یك روانشناس بالینی گفت: مشاوران مدرسه، آموزگاران و سایر كادر آموزشی در جهت بالا بردن سطح بهداشت روان مدرسه نقش بسزایی دارند.

دكتر شمس‌الدین كهانی، روانشناس بالینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه كودكان در دوره ابتدایی چگونگی ارتباط با دیگران و حل مشكلات‌شان را فرا می‌گیرند، گفت: هرچند نظام آموزشی و تربیتی مدرسه برای كودكان فرصت گسترش، جستجو برای كسب شایستگی و مهارت‌ها را پیش می‌آورد، اما در مدرسه از كودك توقعات و انتظارات جدیدی پدید می‌آید. علی‌رغم این كه فراگیری اطلاعات تازه می‌تواند برای اكثر كودكان هیجان انگیز باشد اما در مورد برخی كودكان كه مشكلات ذهنی و رفتاری دارند، دوران دبستان می‌تواند موجب ناتوانی و محرومیت و به شكست اعتماد به نفس و تخریب شخصیت آنان منجر شود.

وی با بیان این كه مشكلات رفتاری و هیجانی یكی از عوامل تاثیرگذار در شكل‌گیری شخصیتی كودكان و كیفیت تحصیلی آنان است، اظهار كرد: پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد كه از هر 5 دانش‌آموز، یك نفر به نوعی دچار مشكلات مربوط به سلامت روانی است كه متاسفانه به دلیل عدم پیگیری و مداخلات لازم، این گونه اختلالات تا اخذ مدارج تحصیلی بالاتر و حتی در ورود به اجتماع در آنها باقی می‌ماند.

دكتر كهانی تصریح كرد: پرخاشگری، مشكلات تمركز، پر تحركی و شیطنت‌های افراطی، عدم رعایت نظم و مقررات و بی‌اعتنایی به قوانین، كم‌رویی و كناره‌گیری از دیگران، ترس از مدرسه، مشكلات یادگیری و تحصیلی از جمله اختلالاتی هستند كه كودكان در طی دوران مدرسه با آن مواجه هستند.

وی با بیان این كه علایم و نشانه‌های روانشناختی در كودكان به سادگی توسط آموزگاران و مشاوران مدرسه قابل تشخیص است، اذعان داشت: با در میان گذاشتن و مطرح كردن مشكلات با خانواده دانش‌آموز، می‌توان گام‌های اولیه درمان را برداشت.

وی یادآور شد: اضطراب جدایی، ترس از مدرسه، وسواس و انوع تیك‌ها، اختلالات عادی مانند ناخن خوردن، كندن یا كشیدن موی سر، كم توجهی و اختلالات عاطفی و خلقی (افسردگی)، مشكلات ذهنی و یادگیری از جمله مهمترین و رایج‌ترین اختلالات دانش آموزان دوره ابتدایی به شمار می‌رود.

كهانی خاطرنشان كرد: شاید آموزگاران قادر به رفع ناراحتی روحی – روانی دانش آموزان نباشند، اما می‌توانند با برخورد صحیح احساسات و هیجانات كودك را درك كنند و با در میان گذاشتن مشكلات كودك با خانواده، مشاور مدرسه و ارجاع به موقع به مراكز تخصصی درمان، از مزمن شدن بیماری در كودك جلوگیری كنند.

وی با بیان این كه تشكیل جلسات یا كارگاه‌های آموزشی برای كودكان، والدین و آموزگاران بسیار حائز اهمیت است، گفت: افزایش آگاهی و دادن اطلاعات لازم به زبان ساده به منظور تشخیص اختلالات روانی رایج بین كودكان، آموزش مهارت‌های اجتماعی، شیوه‌های كنترل رفتارهای هیجانی، شیوه‌های كنترل استرس و فشارهای هر روزه، افزایش توان تحمل و بردباری، آموزش شیوه‌های تصمیم گیری مناسب و حل مشكلات می‌تواند در این كارگاه‌ها مطرح شود.

كهانی خاطرنشان كرد: ‌مطالعات و پژوهش‌های انجام گرفته در این رابطه نشان می‌دهد كه آموزش آموزگاران و دانش آموزان و حمایت از بهداشت روان در مدرسه ارتباط مستقیمی با افزایش عملكرد تحصیلی كودكان و پیشگیری از اختلالات روانی و كمك به سلامت بهداشت جامعه دارد.

وی با بیان این كه روزهای ابتدای دوران دبستان می‌تواند به عنوان یك موقعیت و مكان جدید برای عده‌ای از كودكان باعث ایجاد دلهره و نگرانی شود، به والدین توصیه كرد: قبل از شروع و رفتن فرزندتان به مدرسه خواب او را تنظیم كرده و اجازه دهید كودك وسایل شخصی‌اش را با سلیقه خود برای بردن به مدرسه انتخاب كند، همچنین نكات مثبت مدرسه مثل پیدا كردن دوستان جدید، باسواد شدن و استفاده از اردوهای تفریحی، علمی را برای كودكانتان بازگو كنید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha