پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۰
سلامت نیوز : رفته بودند اردو، برای بازی ولی دریا نگذاشت. اول گفتند همه‌شان دانش‌آموز بوده‌اند، هر شش نفرشان؛ شش‌نفری که موج‌های خزر آن‌ها را بلعید و مرده پس داد، اما هرچه ساعت جلو رفت، خبرها یکی‌یکی تکمیل شد و این آموزش‌وپرورشی‌ها بودند که به تکاپو افتادند تا در روزهای آخر بر سرکاربودنشان دیگر نگذارند این حادثه در کارنامه حوادث دانش‌آموزی‌ چهارسال گذشته به ثبت برسد. فرمانداری نور، شهر محل حادثه هم به کمک آن‌ها آمد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ خبر را اول، «فارس» در ساعات پایانی روز یکشنبه روی خروجی‌اش گذاشت: شش دانش‌آموز کرجی در مازندران غرق شدند. خبر از زبان رییس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی مازندران اعلام شد؛ فرزاد بزرگی. او از غرق شدن 9 جوان در دریای شهرستان نور خبر داد و گفت که ظاهرا افراد غرق‌شده در قالب یک اردوی 80نفره دانش‌آموزی از کرج به مازندران آمده بودند: «این دانش‌آموزان در سواحل ایزدشهر شهرستان نور در ساحل شهرک پزشکان برای شنا به دریا رفته بودند. 30 نفر از اعضای این گروه برای شناکردن به دریا رفتند و زمانی که یکی از این افراد به دلیل آشنانبودن به فن شنا دچار حادثه غرق‌شدگی می‌شود، 9 نفر از اعضای شرکت‌کننده در این اردو برای نجات دوست خود به دریا می‌روند که از این بین شش نفر غرق می‌شوند و فوت می‌کنند.»

بعد از او مهین تفضلی، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مازندران،گفت که اردوی 80نفره از دانش‌آموزان کرجی به شهرک پزشکان شهرستان نور استان مازندران آمده بودند که عصر سه‌شنبه 30 نفرشان وارد دریا شدند: «در این زمان یک‌نفر از شناگران دچار حادثه غرق‌شدگی شد و 9 نفر از اعضای شرکت‌کننده در اردو اعم از مربیان و دانش‌آموزان برای نجات این فرد اقدام کردند.» اول گروه سنی شرکت‌کنندگان در این اردو ۱۶تا ۱۸ سال اعلام شد، اما خبرهای دیگری که بعد از زبان دیگر مسئولان مربوطه منتشر شد، موضوع دیگری را نشان داد. سپیده‌روز چهارشنبه که زد، این مسئولان آموزش‌وپرورش مازندران بودند که شروع کردند به تکذیب. غلامرضا سقایی، سخنگوی آموزش‌وپرورش مازندران، اولین مسئولی بود که دانش‌آموزبودن همه غرق‌شده‌ها را تکذیب کرد: «غرق‌شدگان حادثه دریای نور در قالب اردوی دانش‌آموزی نبودند و این افراد در قالب اردوهای دانش‌آموزی به مازندران نیامده بودند.»

او 80نفر افراد اعزامی از شهرستان کرج به دریای ایزدشهر شهرستان نور را در قالب یک اردو از سوی یک موسسه فرهنگی به مازندران اعلام کرد و گفت که برای برپایی این اردو با آموزش‌وپرورش مازندران هماهنگی نشده است. حمیدرضا آقاصفری، مشاور مدیرکل اداره آموزش‌وپرورش استان البرز، هم دراین‌باره به «فارس» گفته است که «متاسفانه باخبر شدیم که تعدادی از شهروندان کرجی در استان مازندران دچار حادثه شدند که این خبر نگرانی‌هایی را برای جامعه فرهنگیان استان البرز و شهرستان کرج ایجاد کرد. بلافاصله تحقیقات لازم مبنی بر این‌که افراد حادثه‌دیده متعلق به کدام اردوی آموزش‌وپرورش البرز بودند، انجام و درنهایت مشخص شد که این افراد هیچ ارتباط با اردوهای آموزش‌وپرورش این استان ندارند.» آقاصفری از منابع خبری انتقادی هم دارد: «متاسفانه منابع خبر از واژه دانش‌آموز که یک واژه حقوقی است، استفاده کرده و نگاه‌ها را به آموزش‌وپرورش بازگردانند و این در حالی است که این وزارتخانه و ادارات کل استانی در اردوهای خود تمام موارد ایمنی را لحاظ کرده و در اردوهای شمال یا جنوب کشور تنها از محیط‌هایی برای شنا استفاده می‌کند که در قالب طرح سالم‌سازی دریا بوده و نجات‌غریق داشته باشد.»

بعد از او این علی‌محمد صمدیان، فرماندار نور، بود که این افراد را در قالب یک گروه مذهبی معرفی کرد که عصر روز سه‌شنبه از کرج وارد شهر ایزدشهر شهرستان نور و شهرک ساحلی پزشکان شده‌اند. او با بیان این‌که این گروه ساعت 17 بعدازظهر در قالب یک گروه 80 نفر وارد این شهرک شدند، گفت که «زمانی که این گروه وارد شهرک شدند، دژبانی مستقر در شهرک هشدارهایی به این افراد مبنی بر خطرناک‌بودن و ممنوعیت شنا در دریا ارائه کرد.» فرماندار نور حرف‌های جدیدی هم درباره این حادثه داشت. او خود غرق‌شده‌ها را مسئول این حادثه دانست: «این گروه بدون توجه به هشدارها ساعت 19:30 وارد دریا شدند، این درحالی بود که زمان شنا در طرح دریا ساعت 16 بوده است. این گروه بدون توجه به هشدارهای ناجیان غریق درباره ممنوعیت شنا در دریا در این زمان و طوفانی‌بودن، وارد دریا شدند و درنهایت 10 نفر دچار حادثه غرق‌شدگی شدند. شش نفر از این گروه در دریا غرق شدند و جان خود را از دست دادند.

بعد از آن جنازه سه نفر از دریا بیرون کشیده شد، چهار نفر غریق نیز زنده از دریا بیرون کشیده شدند و در بیمارستان امام‌خمینی(ره) شهرستان نور بستری شدند.» او از ترخیص سه نفر از حادثه‌دیدگان غریق از بیمارستان خبر داده و گفته است که حال عمومی این افراد مساعد است. به گفته فرماندار نور از اول تابستان تاکنون شش نفر در سواحل این شهر غرق شده بودند که اتفاق روز سه‌شنبه باعث شده است که این تعداد به 12 نفر برسد. اما در حالی که دیروز و با وجود تکذیب مسئولان آموزش‌وپرورش درباره دانش‌آموزبودن کسانی که غرق شدند، هنوز این شائبه به‌طور کامل تمام نشده بود، عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، استانداری مازندران و وزارت کشور را مسئول اصلی حادثه غرق‌شدن هفت نفر در دریای خزر دانست و گفت که این افراد متعلق به مجموعه‌ای شخصی بودند که بین آن‌ها دانش‌آموزان نیز حضور داشتند ولی هیچ ارتباطی به اردوی دانش‌آموزی نداشتند: «با توجه به این‌که در حال حاضر تمامی مدارس کشور تعطیل است و دانش‌آموزان اردو ندارند نمی‌توان متولی اصلی این حادثه را وزارت آموزش‌وپرورش خواند، زیرا این افراد گروهی 80نفره از شهرستان کرج بودند که بین آن‌ها علاوه بر دانش‌آموزان، افراد بزرگسال هم حضور داشتند.»

فیاضی از وجودنداشتن مدیریت درست در شهرک‌های اختصاصی شهرهای شمالی کشور انتقاد کرده است: «متاسفانه ناجیان غریق نیز در منطقه حضور نداشتند. متاسفانه غریق‌نجات در این شهرستان‌ها بسیار کم است؛ واقعیت آن است که به دلیل این‌که ناجیان غریق از تامین مالی برخوردار نیستند انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند، زیرا حقوق سال گذشته آن‌ها به‌طور کامل پرداخت نشده است.»سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، استانداری مازندران و وزارت کشور را مسئول اصلی این حادثه دانسته است: «این مسئله از جمله موضوعات جدی است که باید هم استانداری مازندران و هم وزارت کشور پاسخگو باشند، به‌طور حتم بعد از شروع کار صحن علنی مجلس این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.» میلاد شیرزاد، 24 یا 25ساله، رحیم زمانی، 24ساله، حسن رنجبرآزاد، 16ساله و محمد قربانی، 17ساله کسانی هستند که روز سه‌شنبه اردوی تفریحی‌شان در شهر نور ناتمام ماند و دریا جانشان را گرفت و حالا دریا جنازه‌هایشان را پس داده است. تا لحظه تنظیم گزارش جنازه دو نفر دیگر هنوز پیدا نشده است.

این اتفاق در حالی افتاده که دیروز و همزمان با انتشار خبرهای مربوط به آن، پزشکی‌قانونی آمارهای مربوط به تعداد غرق‌شدگان از ابتدای سال 91 تا ابتدای تیرماه امسال را اعلام کرد. براساس گزارش پزشکی‌قانونی ابتدای سال 91 تا ابتدای تیرماه سال‌جاری 1160 شهروند به علت غرق‌شدگی جان خود را در خزر از دست داده‌اند. در سه‌ماهه بهار و 10 روز اول تیر (103روز) 63 نفر در مازندران و 29 نفر در گیلان غرق شده‌اند که عمده این غرق‌شدگی‌ها در دریا و خارج از طرح سالم‌سازی دریا روی داده است. از 63 مورد غرق‌شدگی استان مازندران در بازه زمانی یادشده، 55مورد در خارج از طرح سالم‌سازی و از 29 مورد غرق‌شدگی استان گیلان 16 مورد در خارج از طرح سالم‌سازی روی داده است. به عبارت دیگر از 92 مورد غرق‌شدگی‌های سه‌ماه بهار و 10 روز اول تابستان 71مورد (77‌درصد) در خارج از طرح سالم‌سازی دریا اتفاق افتاده است. براساس آمار پزشکی‌قانونی استان مازندران، 98‌درصد غرق‌شدگی‌های سال 1391 سواحل این استان، در سواحلی که طرح سالم‌سازی پیاده نشده روی داده است. در سال گذشته یک‌هزار و 74 مورد مرگ بر اثر غرق‌شدگی در کشور اتفاق افتاد که 215 مورد از این مرگ‌ها (با 20‌درصد نسبت به کل موارد غرق‌شدگی) تنها در استان مازندران اتفاق افتاده است.

با اضافه‌کردن آمار استان‌های گیلان (107 مورد) و استان گلستان (45 مورد) به آمار استان مازندران، جمع مرگ‌های ناشی از غرق‌شدگی استان‌های همجوار با دریای خزر به 367 مورد می‌رسد. با مرگ شش نفری که روز سه‌شنبه در دریا و در شهر نور غرق شدند، آمار غرق‌شدگی امسال استان مازندران که در خارج از طرح سالم‌سازی اتفاق افتاده است به 61 نفر رسید. سواحل نور با 12 مورد، ساری 9 مورد، محمود‌آباد 9 مورد، بابلسر 9 مورد، بندرانزلی هفت‌نفر و فریدونکنار با شش‌نفر، دارای بالاترین تعداد غرق‌شدگی در میان شهرهای ساحلی مازندران و گیلان بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha