پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۶
کد خبر: 77301
سلامت نیوز : افت فشار خون باعث کاهش خون رسانی به قسمت های مختلف بدن می شود و قلب برای خون رسانی کافی به بافت های بدن، با سرعت بیشتری می تپد و ضربان قلب افزایش می یابد. افت فشار خون در اثر روزه داری ماه رمضان شایع نیست مگر این که شخص روزه دار دچار کم آبی شدید شود یا وعده سحری را مصرف نکند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ دکتر رضا دهستانی متخصص و جراح قلب با بیان این مطلب می افزاید: روزه داری ضربان قلب را به میزان اندکی کاهش می دهد. آرامش روحی ناشی از روزه داری به کاهش استرس روزانه و کاهش تولید مواد افزایش دهنده ضربان قلب منجر می شود و نتایج تحقیقات نشان می دهد که پس از افطار این کاهش ضربان قلب جبران می شود.

اثر روزه داری ماه رمضان بر میزان چربی خون متفاوت است که این امر می تواند ناشی از تغییر رژیم غذایی، کاهش فعالیت، وزن و ترک برخی عادت های غذایی باشد. تغییرات مفید چربی خون ناشی از تغییر چربی دریافتی به دلیل الگوی رژیمی خاص در این ماه باعث می شود این تغییر مفید چربی خون تا یک ماه پس از پایان ماه رمضان نیز حفظ شود.

اثر روزه داری بر بیماری قلبی آنژین صدری

آنژین صدری یا آنژین قلبی وضعیتی است که بیمار دچار درد قفسه سینه می شود که دلیل آن نیز فقدان اکسیژن کافی در ماهیچه های قلبی است. این درد اغلب به بازوها و به ویژه بازوی چپ منتشر می شود. آنژین معمولا موقتی است و با استراحت بیمار بهبود می یابد.وی می افزاید: نتایج تحقیقات نشان می دهد روزه داری در ماه رمضان نه تنها شدت بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد، بلکه اگر فرد رژیم غذایی سالمی در ماه مبارک رمضان داشته باشد، می تواند موجب بهبود و ارتقای سلامت شود.

اثر روزه داری بر بهبود نارسایی قلبی

نارسایی قلبی یعنی کاهش قدرت انقباضی قلب، در این حالت قلب نمی تواند نقش خود را به عنوان یک پمپ برای به جریان انداختن خون در بدن انجام دهد. براساس مطالعات میزان بستری شدن در بیمارستان ناشی از نارسایی قلبی در ماه رمضان افزایش نمی یابد.روزه داری از طریق کاهش فشار خون و بهبود تپش قلب، خطر بیماری های قلب را کاهش می دهد و معمولا ممنوعیتی برای روزه داری افراد مبتلا به بیماری های دریچه قلبی یا عروق قلبی تحت کنترل وجود ندارد.این افراد می توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان، کاهش اندکی در وزن و ادامه فعالیت بدنی علاوه بر آثار معنوی روزه داری، از فواید جسمانی هم بهره مند شوند. اکثر بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی، اختلال عملکرد دریچه ای و نارسایی قلبی که در وضعیت تثبیت شده ای هستند می توانند بدون هیچ گونه عوارضی روزه بگیرند و تنها با مشورت پزشک نحوه مصرف داروهای خود را در طول ماه رمضان تنظیم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha