سلامت نیوز : امروزه نقش منفی و ناخوشایند استرس بر هیچ کس پوشیده نیست. استرس و اضطراب مستمر و مضاعف باعث می‌شود تا افراد به تدریج کارایی خود را از دست بدهند و به عناصری ضعیف و ناکارآمد تبدیل شوند. اهمیت مطلب در این است که بدانیم امروزه اکثر کسانی که دچار استرس و اضطراب می‌شوند به تدریج مستعد ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی دیگر نیز خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ در این میان کارکنان زندان (زندانبانان) به علت نوع کار، همچنین تماس با بزهکاران مبتلا به اختلالات روحی و شخصیتی و برخورد با وقایعی که در زندان ممکن است رخ دهد، در معرض ابتلای بیشتر به استرس قرار دارند. مدیریت استرس و کاهش آن می‌توان اقدامات ذیل را به‌کار برد.

1-ارتباط با خداوند و شرکت در مراسم ادعیه مذهبی: نزدیکی به ذات احدیت و انس با پروردگار جهان مفهومی است که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست، عمل به فرائض و به جا آوردن مستحبات که هر یک در جای خود بحث جداگانه و اهمیت خاصی دارند باعث خواهد شد تا آرامش و امنیت خاطر وفق آیه شریفه (الا به ذکر الله تطمئن القلوب) بر روح و روان آدمی سایه افکند و آدمی خود را در پرتو انوار هستی بخش الهی سبکبار از هیاهوی روزمره و زندگی فناپذیر بیند.

2- بهبود و تنظیم تغذیه :تغذیه ناسالم و ناقص حاصل بسیاری از ضعف‌ها و عیب‌های فیزیولوژیک و همچنین بیماری‌های روانی در انسان است. دوری از رژیم‌های چرب و غذاهایی که حاوی پروتئین و مواد ترکیبی، همچنین روی آوردن به غذاهای کم‌حجم، میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات باعث آرامش بدن خواهد شد و نهایتاً در تسکین روان آدمی مؤثر می‌افتد. کارکنان زندان مخصوصاً مراقبان که ممکن است تا پاسی از شب مجبور باشند بیدار بمانند باید همیشه تغذیه خود را به شیوه‌ای تنظیم نمایند که بدن آنها و مخصوصاً دستگاه گوارش فشار چندانی را متحمل نشود.

3- ورزش و فعالیت جسمانی : خوشبختانه در برنامه سازمان زندان‌ها برای کارکنان نیز در خصوص ورزش و تریبت بدنی تسهیلات خوبی اندیشیده شده است. لازم به یاد آوری است که کارکنان می‌تواند در ساعت‌هایی که از کار فارغ می‌شوند با برنامه‌ریزی در باشگاه‌ها و مراکزی که به این امر اختصاص داده شده است عضو شوند و تمرینات منظم و اساسی را دنبال کنند. تحقیقات نشان داده است که با ورزش کردن منظم و اساسی سطح آدرنالین خون کاهش می‌یابد و میزان سطح آدرنالین بستگی مستقیم با افزایش (در صورت پایین بودن) و کاهش (در صورت بالا بودن) اضطراب و افسردگی دارد.

4- مطالعه و برنامه ریزی برای دوره های مطالعه : تجربه نشان داده است که مطالعه باعث می‌شود که ذهن آدمی درگیر شود و تنش‌ها و تشویش‌های ذهنی را از قسمت آگاه به قسمت ناخودآگاه براند. به دنبال این مکانیسم، مغز انسان این فرصت را پیدا می‌کند تا استراحت کند و کشمکش‌هایی را که از روح و حتی جسم انسان ناشی می‌شود، واپس بزند و در نتیجه استرس از انسان فاصله بگیرد.

5- انس با طبیعت و تغییر دیدگاه نسبت به جهان هستی : رویارویی با طبیعت موجب خواهد شد تا انسان انبساط خاطر احساس کند و بتواند دیدگاه تک محوری خود را نسبت به زندگی تغییر دهد. ما آنچه را که از زندگی درک می‌کنیم چیزی است که در ذهن خود ساخته و پرداخته‌ایم و تغییر این دیدگاه ذهنی غالب اوقات به کاهش آمال و دردهای درونی ما کمک می‌کند.

6- مسافرت و گردش : سفر باعث خواهد شد تا انسان برای لحظاتی از مسائل روزمره زندگی دور باشد و همچنین دور ماندن از روزمرگی باعث خواهد شد به لحاظ روحی تجدید قوا کند که ایجاد این روحیه کمک بسیاری در حفظ تعادل روانی به ما خواهد کرد.

7- ارتباط موثر و مداوم با اطرافیان : ارتباط با دوستان، اقوام و آشنایان از یک سو می‌توانند در ایجاد روحیه و دلگرمی موثر باشد به هر مقدار که بتوانیم دوستان بیشتری داشته باشیم در ایجاد روحیه خود باوری و خوشنودی از خود موفق‌تر خواهیم بود. اقوام و آشنایان نیز به لحاظ ارتباط خانوادگی در نظام‌مندی رفتارهای ما موثر هستند اساس زندگی اجتماعی ما را تشکیل می‌دهند.

8- بهره گیری از هنر : هنر شاخه‌های فراوانی دارد و ما با هر ذوق و سلیقه‌ای می‌توانیم از یکی از انواع آن بهره ببریم. موسیقی، تاتر، فیلم و ... هرکدام می‌توانند به نحوی در پر کردن خلأهای عاطفی و روحی ما موثر واقع شوند و از سوی دیگر اوقات فراغت انسان را غنی کنند. حتی دیدن یک فیلم مورد علاقه و زیبا باعث مثبت انگاری و کسب رضایت درونی در انسان می‌شود.

9- عضویت در انجمن‌های غیر رسمی :انجمن‌ها و جمعیت‌های غیر رسمی که به نام NGO خوانده می‌شوند در احساس وابستگی و تعلق شخص که یکی از نیازهای مهم افراد است بسیار موثر است. این گروه‌ها باعث می‌شود تا انسان روابط خود با دیگران را گسترش دهد و در تعامل با آنها باشد.

10- بهره گیری از خدمات مشاوره و روان درمانی : آموزش‌های گروهی و کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی نیز نقش بسیار موثری در کاهش استرس و مشکلات روحی افراد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha