پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۱
سلامت نیوز : دریای خزر به علت واقع شدن در منطقه جنگلی و داشتن آب و هوای نسبتا مطلوب همواره به یكی از مقاصد مهم گردشگری گروهی و انفرادی ایرانیان تبدیل شده و سالانه صدها هزار نفر را به طرف خود می‌كشاند. اما این سفرها بعضا با درد بی‌درمان غرق شدن در دریا همراه بوده است به‌نحوی كه اخیرا اردوی مركب از دانش‌آموزان استان البرز كه از سوی یك نهاد فرهنگی عازم شمال كشور شده‌اند در شهرستان نور با پدیده تكراری غرق‌شدن مواجه شده که متاسفانه موجب مرگ 6 نفر از دانش‌آموز شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ تاكنون هیچ نهادی مسئولیت این اردو و هماهنگی آن را برعهده نگرفته است اما نكته‌ای كه وجود دارد همین عدم مسولیت‌پذیری برخی نهادهای ذی‌ربط در بروز چنین حوادثی است. طول نوار ساحلی كشور در دریای خزر 873 كیلومتر است و طبق آمارهای موجود در فصل تاپ گردشگری از خرداد تا اوایل مهر حداقل بین 200 تا 300 نفر در دریای شمال غرق می‌شوند. كارشناسان عوامل مختلفی از جمله وضعیت ساحل، میزان موج و جریان شكافنده و عدم آشنایی با مناطق ساحلی در تلفات انسانی غرق‌شدن شناگران را در این رخداد ناگوار موثر دانسته‌اند اما نكته‌ای كه نباید از یاد برد فقدان مدیریت یكپارچه و واحد در مناطق ساحلی شمال كشور است.

ما در طول مناطق ساحلی دریای خزر با مشكلات مختلفی همانند غرق‌شدن شناگران، تخریب‌های زیست‌محیطی، عدم بهره‌برداری كامل و بهینه از دریا و ساحل در امر گردشگری، فقدان برنامه‌ریزی مناسب در توسعه پایدار این منطقه، عدم هماهنگی لازم در هدایت گردشگران و شناگران در دریا و فقدان آلارم‌های الكترونیكی ممنوعیت شنا، نبود گشت هوایی ساحلی كنترل مناطق شناخیز و موارد دیگری روبه‌رو هستیم. فقدان این مدیریت كه هدف از آن ایجاد سطوح پایدار فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و زیست‌محیطی و گردشگری به همراه حفاظت از جان شناگران در مناطق ساحلی خزر است باعث بروز این نوع سوانح و حوادث زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی شده است.

جای تأمل است درحالی که در این چند دهه با علل غرق‌شدن شناگران در خزر آشنایی پیدا كرده‌ایم، اقدامات خاص نوین و موثری انجام نداده‌ایم. چگونه است كه یك گروه چند ده نفری دانش‌آموز وارد یك شهرك شده و بدون نظارت غریق و مسئولان مربوطه وارد دریا شده و 6 نفر از آنان غرق شده باشند. واقعیت این است که ضرورت دارد رئیس‌جمهور فعلی و رئیس‌جمهورمنتخب بر اساس اصل 127 قانون اساسی با تعیین نماینده ویژه و استفاده از كارشناسان درخصوص علت حادثه كنكاش لازم را انجام داده و با مسئولیت‌پذیری متخلفین امر را به دستگاه محترم قضایی معرفی و نسبت به اتخاذ راهكار علمی مناسب برای برون‌رفت از پدیده ناگوار غرق شدن در دریای خزر اقدامات عملیاتی لازم را اتخاذ کنند.

باید دید كشورهای ساحلی جهان در برخورد با موارد مشابه چه اقدامی انجام داده‌اند و با نصب دوربین در مناطق ساحلی گردشگرپذیر و كنترل الكترونیك و نصب آلارم خطر شنا و بهینه‌سازی ساحل به‌صورت مصنوعی از موج‌های شكافنده مشابه بكاهیم. از سوی دیگر ولو اینكه این گروه با هماهنگی یا بدون هماهنگی آموزش و پرورش اقدام به این سفر كرده باشند مسئولیت آموزش و پرورش تام است و قانون در وهله اول در صورت وجود دانش‌آموز در گروه این مسئولیت را متوجه این نهاد می‌داند اگرچه مسئولان نهادهای دیگر به نحو دیگری دارای مسئولیت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha