سلامت نیوز: مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در 15 فروردین ماه سال 92 با کمبود 300 قلمی دارو در کشور مواجه بودیم، عنوان کرد: اکنون با تمام تلاش‌های انجام شده این میزان به 75 قلم کاهش یافته است البته در تلاش هستیم همه این کمبودها در آینده نزدیک مرتفع شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی کریمی در گردهمایی دست اندرکاران نظام دارویی کشور با بیان اینکه در حال حاضر 4500 قلم دارو در بازار دارویی کشور موجود است که از راه واردات و یا تولید داخل تامین می‌شوند، گفت: از لحاظ عددی 96 درصد این میزان مربوط به تولید داخل است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 90 شرکت تولیدی، 70 شرکت وارداتی، 34 شرکت توزیع و پخش مشغول ارائه خدمت در حوزه دارو هستند، عنوان کرد: همچنین 55 شرکت ماده اولیه ساز دارویی، 230 قلم ماده اولیه را تولید می‌کنند که این میزان باعث شده است 350 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور فراهم شود.

کریمی با اشاره به تاثیر تحریم و مشکل کردن تامین دارو عنوان کرد: علیرغم اینکه عنوان می‌کنند دارو در فهرست تحریم نیست اما ابزار و ادوات کاری حوزه دارو دچار تحریم شده است.

مدیر کل نظارت بر ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در ادامه به مشکلاتی از جمله تامین ارز و ترخیص دارو از گمرک اشاره کرد و گفت:‌ موفق شدیم با برنامه ریزی‌هایی از این سد عبور کنیم به گونه‌ای که در حال حاضر هر دو هفته یکبار ثبت سفارش‌های انجام شده دارو را به طور منظم به بانک مرکزی اعلام می‌کنیم. مشکلات مربوط به گمرک و ماندن داروها نیز طی جلساتی که با مدیران گمرک برگزار شد تا حدودی حل شده است و توانستیم با توافقات حاصل شده برخی از کمبودها را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ترخیص ارز با ارتقای اعتبار کد تخصیص یافته از 30 روز به 45 روز شرکت‌ها توانسته‌اند بخشی از مشکلات خود در رابطه با تامین ارز و نقدینگی را حل کنند.

کریمی همچنین با اشاره به اصلاح قیمت گذاری 1650 قلم داروی مورد نیاز کشور عنوان کرد: ضرر و زیان‌هایی در خصوص عدم اصلاح قیمت دارو با وجود افزایش قیمت نرخ ارز برای شرکت‌های دارویی به وجود آمده است که اکنون با اصلاح این قیمت‌ها شرکت‌ها تولیدات خود را ارتقا داده و برای ادامه فعالیت رغبت پیدا کرده‌اند.

وی همچنین به مسئله بلوکه کردن برخی داروها توسط شرکت‌های پخش تا زمان افزایش قیمت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: به محض اطلاع یافتن از این مسئله بازرسی هایی از شرکت‌های پخش انجام شد و متوجه شدیم این مسئله به هیچ وجه صحت ندارد و شرکت‌های پخش وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهند.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو همچنین به ثبت سفارش ترخیصی 63 فقره دارو و همچنین 41 فقره داروهای کمبود خورده فوریتی در سازمان غذا و دارو طی چند وقت اخیر اشاره کرد و گفت: به هر حال نباید فراموش کرد که در بحث کمبودهای دارویی تنها سازمان غذا و دارو مقصر نیست بلکه نیازمند همکاری و هماهنگی ارگان‌های دیگر نیز هست که باید به نحو احسن انجام شود تا مشکلات مربوط به تامین دارو روی روال بیفتد و کمبودها مرتفع شود.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از مشکلات دارویی ما در ماه‌های اخیر مشکلاتی نبوده است که اکنون به وجود آمده باشد، گفت: بسیاری از مشکلات از سال گذشته به سال 92 منتقل شده. طی برآوردی که انجام داده‌ایم در 15 فروردین سال 92 ، 300 قلم دارو دچار کمبود شده بودند ولی خوشبختانه با تمام تلاش‌هایی که انجام شد کمبودها کاهش پیدا کردند و اکنون تنها با کمبود 75 قلم دارو در کشور مواجهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha