سلامت نیوز: دبیر مدون داروسازی گفت : مسمومیت از طرق مختلفی شامل راه خوراکی، جذب از راه پوست و یا استنشاق سموم ایجاد می شود که در این بین، راه خوراکی مهمترین و شایعترین راه محسوب می‌شود.

دکتر نادر توکلی دبیر علمی، سومین برنامه جامع بازآموزی داروسازان و پزشکان عمومی سراسر کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بی شک از مهمترین نیازهای جامعه پزشکی، به روز رسانی اطلاعات و دانش پزشکی براساس یافته های جدید جهانی می باشد گفت : یکی از مؤثرترین راهها جهت ارتقای سطح علمی و به روز رسانی اطلاعات پزشکی شرکت در مجامع علمی، سیمنارها و بازآموزی های علمی است که توسط نهادهای مرتبط در طول سال و در جای جای کشور برگزار می شود.

این متخصص طب اورژانس اظهار کرد : با توجه به اجرای طرح پزشک خانواده و افزایش مراجعات بیماران به پزشکان عمومی ضرورت به روز رسانی اطلاعات پزشکان عمومی بخصوص در حوزه درمان مراجعات اورژانس بیش از پیش احساس میشود.

دبیر علمی با اشاره به اینکه انجمن طب اورژانس ایران با درک ضرورت چنین آموزش هایی اقدام به برگزاری کلاس ها و سمینارهای مختلف با بکارگیری برجسته ترین اساتید کشور مینماید افزود: در این دوره دو بخش مسمومیت ها و جراحی های کوچک اورژانسی آموزش داده می شود.

وی یادآور شد : یکی از مباحث مهم و کاربردی همایش احیای پایه و پیشرفته اطفال می باشد که اولین اقدام در رسیدگی به تمامی بیماران در محیط خارج از بیمارستان ، اطمینان از امنیت محیط است.

دکتر توکلی با بیان اینکه در مدون مسمومیتها نیز به اداره بیمار مسموم، برخورد با مسمومیتهای دارویی از جمله داروهای اعصاب، داروهای قلبی ، داروهای روانگردان، الکل،مواد مخدر،آرام بخش، توهم زا و محرک،استامینوفن ، مسکنها، هیدروکربنها و سموم دفع آفات گیاهی و.. مورد بررسی قرار خواهد گرفت اظهار کرد : مسمومیت ها همچنان به عنوان یکی از عوامل قابل پیشگیری در ابتلاء و مرگ و میر کودکان و نوجوانان هستند که در این عرصه ضروری است تا تمامی متخصصین اورژانس  کودکان، طب اجتماعی، و فوق تخصص های طب اورژانس کودکان (PEM Specialist) با اصول کلی حاکم بر درمان و برخورد با کودک مسموم آشنا بوده و به آخرین روش های درمانی ، دسترسی و آگاهی کامل داشته باشند.

وی ادامه داد : مسمومیت می‌تواند از طرق مختلفی شامل از راه خوراکی، جذب از راه پوست و یا استنشاق سموم ایجاد شود  که در این بین، راه خوراکی مهمترین و شایعترین راه محسوب می‌گردد.

این متخصص طب اورژانس با تاکید به اینکه در صورت امکان  باید سعی در تعیین نام و مشخصات سم خاص وجود داشته باشد عنوان کرد: منابع اخذ شرح حال مفصل و با جزئیات عبارتند از بیمار، اعضای خانواده، دوستان، اعضای تیم نجات یا افراد حاضر درصحنه که در صورت امکان باید نام، مقدار و زمان ماده یا مواد خورده شده مشخص گردیده و  نیز سابقه آلرژی به ماده خاص یا وجود بیماری زمینه‌ای مشخص گردیده و هر گونه اقدام توسط تیم سیستم های ارائه دهنده کمک های اولیه یا پرسنل EMS مشخص گردد.

دکتر توکلی با بیان اینکه اعضای خانواده یا دوستان بیمار یا پرسنل EMS باید در محل حادثه جستجوی مناسبی برای یافتن ماده سمی خاص داشته باشند افزود : در وسایل شخصی یا لباس های بیمار در جستجوی نشانه ها یا علایم خاص مشخص یا علائم هشدار دهنده پزشکی باشند (مثلاً در مورد ابتلاء کودک به بیماری یا شرایط خاص که به آن ها نشانه ها Medic- Alert گفته میشود )

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha