سلامت نیوز: مسئول اطلاع رسانی پاسخگوی سلامت 1490 وزارت بهداشت با بیان اینکه 90 درصد تماس‌های مردمی با 1490 مربوط به حوزه داروست، عنوان کرد: از جمله نقایص این سامانه به روز نبودن اطلاعات آن به دلیل عدم همکاری کامل همه داروخانه‌ها برای در اختیار قرار دادن اطلاعات دارویی‌شان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسین ریاضی در گردهمایی دست اندرکاران نظام دارویی کشور که صبح روز پنج شنبه در وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه سامانه 1490 حدود پنج ماه است که به طور جدی فعال شده و با 135 اپراتور مشغول ارائه خدمت شبانه روزی به مردم در شش گروه تخصصی است، عنوان کرد: در فروردین ماه امسال 21 هزار تماس، در اردیبهشت 68 هزار تماس و در خرداد ماه 93 هزار تماس با سامانه 1490 برقرار شده است که از این تعداد 90 درصد از تماس‌ها مربوط به حوزه دارو بوده است و سیر تماس مردم با این سامانه صعودی است.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه از جمله نقایص این سامانه به روز نبودن همه اطلاعات آن است، عنوان کرد:‌ تنها بخشی از داروخانه‌ها برای در اختیار قرار دادن اطلاعاتشان به سامانه اعلام آمادگی کرده‌اند. در صورتی که هرچه اطلاعات ما کاملتر باشد بهتر می‌توانیم به نگرانی‌های مردم در خصوص کمبودهای دارویی پاسخ دهیم.

در ادامه این مراسم دکتر حجت الله چراغی مدیر گروه غذا و داروی سامانه 1490 با بیان اینکه 1490 اتفاق جدیدی در سطح کشور نیست و سالهاست که مراکز اطلاعات دارویی راه اندازی شده و مشغول ارائه خدمت به مردم هستند، عنوان کرد: وجود چنین مراکزی زمانی به رفع نگرانی‌های مردم کمک می‌کند که کمبودهای دارویی به چشم آمده است. طی همه تماس‌های ما مردم نگران مسئله تامین دارو هستند.

وی با بیان اینکه میزان تماس‌های مردمی در حال افزایش است، عنوان کرد: انتظار داریم طی ماه‌های آینده میزان تماس با سامانه 1490 فقط در خصوص داروها به بیش از 100 هزار مورد برسد.

چراغی ادامه داد: البته به دلیل کمبود برخی امکانات و نیرو، اطلاع رسانی 1490 گسترده نیست و ناچار هستیم دست به عصا راه برویم.

مدیر غذا و داروی سامانه 1490 با بیان اینکه در حال حاضر یک فهرست انتظار تهیه شده است که اگر مردم با سامانه تماس بگیرند و دارویشان موجود نباشد پس از دریافت اطلاعات جدید و رسیدن دارو به آنها اطلاع داده می‌شود، عنوان کرد: در خردادماه سال جاری 38 درصد تماس‌ها موفق بوده و توانسته‌ایم اطلاعات مربوط به یک دارو را همان لحظه در اختیار بیمار قرار دهیم.

چراغی در ادامه به شکایات دارویی نیز اشاره کرد و گفت: در سه ماهه اول امسال از مجموع تماس‌های دریافت شده 62 درصد آنها مربوط به شکایت دارویی بوده است و 300 شکایت به طور خاص مربوط به داروخانه‌هاست که البته این شکایات کاذب هستند و مربوط به مغایرت قیمت درج شده بر روی بسته‌های دارویی با قیمت ارائه شده از سوی داروخانه‌ است.

وی ادامه داد: البته این افزایش قیمت قانونی است و پس از قیمت گذاری‌ به داروخانه‌ها اعلام می‌شود اما چون بسته‌های دارو قبلا چاپ شده‌اند امکان تغییر آنها وجود ندارد و این برای داروخانه‌ها ایجاد دردسر می‌کند.

همچنین در ادامه این مراسم دکتر شجاعی پور سرپرست پاسخگویی سامانه 1490 به مسئله مغایرت قیمت دارو روی بسته دارو با قیمت ارائه آن در داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: همچنین هفت درصد شکایات مردم در حوزه دارو مربوط به برخورد نامناسب داروخانه داران با مردم است. اگر سازمان غذا و دارو در این خصوص درست عمل می‌کرد و قیمت گذاری داروها را به صورت مناسب به مردم اطلاع رسانی می‌کرد فشار کمتری بر پرسنل داروخانه‌ها وارد می‌شد. در حال حاضر خود داروخانه‌ها این مشکل را ایجاد نکردند اما باید در برابر آن به مردم پاسخگو باشند و تهمت‌هایی چون گران فروشی را به جان بخرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha