سلامت نیوز: محققان در جدیدترین تحقیقات دریافتند که مصرف روزانه آهن برای زنان باردار در کاهش کم وزنی نوزادان و همچنین کم‌خونی بسیار موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی‌بی‌سی،‌ یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف روزانه آهن طی بارداری می‌تواند خطر داشتن نوزاد کوچک و همچنین کم خونی را کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد مصرف روزانه مکمل‌های آهن حتی یک دوز کوچک در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به کم خونی را تا 12 درصد و وزن کم نوزاد را تا 3 درصد کاهش دهد.

تجزیه و تحلیل ۲ میلیون زنی که هر روز از 10 میلی گرم تا حداکثر 66 میلی‌گرم آهن اضافی هر روز مصرف کرده بودند،‌ کاهش خطرات کم خونی و تولد نوزادان کم وزن را نشان داد.

کمبود آهن شایع‌ترین علت کم‌خونی در دوران بارداری، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط است.

در حالی که در برخی کشورها مانند انگلستان مکمل‌های آهن به طور معمول به زنان باردار توصیه نشده است، سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر 60 میلی گرم آهن را در روز به زنان باردار توصیه می‌کند.

دکتر «بتول حیدر» نویسنده این تحقیقات از بخش اپیدمیولوژی و تغذیه در مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد گفت: حتی کشورهای با درآمد بالا می‌توانند این چنین پژوهشی را اتخاذ کنند.

وی گفت: اخیراً تخمین زده شده است که شیوع کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری در اروپا به 16.2 درصد در سال 2011 رسیده است.

کارشناسان برای آن دسته از زنانی که فقر آهن را تحمل می‌کنند، توصیه می‌کنند که به منظور کاهش عوارض جانبی از مکمل‌ها با دوز کمتر استفاده کنند.

گوشت بدون چربی، سبزیجات برگ سبز، میوه های خشک، آجیل و بسیاری از غلات صبحانه منابع خوبی از آهن محسوب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha