سلامت نیوز: معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران آسیب‌شناسی سبک زندگی را یکی از وظایف مهم این فرهنگستان عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فریدون عزیزی در دومین نشست هم‌اندیشی اعضای فرهنگستان علوم پزشکی پیرامون بحث و بررسی «ترجمان سبک زندگی در حوزه سلامت» که صبح روز پنج شنبه برگزار شد، اظهار داشت: آنچه که از بیانات مقام معظم رهبری استنباط می‌شود این است که در بحث سبک زندگی پیشرفت چشمگیری نداشته‌ایم و باید دلیل این عدم پیشرفت را آسیب‌شناسی کنیم.

وی افزود: در طرح مطالعاتی سبک زندگی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است برای تحقق اسلام کامل باید از مراحل مختلفی گذر کرد که ما از دو مرحله یعنی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی عبور کردیم اما هنوز برای تشکیل یک جامعه اسلامی مشکل داریم بنابراین تحقق این موضوع تنها با توجه به سبک زندگی امکانپذیر است.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران در ادامه تصریح کرد: همه افراد جامعه برای تحقق سبک زندگی نقش دارند اما نخبگان، رسانه‌ها، مدیران دستگاه‌ها، تریبون‌دارها و برنامه‌ریزان آموزشی در اولویت هستند.

وی، شیوه‌ها و الگوهای زندگی روزمره را تعریفی از سبک زندگی دانست و گفت: سبک زندگی منعکس کننده ارزش‌ها، گرایشات و تمایلات فرد یا جامعه است.

عزیزی سلامت و بیماری افراد و جوامع را ناشی از ژنتیک، محیط زیست و رفتار دانست و گفت: در این میان رفتار را آسان‌تر از سایر موارد می‌توان تغییر داد.

وی تصریح کرد: از سال 88 و با روی کار آمدن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نقشه راه سبک زندگی سالم مطرح شد و در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما باید مسیر خود را با سرعت بیشتری طی کنیم.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در نقشه راه سبک زندگی سالم به مبانی و پیامدهای سبک زندگی پرداخته شده و کاهش هزینه‌های درمان و همچنین توسعه تعالی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله پیامدهای مثبت سبک زندگی سالم است.

وی افزود: امروز که از معاون بهداشت وزارتخانه نتیجه نهایی نقشه راه را پرسیدم ایشان گفتند که به دلیل نبود بودجه تحول در ساختار وزارت مشکل شده است.

عزیزی یکی از وظایف مهم فرهنگستان را آسیب‌شناسی سبک زندگی جامعه در حوزه سلامت دانست و گفت: هدف ما ارائه راه‌هایی برای حل مشکلات در این زمینه است و در این خصوص پروژه‌های تحقیقاتی متفاوتی داریم.

وی افزود: «رصد کلان سلامت» و «سبک زندگی» دو پروژه مشترک ما است که مورد اول آغاز شده و سبک زندگی هم امروز کلید خورده

است.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران به مقالات منتشر شده پیرامون سبک زندگی اشاره کرد و گفت: از سال 1967 مقالات متعددی پیرامون سبک زندگی در ISI و Pubmed منتشر شده و در دهه اخیر تعداد مقالات رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

عزیزی، تشکیل کارگروه سبک زندگی در حوزه سلامت، شناسایی و تبیین مفهوم سبک زندگی، آسیب‌شناسی و علت‌یابی آسیب‌ها و در نهایت طراحی الگوی جامعه در این زمینه را دورنمای فرهنگستان علوم پزشکی ایران دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha