سلامت نیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن انتقاد از واگذاری داروخانه‌های بیمارستانی به بخش خصوصی درخواست کرد تا داروخانه‌های بیمارستانی به آغوش دانشگاه‌ها بازگردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر جمشید سلام زاده در گردهمایی جمعی از دست اندرکاران نظام دارویی کشور به تبیین برخی از مشکلات داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 20 شرکت وارداتی ثبتی، 24 شرکت وارداتی فوریتی، 26 شرکت توزیع کننده، 1700 داروخانه شهری، 110 داروخانه بیمارستانی و 900 مرکز MMT‌ و ترک اعتیاد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در خصوص بحث کمبودها و شکایات دارویی شفاف نبودن اطلاعات موجود و عدم مدیریت بودجه صحیح دخالت دارند، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که به ویژه داروخانه‌های بیمارستانی در حوزه توزیع با آن روبرو هستند این است که بیمارستان‌های ما از داروهای موجودی شرکت‌های توزیعی اطلاع دقیقی ندارند. به عنوان مثال ممکن است بیمارستان طی پیگیری و استعلام خود از شرکت‌های پخش بزرگ دریابد که دارویی دچار کمبود شده اما پس از بررسی مشخص شود شرکت‌های کوچک بخش خصوصی این دارو را به وفور در اختیار دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه لازم است لیست جامعی از داروهای توزیعی شرکت‌های پخش در اختیار معاونت غذا و دارو و همچنین داروخانه‌ها قرار بگیرد، عنوان کرد: این عدم اطلاع موجودی شرکت‌های توزیعی باعث بروز کمبودهای کاذب دارویی می‌شود.

سلام زاده همچنین در ادامه به بلاتکلیفی و سردرگمی داروخانه‌ها از برچسب اصالت و برچسب شبنم اشاره کرد و گفت: مجری این دو طرح کدهای محصولات را در سامانه‌های خود به صورت بروز وارد نمی‌کنند و این اقدام باعث می‌شود با اقلامی روبرو باشیم که مسیر قانونی خود را برای ورود به کشور طی کرده‌اند و داروخانه به درستی و از کانال صحیح آنها را خریداری کرده است اما به دلیل اینکه اطلاعات به روز نیستند باعث می‌شود بیمار بعد از اینکه کد دارو را به سامانه مورد نظر ارسال می‌کند پیامی مبنی بر تقلبی بودن یا معتبر نبودن آن محصول دریافت کند که این خود باعث ابهام بیماران می‌شود.

وی در ادامه همچنین به بحث کمبود داروهای خاص و لزوم مدیریت و سازمان دهی آن توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت:‌ باید نوع سهمیه بندی داروهای کمیاب و خاص در مراکز بیمارستانی بر اساس شاخص‌هایی نظیر جمعیت تحت پوشش انجام شود. متاسفانه می‌بینیم که به عنوان مثال از یک داروی خاص 500 عدد تحویل داروخانه بیمارستان میلاد شده است اما برای یک بیمارستان دولتی دیگر 20 یا 30 عدد دارو تحویل داده شده است. باید توزیع دارو عادلانه و با برنامه ریزی انجام شود.

سلام زاده همچنین در بخش دیگری از سخنانش به چرخه باطل مطالبات شرکت‌های پخش از داروخانه‌ها و مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها اشاره و عنوان کرد: مشکل بدهی بیمه‌ها همواره داروخانه‌ها را با مشکلاتی روبرو کرده است که هیچگاه طی این سی سال اخیر حل نشده است.

داروخانه‌های بیمارستانی به آغوش دانشگاه‌ها بازگردند


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین درباره واگذاری داروخانه‌های بیمارستانی به بخش خصوصی گفت:‌ متاسفانه واگذاری داروخانه‌های بیمارستانی به بخش خصوصی تجربه شکست خورده است و علیرغم اینکه همکاران ما در معاونت‌های پشتیبانی و مالی بیمارستان‌ها از این قضیه استقبال می‌کنند اما این اقدام مفسده‌هایی ایجاد می‌کند و برخی از این داروخانه‌داران ترفندهایی را برای گریز از قانون به کار می‌گیرند که ما را دچار مشکل کرده است. درخواست ما بازگشت داروخانه‌های بیمارستانی به آغوش دانشگاه‌هاست.

در ادامه این مراسم دکتر سید شهاب الدین جنیدی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه علیرغم نمایان شدن مشکلات در حوزه دارو در ماه‌های انتهایی سال گذشته دست اندرکاران سازمان غذا و دارو طی سه ماه اخیر با احساس کردن بحران وارد فضایی برای برون رفت از حل این مشکل شده‌اند و اقدامات قابل توجهی را پیگیری کرده‌اند، عنوان کرد: یکی از دلایل عمده شکایات مردم از داروخانه‌ها مغایرت قیمت درج شده بر روی بسته‌های دارویی با قیمتی که داروخانه‌ها عرضه می‌کنند است.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا قیمت دارو بر روی بسته‌های دارویی درج نمی‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای کارآمدتر شدن سامانه پاسخگویی 1490 پرداخت و گفت:‌ اگر همانگونه که اعلام می‌شود با 75 قلم داروی کمبود خورده مواجه هستیم باید بررسی کنیم که چه تعداد از پزشکان به تجویز این اقلام می‌پردازند. می‌توان جلساتی را با پزشکانی که اقدام به تجویز داروهای کمیاب می‌کنند برگزار و آنها را در این خصوص توجیه کرد. می‌توان در رابطه با برخی از بیماری‌ها داروهای جایگزین که موجود هستند را تجویز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha