بروز موارد این بیماری مواجه می‌شویم.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: برای کنترل این طغیانهای کوچک هر سال در استانها و شهرستانهای مرزی به خصوص در استان سیستان و بلوچستان، افراد 9 ماه تا 12 سال را علیه این بیماری واکسینه می‌کنیم و به آنها واکسن سرخک زده می‌شود.

نبوی گفت: سالانه حدود 70 مورد ابتلا به سرخک در استان سیستان و بلوچستان ابتلا گزارش می شود و در استانهای دیگر نیز ممکن است یک یا دو مورد ابتلا به این بیماری دیده شود. به طور کلی تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور سالانه بین 100 تا 200 نفر است و طی سالهای خیر مرگ ناشی از این بیماری نداشته‌ایم.

وی ادامه داد در داخل کشور این بیماری تحت کنترل‌ است و اگر مورد مشکوکی باشد نمونه گیری سرم و مدفوع گرفت می‌شود و به آزمایشگاه ملی سرخک ارسال می‌شود. اگر بیماری سرخک تشخیص داده شود،اقدامات کنترلی انجام می‌شود و اگر بیماریهای ویروسی دیگری باشد نیاز به اقدام خاصی ندارد.

به گفته او بیماری سرخک یک بیماری ویروسی است که از طریق قطره‌ها و ترشحات تنفسی منتقل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha