سلامت نیوز: یک فیزیوتراپ گفت: با انجام حرکات ورزشی مناسب از ابتلا به بیماری‌های عدم تعادل عضلانی پیشگیری کنید.

مرتضی عزیزیان در گفت وگو با ایسنا، یکی از شایع ترین مشکلات قرن حاضر را شیوع مشکلات عصبی عضلانی دانست و اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین علل این اتفاق رواج کم تحرکی و بی تحرکی در زندگی امروزی است که پشت میزنشین‌ها، رانندگی‌های طولانی مدت، اکتفا کردن به فعالیت‌های روزانه و غیره سبب تشدید آنها می‌شود.

به گفته این فیزیوتراپ، با بالا رفتن سن تعدادی از عضلات بدن مستعد کوتاهی و برخی از آنها نیز مستعد ضعیف شدن می شوند که کم تحرکی و بی تحرکی این روند را تشدید خواهد کرد و مشکلات زیادی را برای فرد بوجود می آورد.

عزیزیان عضلات دوقلوی پشت ساق پا و پشت ران را مستعد کوتاهی دانست و تاکید کرد: این کوتاهی سبب فشار به مفصل زانو و کمر می‌شود.

به گفته عزیزیان، کوتاهی عضلات دوقلوی پشت ساق پا و پشت ران به نوبه خود سبب ضعیف شدن عضلات مخالف آنها در جلوی ساق پا و ران می‌شود که این اتفاقات فشار بر روی مچ پا و زانو را افزایش می‌دهد.

وی عدم تعادل عضلانی بین گروه‌های مختلف عضلات را در اثر بی‌تحرکی مشکل ساز دانست و خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از این اتفاق بایستی عضلات مستعد کوتاهی را با انجام حرکات کششی و عضلات مستعد ضعیف شدن با حرکات تقویتی متعادل کرد چرا که تنها از این طریق می توان نسبت به اصلاح الگوی تعادل عضلانی اقدام کرد.

این استاد دانشگاه به همه افراد توصیه کرد: کارهای روزمره را به حساب ورزش کردن نگذارند و با انجام حرکات ورزشی از ابتلا به بیماری‌های عدم تعادل عضلانی پیشگیری کنند.

به گفته عزیزیان، افراد باید روزانه نسبت به انجام حرکات کششی اقدام کنند.

این فیزیوتراپ در ادامه دردهای پس از ورزش کردن را به دو دسته درد مضر و درد خوب طبقه بندی کرد و اظهار داشت: طبیعتا پس از انجام ورزش فرد با دردهایی مواجه می شود که برخی از این دردها عادی است و به آنها درد خوب اطلاق می شود.

به گفته عزیزیان، دردی که پنج تا شش ساعت پس از ورزش کردن خوب شود درد خوبی است که خود بخود برطرف شده و مشکلی را برای فرد بوجود نمی آورد، اما اگر درد بیش از 24 ساعت ادامه پیدا کند ممکن است آسیب رسان بوده و مشکلاتی را برای فرد بوجود آورد.

وی افزود: اگر درد ناشی از ورزش کردن تا 24 ساعت متوقف نشد بایستی زیر نظر یک فیزیوتراپ نسبت به حل مشکل موجود اقدام کرد.

عزیزیان گفت: برخی از افراد به محض اینکه با درد پس از ورزش مواجه می شوند ترجیح می‌دهند از ورزش کردن صرف نظر کنند، چرا که تصور می‌کنند با بی تحرکی مشکل کمتری دارند این در حالیست که ورزش کردن نقش مهمی در دستیابی به سلامتی دارد و افراد نباید صرفا به علت یک درد مقطعی و گذرا که در ورزش کردن معمولی است ورزش را کنار بگذارند.

به گفته این استاد دانشگاه تمامی مفاصل موجود در بدن بخصوص مفصل زانو بایستی به طور کامل خم و راست شوند و اگر مفصلی به طور کامل خم و راست نشود بایستی با مراجعه به فیزیوتراپ این مشکل را مرتفع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha