عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، با بیان این كه 50 تا 70 درصد بزرگسالان چاق از كودكی به این عارضه مبتلا بوده‌اند، افزود: شروع پیشگیری از آن در سنین كم و حتی جنینی ضروری است.

دكتر كوروش جعفریان متخصص تغذیه ، در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: امروزه بسیاری از رژیم‌های غذایی كه برای درمان چاقی در سنین بالا توصیه می‌شود، فاقد كارایی لازم است. البته این رژیم‌ها با كاهش وزن همراه هستند، اما پس از مدتی وزن به حالت قبلی بازمی گردد. بنابراین پیشگیری از چاقی در سنین پایین ضروری است.

وی افزود: چنانچه كودكان دارای برنامه غذایی و فعالیت فیزیكی مناسب باشند، شانس ابتلا به چاقی در آنها كاهش خواهد یافت. همچنین با توجه به این كه شخصیت كودكان در این سنین شكل می‌گیرد، آموزش لازم در این دوران باعث نهادینه شدن سبك‌های درست زندگی در آنها می‌شود.

دكتر جعفریان، قرن 21 را قرن مواجهه بشر با معضل چاقی یاد كرد و افزود: امروزه چاقی نه تنها مشكل كشورهای توسعه یافته است، بلكه بسیاری از كشورهای در حال توسعه نیز از این معضل رنج می‌برند. كشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آمارهای اخیر حاكی از افزایش شیوع چاقی در همه گروه‌های سنی كشورمان است. برای مثال،60 درصد زنان ایرانی از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌برند.

وی در ادامه گفت: چاقی با بسیاری از عوارض نظیر دیابت، افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی- عروقی، اختلالات خواب، گوشه‌گیری، افسردگی و حتی در برخی موارد با خشونت همراه است.

این متخصص تغذیه با بیان این كه چاقی ممكن است بر اثر علل متفاوتی نظیر فاكتورهای ژنتیكی، هورمون‌های متابولیك و یا عوامل اكتسابی نظیر تغذیه، سبك زندگی و كاهش فعالیت بدنی ایجاد شود، خاطرنشان كرد: هرچند كه روش‌های بسیار زیادی برای درمان چاقی توصیه شده، اما تقریباً اكثر آنها دارای عوارض جانبی فراوان هستند. برای مثال، امروزه از روش‌های جراحی، برای درمان چاقی استفاده می‌شود كه علاوه بر هزینه‌های سنگین، عاری از عوارض نامطلوب نیستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha