سلامت نیوز: یک محقق طب اسلامی ایرانی معتقد است: انگور حرارت بدن را تامین می‌کند، هر کیلو انگور برابر دو کیلو گوشت عمل می‌کند و برخلاف گوشت مقدار اسید اوریک را در بدن افزایش نمی‌دهد. این میوه دفع کننده سموم بدن است و هر کیلوی آن به اندازه یک لیتر شیر مفید است.

دکتر حسن اکبری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه انگور دارای مقدار زیادی پتاس و مواد دیگر مثل آهن، ید، منگنز، کلر، فسفر و سیلیس است، گفت: این میوه دارای مقدار زیادی قند، تانن و اسید تارتاریک و غیره است. فروکتوز انگور به طور مستقیم و آسان وارد خون شده و در عضلات و کبد ذخیره می‌شود در حالی که سایر قندها باید ابتدا تبدیل شده و سپس جذب خون شوند. انگور PH خون و مایعات بدن را کم می کند و به این روش با سرطان مبارزه می کند.

وی در ادامه افزود: کشمش نه تنها هیچ یک از خواص انگور تازه را کم ندارد بلکه ارزش غذایی بالاتری نسبت به تازه آن دارد، دیاستازهای موجود در روی پوست انگور به تدریج سلولز موجود در پوست آن را تبدیل به قند می کند و به همین دلیل هیچ معده‌ای از خوردن کشمش ناراحت نمی‌شود. مادران باید بدانند که کشمش برای بچه‌ها مفیدترین شیرینی است به شرطی که آنها کشمش را به خوبی بجوند.

این محقق طب اسلامی ایرانی خاطرنشان کرد: آب انگور در صورتی که از دانه‌های سالم و تخمیر نشده گرفته شود از نظر ترکیبات غذایی شباهت زیادی به شیر مادر دارد. همچنین دارای مواد با ارزشی نظیر قند، تانن، تارتارات پتاسیم، مواد صمغی، کلسیم، منیزیم است که برای امراض قلبی، اوره، چربی خون و کم خونی سودمند است.

وی همچنین افزود: آب انگور ادرار را زیاد می کند و موجب بهبود نقرس و درد مفاصل می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: با خوردن انگور معده کاملا تخلیه می شود، ادرار زیاد شده و ترشحات صفرا به حالت اعتدال در می آید. انگور از بیماری‌هایی مثل ترش کردن غذا، سوء هاضمه، خونریزی معده، تشکیل سنگ کلیه و مثانه، مسمومیت جیوه و سرب (مبارزه با آلودگی هوای کلان شهرها که استشمام می شود) جلوگیری می کند.

دکتر اکبری با تاکید بر اثرات سودمند انگور بر اعمال کبدی گفت: انگور محرک اعمال کبدی است. در مادرانی که به ناچار باید از شیرخشک برای تغذیه کودک استفاده کنند، اگر آب انگور را به همراه شیر خشک به نوزاد بدهند از عوارض شیر خشک بر روی کبد کودک پیشگیری می‌شود.

انگور هم چاق کننده است و هم لاغر کننده

این محقق طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه انگور هم چاق کننده است و هم لاغر کننده، گفت: اشخاصی که احتیاج به لاغر شدن دارند می‌بایست صبحانه انگور بخورند و تا نهار غذای دیگری نخورند و اشخاصی که قصد دارند چاق شوند باید انگور را به همراه غذای دیگر و نان میل کنند. خوردن انگور برای زنان باردار نیز بسیار مفید است.

وی با اشاره به اینکه آب انگور پوست را نرم می‌کند و می توان آن را به ماسک های زیبایی اضافه کرد، گفت: استفاده از انگور بر روی پوست صورت باعث روشن شدن و لطافت و نرمی آن می شود. اگر می خواهید پوست بدنتان نرم و شاداب شود انگور را له کرده به پوستتان بمالید. مقداری از میوه انگور را در روغن زیتون بجوشانید و صاف کنید و بر روی پوست صورت و بدن بمالید آنگاه لطافت را به خوبی احساس می کنید.

دکتر اکبری گفت: برگ درخت انگور دارای تانن، تارتارات، دوپتاس، نشاسته، اسید مالیک، قند، اگزالات دوپتاس، کلسیم و چند ترکیب شیمیایی مخصوص به خود است. این ترکیبات اختصاصی در برگ هایی که در پاییز چیده می شود بیشتر است. طعم برگ انگور کمی گس و ترش است. در طب به عنوان مقوی معده و برای درمان اسهال مزمن و خون دماغ استفاده می شود. دم جوش بیست و پنج گرم از برگ درخت انگور در یک لیتر آب در درمان امراض اسهال و یرقان کاربرد دارد، چنانچه با دم جوش آن چشم را بشویید، آن را ضد عفونی کرده و ورم پلک را فرو می نشاند.

وی گفت: انگور در کل مزاج را معتدل کرده، خون را صاف می کند و جهت تقویت کلیه ها مفید است. خوردن آب سرد بعد از خوردن انگور خیلی مضر است. بهتر است انگور بین دو غذا مصرف شود. پوست میوه انگور در معده های ضعیف، دیر هضم است. اگر معده ضعیف دارید بهتر است از آب انگور یا کشمش استفاده کرده و کشمش به خوبی جویده شود.

دکتر اکبری گفت: انگور حرارت بدن را تامین می کند از این رو هر کیلو انگور برابر دو کیلوگوشت عمل می کند و برخلاف گوشت مقدار اسید اوریک را در بدن افزایش نمی دهد. همچنین انگور دفع کننده سموم بدن است و هر کیلوی آن مثل یک لیتر شیر عمل می‌کند. به علت داشتن پتاسیم مقوی قلب است و به علت داشتن کلسیم از نرمی استخوان جلوگیری می کند، آهن و منگنز و منیزیم موجود در آن نیز برای خون مفید بوده و به عنوان داروی کم خونی محسوب می شود.

وی گفت: انگور خاصیت ضد اوره دارد که برای بیماران مبتلا به اوره مفید است. ملین است و تخمیرات روده را کم می کند. صفرا را رقیق می کند و با افزایش کلسترول خون مقابله می کند، همچنین بهترین درمان روماتیسم و سیاتیک است.

این محقق طب اسلامی ایرانی گفت: انگوری که خوب رسیده باشد از سایر میوه ها مقدار بیشتری ویتامین A، B، C دارد و دارای مقدار زیادی قند است، قند انگور ماده ای است که برای تشکیل سرم خون بسیار مفید است. آهن انگور سیاه بیشتر از انگور سفید است. مصرف انگور برای مزاج ها و طبع هایی که صفراوی و دموی هستند سودمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha