پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۰
سلامت نیوز : هوا توفانی بود اما هوس تن به آب زدن موجی به راه‌انداخت که در نهایت 6 نفر را قربانی کرد. عصر روز سه شنبه 11 تیرماه 6 جوان 17 تا 23 ساله در سواحل نور در پی نجات یکدیگر در دریای مازندران غرق شدند. خبر زمانی مخابره می‌شود که سازمان پزشکی‌قانونی کشور آمار دقیق‌تری از غرق‌شدگان در دریا ارائه می‌کند: از ابتدای سال جاری 92 نفر در دریای خزر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ حال با از آب گرفتن جنازه‌های این 6 نفر آمار قربانی آب‌های سواحل مازندارن بیشتر هم می‌شود. این اتفاق برای حدود 80 نفر، از افراد بین 15 تا 30 سال که در قالب یک برنامه گروهی از استان البرز به ساحل شهرک پزشکان آمده ‌بودند افتاد. به گفته مدیرروابط عمومی سازمان امداد و نجات کشور به آرمان، دریا از حدود ساعت 4 بعدازظهر روز سه‌شنبه ناآرام می‌شود و ماموران غریق‌نجات پرچم سیاه را به نشانه توفانی بودن دریا و هشدار برای خطر غرق‌شدگی بالا می‌برند اما در همان بعدازظهر توفانی، جوانی 17-18 ساله به آب می‌زند و از آن‌جایی که به فن شنا مسلط نبوده، غرق می‌شود.

در همین حال برادر او به همراه 8 نفر دیگر، برای نجاتش دسته‌جمعی وارد آب می‌شوند اما شدت ضربه امواج و تلاطم دریا آنها را نیز از پا می‌اندازد. درخشانی تاکید می‌کند: مسئولان امداد و نجات محلی خبر می‌شوند اما ظاهرا برای نجات کمی دیر شده است. از میان این 10 نفر، امدادگرها تنها موفق به نجات 4 نفر می‌شوند. گفته می‌شود از میان 6 نفر غرق‌شده، تا لحظه نگارش این گزارش، امدادگران تنها جسد 3 نفر را یافته‌اند و 3 جسد دیگر همچنان در میان دریا ناپدید است. اما آیا این گروه پرجمعیت بدون داشتن هیچ مجوزی به این ساحل آمده ‌بودند؟

بسیج و آموزش و پرورش تکذیب کردند

درحالی که در خبرها از غرق شدن 6 دانش‌آموز سخن به میان آمده بود اما آموزش و پرورش استان البرز به سرعت خبر اعطای مجوز از طرف آموزش و پرورش به این برنامه را تکذیب می‌کند. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش تاکید می‌کند: آموزش و پرورش البرز هیچ اردوی دانش‌آموزی به مازندران اعزام نکرده است. به گفته آنها دانش‌آموزان حادثه‌دیده در قالب یک اردو به مازندران رفتند که متولی آن یک کانون غیرمرتبط با آموزش و پرورش است. به گفته مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هم تاکنون بسیج و آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که این گروه به آنها وابسته نبوده و تا این لحظه هویت واقعی تشکلی که این افراد به آن وابسته باشند، مشخص نشده‌است.

خبرنگار محلی استان البرز در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: «ظاهرا این افراد از حیدرآباد حصارک‌پایین واقع دراستان البرز به این اردو آمده‌بودند و در این منطقه تنها موسسه فرهنگی، موسسه‌ای مربوط به گروه فرهنگی موسوم به نور معرفتی‌هاست.» معاون آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج نیز سفر این دانش‌آموزان به اضافه همراهانشان را غیروابسته به آموزش و پرورش دانسته و اعلام کرده مربی پرورشی این سفر را با هماهنگی جایی غیر از آموزش و پرورش صورت داده است.

غرق‌شدگان، یک گروه دانش‌آموزی بودند

اما اطلاعات رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نشان می‌دهد که 6 نوجوان غرق‌شده متعلق به یک گروه دانش‌آموزی بودند. به گفته محمود مظفر، روز سه‌شنبه در ساعت 19 و 43 دقیقه طی تماس مردمی با مرکز فوریت‌های امدادی 147، امدادگران در جریان غرق‌شدگی چند نوجوان قرار گرفتند و بلافاصله دو تیم امدادی شش نفره به محل حادثه واقع در ساحل شهرک پزشکان در ایزدشهر نور اعزام می‌شوند. بررسی‌های اولیه نشان داد که 10 نفر در دریا دچار حادثه شده‌اند که بلافاصله اقدامات برای خروج این افراد آغاز شد. ایسنا نوشت؛ 6 نفر از این افراد به نام‌های «احسان»، «محمد»، «حسن»، «یاشار»، «حمید» و «امید» توسط امدادگران نجات یافته و به بیمارستان منتقل شده‌اند، اما- میلاد شیرزاد، 24 یا 25ساله، رحیم زمانی، 24 ساله، حسن رنجبرآزاد 16 ساله و محمد قربانی، 17 ساله قربانی شدند و جسد 2 نفر دیگر هنوز گرفتار آب‌هاست. مظفر می‌گوید: بررسی‌ها نشان داد که این افراد متعلق به یک گروه دانش‌آموزی بودند. در همان لحظات اولیه 4 دانش‌آموز نیز در دریا غرق شده که جسد 3 نفر از آنان توسط امدادگران از دریا خارج شد.

غریق‌نجات‌ها کجا بودند؟

حادثه در یک ساحل خصوصی اتفاق افتاده بود جایی که به گفته مدیر روابط عمومی امداد و نجات هلال‌احمر کیلومترها با محل استقرار غریق‌‌نجات‌ها فاصله داشت. به گفته درخشانی، در سواحل خصوصی هیچ‌گونه الزامی به لحاظ قانونی برای حضور غریق‌نجات وجود ندارد و خیلی از سواحل خصوصی از این نظر نقطه کور به‌حساب می‌آیند. او به آرمان توضیح می‌دهد: برای مجتمع‌های خصوصی، استخدام غریق نجات با روزانه 40-50 هزار تومان دستمزد به‌صرفه نخواهد بود. گشت‌های نجات نیز به خاطر نبود بودجه کافی، در اطراف سواحل خصوصی چندان دور نمی‌زنند و می‌گویند امکانات جوابگوی گشتزنی در کل 600 کیلومتر حریم دریای مازندران نیست.

وزارت کشور جواب دهد

از سویی دیگر عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمودآباد در مجلس، استانداری مازندران و وزارت کشور را مسئول غرق‌شدن این افراد در ساحل دریای مازندران می‌داند. این نماینده مجلس می‌گوید: «با توجه به اینکه درحال حاضر تمامی مدارس کشور تعطیل است و دانش‌آموزان اردو ندارند، نمی‌توان متولی اصلی این حادثه را وزارت آموزش و پرورش خواند زیرا این افراد گروهی 80 نفره از شهرستان کرج بودند که بین آنها علاوه بر دانش‌آموزان، افراد بزرگسال نیز حضور داشتند. به گفته فیاضی به خانه ملت، شهرک‌های اختصاصی مدیریت درستی ندارد و متاسفانه ناجیان‌غریق نیز در منطقه حضور نداشتند ضمن آنکه غریق‌نجات در این شهرستان‌ها کم است و واقعیت آن است که به‌دلیل اینکه ناجیان‌غریق از تامین مالی مناسبی برخوردار نیستند، انگیزه لازم برای ادامه کار ندارند زیرا حقوق سال گذشته آنها به‌طور کامل پرداخت نشده است.»

1160 نفر در کام خزر

با مرگ 6دانش‌آموز در سواحل مازندران، آمار غرق‌شدگی امسال این استان که در خارج از طرح سالم‌سازی اتفاق افتاده است به 61 نفر رسید. پزشكی‌قانونی كشور اعلام كرد از ابتدای سال 91 تا ابتدای تیرماه سال جاری 1160 شهروند به علت غرق شدگی جان خود را در خزر از دست دادند. به گزارش پزشکی‌قانونی در سه ماهه بهار و 10 روز اول تیرماه ( 103 روز) 63 نفر در مازندران و 29 نفر در گیلان غرق شده‌اند که عمده این غرق شدگی‌ها در دریا و خارج از طرح سالم‌سازی دریا روی داده است.همچنین از 63 مورد غرق‌شدگی استان مازندران در بازه زمانی یاد شده، 55 مورد در خارج از طرح سالم‌سازی و از 29 مورد غرق‌شدگی استان گیلان 16 مورد در خارج از طرح سالم‌سازی روی داده است. به عبارت دیگر از 92 مورد غرق‌شدگی‌های سه ماه بهار و 10 روز اول تابستان 71 مورد (77 درصد) در خارج از طرح سالم‌سازی دریا اتفاق افتاده است.بر اساس آمار پزشکی‌قانونی استان مازندران، 98 درصد غرق‌شدگی‌های سال 1391 سواحل این استان، در سواحلی که طرح سالم‌سازی پیاده نشده روی داده است. سواحل نور با 12 مورد، ساری 9 مورد، محمود آباد 9 مورد، بابلسر 9 مورد، بندر انزلی 7 نفر و فریدونکنار با 6 نفر، دارای بالاترین تعداد غرق‌شدگی در میان شهرهای ساحلی مازندران و گیلان بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha