چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 77249
سلامت نیوز: یک عضو موسس انجمن حجامت ایران، اذعان کرد: بر پایه پژوهش‌های انجمن حجامت ایران تاکنون، تاثیر درمان نسبی "حجامت" بر روی حدود 200 بیماری به اثبات رسیده است .

دکتر حسین نبئی در گفت وگو با ایسنا، گفت: طب اسلامی و طب سنتی ایران، حجامت را یکی از ارکان مهم درمان به حساب می‌آورند و تمامی حکمای بزرگ از جمله بوعلی سینا، جرجانی، اخوینی، زکریای رازی و... حجامت را در درمان بیماری‌های بسیاری به کار گرفته و در موارد فراوانی آن را تجویز کرده‌اند.

نبئی اضافه کرد: حجامت یک توصیه موکد دینی است توان جلب تاثیرات روانی ( سایکوتیک) در آن بالاست و از این طریق علاوه بر افزایش سطح درمان پذیری موجب تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی نیز خواهد شد.

حجامت و روش درمان آن

دکتر نبئی با اشاره به تعریف حجامت یادآور شد: حجامت نام یک روش درمانی است که به صورت ایجاد مکش در مواضع خاصی از بدن و خونگیری از آن مواضع انجام می شود. زمانی که بادکش به تنهایی انجام می شود حجامت "گرم و خشک" (dry cupping) و زمانی که بعد از بادکش بوسیله ایجاد خراش سطحی و بادکش مجدد از بدن خون گرفته می شود حجامت "تر" (wet cupping) نامیده می‌شود.

وی درباره روش اجرای حجامت گفت: در حجامت بعد از ایجاد بادکش و خراش سطحی بر روی پوست که نباید از اپیدرم و درم گذر کند طی سه الی پنج مرحله بادکش که به مدت 20-15 دقیقه به طول می انجامد حدود 40-50 سی سی خون گرفته می‌شود.

حجامت در درمان چه بیماری‌هایی موثر بوده و بهترین فصل برای انجام حجامت چه زمانی است؟

دکتر نبئی در خصوص نقش و تاثیر حجامت در درمان بیماری‌ها گفت: تقریبا حجامت در تمام بیماری‌های جسمی و روحی بشر یا درمان کامل خواهد بود و یا به طور نسیبی بیماری را درمان می‌کند و یا لااقل به اثرگذاری بیشتر سایر درمان‌ها کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: طی پژوهشهای انجام گرفته در شعب موسسه حجامت ایران، تاثیر درمان نسبی تا کامل حجامت بر روی حدود 200 بیماری به اثبات رسیده است که مهمترین آنها عبارتند از سردردهای عصبی و میگرن، فشار خون و رفع غلظت خون، جوشها و لکه‌های صورت، آسم و آلرژی، بیماری‌های پوستی و خارش بدن، آرتروز و رماتیسم مفصلی، سینوزیت، ضعف و ناتوانی جنسی و...

دکتر نبئی در خصوص زمان مناسب برای انجام حجامت خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای انجام " حجامت پیشگیری" در برخی از روایات در اول فصل بهار و فصل پائیز است. همچنین هفتم تا بیست و یکم ماه قمری بهترین ایام ماه برای انجام حجامت است و همچنین در تمام ایام هفته به جز روز جمعه که انجام آن کراهت دارد، توصیه شده است.

وی اضافه کرد: در روایات نیز برخی از روزها برای حجامت بهتر توصیف شده اند که به ترتیب عبارتند از روزهای پنجشنبه ، سه‌شنبه ، دوشنبه و یکشنبه ولی برای حجامت درمانی اولین فرصت بهترین فرصت است.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چه افرادی نمی توانند حجامت کنند، گفت: افرادی که با تعریف طب سنتی و طب اسلامی دچار غلبه شدید بلغم هستند، کودکانی که از بدو تولد تا چهار ماهگی هستند، زنان باردار تا ماه چهارم بارداری و زنانی که در ایام عادت ماهیانه هستند نمی‌توانند حجامت کنند.

حجامت تا چه حد جنبه علمی دارد و مزیت آن نسبت به شیوه‌های درمانی دیگر چیست؟

دکتر نبئی اظهار داشت: حجامت در تاریخ طب سنتی مشرق زمین سابقه ای بیش از پنج هزار سال دارد و شواهد نشان می دهد که قبل از ظهور اسلام نیز حجامت توسط اطباء و حکما مورد استفاده قرار گرفته است. در تائید وجاهت علمی حجامت همین بس که بوعلی سینا در کتاب قانون حجامت را در درمان بیش از 30 نوع بیماری موثر دانسته است.

دکتر نبئی تصریح کرد: از دیدگاه پزشکی نوین هر گونه روش درمانی که قابل اجرا باشد و صدمه و عوارضی برای بیمار به همراه نداشته باشد (خواه مکانیسم علمی آن روشن باشد و خواه نا معلوم و ناشناخته باشد) قابل توصیه و تجویز است.

عضو موسس انجمن حجامت ایران ادامه داد: منافع غیرقابل انکار حجامت بر کسی پوشیده نیست و تاکنون هیچگاه عوارض و صدمه جدی متعاقب حجامت در هیچ کجای جهان و حتی در آثار مکتوب قدیم و بررسی متون طب کهن ملل مختلف که از این روش درمانی بهره می گرفته‌اند گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه تمام داروهای شیمیایی دارای عوارض و صدمات جانبی فراوانی هستند به تفاوت داروهای شیمیایی و طب سنتی و از جمله حجامت پرداخت و تصریح کرد: داروهای شیمیایی اگر به طور موقت دردهای بدن را کمی آرام کنند در عوض به سایر بافت‌ها و ارگانها لطمه می زنند ضمن این که این داروها اغلب به طور ریشه‌ای بیماری را درمان نمی کند اما در مقابل حجامت هیچ آسیبی به بافت بدن وارد نمی‌کند و علاوه بر اینکه به طور ریشه ای بیماری را درمان می‌کند روی سایر بیماری‌های فرد نیز تاثیر مثبت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha