سلامت نیوز: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران با بیان اینکه بخش قابل توجهی از 10 علت عمده مرگ به سبک زندگی باز می‌گردد، گفت: با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد سلامت و سبک زندگی، این موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید علیرضا مرندی در دومین نشست هم‌اندیشی اعضای فرهنگستان علوم پزشکی ایران که با هدف بررسی و بحث پیرامون «ترجمان سبک زندگی در حوزه سلامت» برگزار شد اظهار داشت: نشست امروز مقدمه‌ای برای توجه به بحث سبک زندگی در حوزه سلامت است و گروه‌های مختلف فرهنگستان، تلاش‌های گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده‌اند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در مورد سلامت بیانات زیادی داشتند و در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند که سلامت، محور همه چیز است و هر انسانی اگر بخواهد در عرصه معنویت رشد کند باید فرد سالمی باشد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران جایگاه سلامت را جایگاه رفیعی دانست و گفت: جایگاه سلامت جایگاه رفیعی است اما شاید چون سلامت را کمتر شناخته‌ایم، به آن توجه نکرده‌ایم.

وی افزود: بهداشت جهانی تعریف مشخصی از سلامت دارد اما از کشور ما انتظار می‌رود وقتی که راجع به سبک زندگی و سلامت صحبت می‌کنیم، ابعاد انسانی را بیشتر مورد توجه خود قرار دهیم.

مرندی 70 درصد از سلامت را مربوط به ابعاد انسان دانست و گفت: البته عوامل دیگری هم در بحث سلامت نقش دارند اما بخش قابل توجهی از 10 علت عمده مرگ به سبک زندگی و ابعاد انسانی باز می‌گردد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران تأکید کرد: سطح زندگی از نگاه بهداشت جهانی غافل نمانده است اما بیانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه جامع‌تر است چرا که بهداشت جهانی سبک زندگی را مجموعه‌ای از تحرکات لازم فیزیکی، تغذیه مناسب و عدم مصرف دخانیات و الکل می‌داند اما ما وضعیت اقتصادی اجتماعی و روابط اجتماعی را در این زمینه در نظر می‌گیریم بنابراین تا به جامعه درست نپردازیم نمی‌توانیم به آرمان‌های خود برسیم.

وی در ادامه، فرهنگستان علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مسئول سلامت جامعه دانست و گفت: همچنین آحاد مردم مسئول سلامت خود هستند اما به هرحال در این زمینه مسئولیت رسمی دارند و به نوعی پرچمدار و مدعی‌العموم سلامت کشور به شمار می‌روند.

وی افزود: ما باید برای مردم، مسئولان و رسانه‌ها آموزش لازم را ایجاد کنیم و در این خصوص حمایت آنها را خواهان باشیم تا جامعه به اوج سلامت خود برسد.

مرندی با اشاره به سلامت معنوی گفت: سلامت معنوی در سازمان بهداشت جهانی 29 سال قبل تعریف شده است اما به دلیل تفاوت فرهنگی به تعریف مشترکی نرسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در فرهنگستان علوم پزشکی ایران و با ریاست دکتر عزیزی، گروه سلامت معنوی تشکیل شده و امید داریم در آینده‌ای نه چندان دور مطالب آن را منتشر کنیم.

وی به نقش روحانیت در ایجاد سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: در بحث سبک زندگی روحانیت و ارشاد آنها نقش بسزایی دارد چرا که سبک زندگی با ابعاد معنوی مرتبط است.

وی افزود: در اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی، مسئولیت‌های سنگینی از جمله رصد سلامت بر عهده فرهنگستان گذاشته شده و شاید به همین دلیل است که این فرهنگستان بیش از وزارت بهداشت و درمان با این زمینه فعال است چرا که وزارت بیشتر مسئولیت اجرایی دارد.

مرندی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در بحث سبک زندگی بتوانیم منویات رهبر انقلاب را محقق کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha