پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۷

یكی از حوادثی كه هرسال و با وجود همه هشدارها در سواحل دریا رخ می‌دهد غرق شدن در دریاست كه یكی از علل عمده غرق شدن در دریا وجود جریان‌های شكافنده است كه در جهان این حالت به جریان مرگبار معروف است كه به علت شكست امواج و جریان‌های عمودی و موازی در ساحل به وجود می‌آید.

خزر باز هم قربانی گرفت
سلامت نیوز : تمام شدن فصل امتحانات زمان مناسبی برای سفر به شهرهای خوش آب و هوای شمالی كشور است. اما هر ساله با شروع فصل تابستان آمار تلخی از تعداد افرادی كه در دریا غرق شده و جان‌شان را از دست داده‌اند منتشر می‌شود. آخرین خبر تاسف بار روز گذشته بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفت:«مرگ 6 دانش آموز كرجی در سواحل نور.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ همه چیز در یك لحظه اتفاق افتاد. آفتاب هنوز غروب نكرده 80 جوان كه از كرج راهی نور شده بودند به شهرك پزشكان وارد شدند و بلافاصله بعد از مستقر شدن در ویلاها راهی دریا شدند. صدای دژبانی مستقر در شهرك ساحلی در هیاهوی جوان‌هایی كه می‌خواستند گرمای تابستان را با دریا تقسیم كنند گم شد. صدای دژبانی كه از خطرناك بودن دریا و ممنوعیت شنا از ساعت 16 به بعد صحبت می‌كرد نه به گوش مربیان گروه رسید و نه به گوش دیگران.

عقربه‌ها زمان 19 و 30 دقیقه را نشان می‌دادند كه دریای نور نتوانست حضور 80 جوان را تحمل كند و در نهایت 6 نفر، تن بی‌جان خود را به دریا سپرده و 4 نفر دیگر نیز توسط ناجیان غریق نجات پیدا كردند و توانستند غروب دیگری را با چشمان خود ببینند.

علی فرهادی، رئیس مركز اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش اعلام كرده كه دانش‌آموزان حادثه دیده در قالب یك اردو به مازندران رفتند كه متولی آن یك كانون غیر مرتبط با آموزش و پرورش است. وی در عین حال تاكید كرده كه آموزش و پرورش هیچ مجوزی به اردوی دانش آموزی از استان البرز و توابع آن برای اعزام به مازندران نداده است. ابراز تاسف از فوت این افراد نكته آخری است كه فرهادی بر زبان آورده و به خانواده‌ها توصیه كرده در اعزام فرزندان خود یا سایر اعضا به اردوهای دسته‌جمعی، دقت لازم را داشته باشند و برای اوقات فراغت دانش‌آموزان خود از برنامه‌های آموزش و پرورش استفاده كرده یا مشاوره بگیرند.

عدم توجه به هشدارهای پلیس

علی محمد صمدیان، فرماندار نور درخصوص غرق شدگی این افراد می‌گوید:‌بی توجهی به هشدارهای نیروی انتظامی و شنا كردن در خارج از ساعت طرح باعث بروز این حادثه شده است. وی تاكید می‌كند: ما در آن منطقه طرح سالم‌سازی دریا و نجات غریق داشتیم ولی این افراد در خارج از زمان طرح یعنی ساعت 19:30 و به صورت دسته جمعی وارد دریا شدند و به دلیل طوفانی بودن دریا 10 نفر از این دانش آموزان غرق شدند كه در این میان 4 نفر نجات پیدا كردند و به بیمارستان منتقل شدند و متاسفانه 6 نفر هم جان خود را از دست دادند كه 3 نفر از این افراد هنوز جنازه‌هایشان – تا زمان تنظیم خبر - پیدا نشده است.

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان گفت: یكی از حوادثی كه هرسال و با وجود همه هشدارها در سواحل دریا رخ می‌دهد غرق شدن در دریاست كه یكی از علل عمده غرق شدن در دریا وجود جریان‌های شكافنده است كه در جهان این حالت به جریان مرگبار معروف است كه به علت شكست امواج و جریان‌های عمودی و موازی در ساحل به وجود می‌آید.به گفته وی: این جریان به سرعت شكل می‌گیرد و به سرعت هم به سمت دریا بر می‌گردد و اگر در همان زمان شخصی در مسیر این جریان قرار بگیرد ممكن است غرق شود.

غرق شدگی 92 نفر در سواحل مازندران و گیلان

آمار پزشكی قانونی از غرق شدگان سه ماهه نخست امسال و 10 روز ابتدایی تیرماه حاكی از غرق شدن 92 نفر در سواحل خزر است. در گزارش سازمان پزشكی قانونی آمده است كه در این مدت 63 نفر در مازندران و 29 نفر در گیلان غرق شده‌اند كه عمده این افراد در خارج از طرح سالم‌سازی جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است كه در سال 91 یك هزار و 74 مورد غرق شدگی در كشور اتفاق افتاده و 215 مورد آن مربوط به مازندران، 107 مورد در گیلان و 45 مورد نیز در گلستان اتفاق افتاده است. نبود متولی مشخص برای ایمنی سواحل و‌آب‌ها موضوعی است كه كارشناسان زیادی به آن اذعان دارند. به گزارش سایت آفتاب به گفته دكتر مظفر،‌رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، نیروهای ما بیشتر در مواقع خاص و برای امدادرسانی به كسانی كه دچار سوانح شده‌اند وارد عمل می‌شوند.در حالی كه ایمن‌سازی آب‌ها و سواحل تفریحی كه بیشتر مقصد گذران تعطیلات خانواده‌ها محسوب می‌شود برعهده نهادهای مختلف مانند ستاد تسهیلات سفر و استانداری آن منطقه است.

دكتر مظفر به كیهان می‌گوید:«اینكه افرادی آموزش‌دیده در این مكان‌ها مستقر باشند و در موارد خطر بتوانند به مسافران كمك كنند وآنها را ازخطر غرق شدگی نجات دهند بیشتر باید مورد توجه هیات‌های نجات‌غریق واقع شود.خیلی‌ها تصور می‌كنند تمامی این اقدامات بر عهده هلال‌احمر و امداد و نجات است در حالی كه این طور نیست.هرچند ما با توزیع بروشور اطلاعات كاملی نسبت به منطقه وخطرهایی كه ممكن است در آن وجود داشته باشد دراختیار مسافران قرار می‌دهیم اما نظارت همه جانبه و ایمن‌سازی گسترده جزو وظایف ما نیست و سایر نهادها باید با یك بررسی جامع و فراگیر به تقسیم وظایف مشتركی دست پیدا كنند واین اقدامات را پیش ببرند تا ما شاهد كاهش هر چه بیشترتلفات در این نواحی باشیم.»

20 كیلومتر ساحل برای شنا كردن

نكته مهم این جاست كه در حال حاضر فقط در سواحل دریای مازندران بیش از 210 نقطه خطر یا مشرف به خطر شناسایی شده است. این در حالی است كه مازندران 462 كیلومتر خط ساحلی دارد كه در 54 درصدش ـ معادل 248 كیلومتر ـ توسط بخش خصوصی ودولتی ساخت وساز شده است و به تناسب 34 درصد دولتی، 13 درصد نظامی و انتظامی و 49 درصد بخش خصوصی است. 214 كیلومتر نیز تصرف نشده است. البته 142 كیلومتر آن پیرامون شبه جزیره میانكاله است كه قابل دسترسی نیست و 50 كیلومتر هم در جنوب خلیج گرگان قرار دارد كه آن هم قابل استفاده نیست. مجموع این اعداد و ارقام فقط 20 كیلومتر برای عموم قابل استفاده می‌گذارد كه دهانه‌های رودخانه‌های ورودی به دریا نیز در این 20 كیلومتر قرار دارد. در 20 كیلومتری كه در دسترس مردم است 30 واحد شناگاه دایر شده و بقیه نقاط هم محل‌های ممنوعه شناست و تفرجگاه و هتل و متل هم وجود دارد. با این وجود تنها راه برای استفاده از دریا 20 كیلومتری است كه می‌توان در آن بدون شلوغی‌هایی كه در طرح سالم‌سازی وجود دارد،‌شنا كرد و به استقبال مرگ رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha