سلامت نیوز: از زمانی كه مردی خبر بارداری همسرش را می‌شنود، انگار وارد دنیایی جدید می‌شود. بسیاری از زنان از این موضوع شكایت می‌كنند كه همسرشان با شنیدن خبر بارداری‌شان غمگین شده و مضطرب‌تر و عصبانی‌تر از قبل است...

این حالت‌ها كاملا طبیعی است. در واقع بسیاری از مردان با دانستن این نکته كه قرار است به زودی بچه‌دار شوند، دچار ترس و تفكرات منفی می‌شوند و به كمك اطرافیان و به‌خصوص همسرشان می‌توانند به‌تدریج بر این مشکل غلبه كنند. این 5 ترس از شایع‌ترین نگرانی‌های مردانی است كه تازه پدر شده‌اند یا قرار است به زودی پدر شوند.



1. تامین نیازهای خانواده‌ام


«آیا می‌توانم از خانواده‌ام حمایت و نیازهای آنها را تامین کنم؟» تامین امنیت و نیازهای خانواده، اولین و شایع‌ترین نگرانی مردانی است که به تازگی پدر شده‌اند. تامین هزینه‌های زندگی برای نفر سوم برای بیشتر خانواده‌ها كاری دشوار است اما غیر از نیازهای اقتصادی، مرد خیلی زود متوجه می‌شود همسرش از نظر عاطفی و احساس نیز تغییر كرده است و او باید با اطمینان دادن به همسرش كه قادر به تامین امنیت او است، از نظر احساسی نیز پشتیبانی‌اش كند. پس بهتر است بعد از اینكه مرد به ثبات درآمد و شغلی رسید، برای فرزنددار شدن اقدام شود.



2. زایمان همسرم


بسیاری از مردان از روند زایمان می‌ترسند و نگران‌اند همسرشان می‌تواند به راحتی زایمان كند یا نه و اینكه آمادگی لازم برای این كار را دارد؟ آنها نگران هستند خطری همسر و فرزندشان را تهدید كند و سلامت آنها را به خطر بیندازد. بهترین كار این است كه به جای فكر كردن به مسایل بیهوده، با همسر یا پزشك او صحبت کنند تا نگرانی‌هایشان كاملا برطرف شود. آشنا شدن با روند زایمان و مراحل و دردهای طبیعی و حالت‌های مربوط به آن می‌تواند تا حد زیادی باعث كاهش نگرانی شود.



3. مرگ خودم


فكر كردن به مرگ كاملا طبیعی است. به هر حال معمولا هر مادر و پدری زودتر از فرزند خود فوت خواهدكرد و باید این واقعیت را پذیرفت. مشكل اصلی اینجاست كه برخی مردان خود را فناناپذیر می‌دانند و وقتی فرزندشان متولد می‌شود، تازه یاد مرگ می‌افتند و هجوم ناگهانی تفكرات منفی به آنها باعث تغییرات ناگهانی در ایشان می‌شود، البته جای نگرانی نیست زیرا این ترس خیلی زود برطرف می‌شود. بیشتر مردان خیلی سریع سرپا می‌شوند و حس می‌كنند حالا كه بچه‌دار شده‌اند، حق مردن ندارند.



4. مرگ همسر یا فرزندم


نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد یا مرگ در اثر زایمان یا خونریزی بعد از آن یا ترس از مرگ همسر به هر دلیل و تنها بزرگ کردن کودک، از ترس‌هایی است كه بر مردان غلبه می‌كنند. وقتی روند زایمان طولانی‌ می‌شود، بسیاری از مردان با خود فكر می‌كنند ممكن است همسرشان فوت كند و آنها نتوانند دیگر او را ببینند. بعد از تولد نوزاد نیز بیماری‌هایی نظیر زردی و... آنها را می‌ترساند و نگران‌اند فرزند تازه به دنیا آمده‌شان را از دست بدهند. خوشبختانه با پیشرفت علم می‌توان به تمام پدران اطمینان‌خاطر داد احتمال مرگ مادر و جنین در طول زایمان بسیار كم است و بعد از تولد نیز با مراقبت‌های مخصوص از نوزاد می‌توان سلامت او را تضمین كرد و جای نگرانی وجود ندارد.



5. رابطه‌ام با همسرم


یكی دیگر از نگرانی‌های قابل‌توجه بیشتر مردان این است كه همسرشان بعد از تولد فرزند، دیگر به آنها توجه نكند و عشق فرزند جایگزین عشق آنها شود بنابراین وظیفه زن است مراقب باشد و از این مشکل پیشگیری کند. لازم است زنان، پدران جوان را نیز در امر نگهداری از فرزند دخالت دهند و اجازه دهند ساعت‌هایی از روز را پدر و فرزند با هم تنها باشند. نکته بسیار مهم دیگر، جدا نکردن بستر از همسر و خواباندن نوزاد پیش خود است. در غیر این صورت مرد مدام از همسر و خانواده‌اش دور می‌شود و سعی می‌كند ساعت‌هایی بیشتری از روز را بیرون از خانه صرف كند.
منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha