جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳

محققان بر این باورند که افراد شاد بیشتر تمایل دارند که آنچه دلشان می خواهد را باور کنند و بر اساس آن پیش روند .آنها اکثراً بدون توجه به عقلانی بودن یا نبودن باور و عمل شان ،دنبال رو لذت و شادی خود هستند.

پرسش و پاسخهایی درباره حال خوب
سلامت نیوز: محققان بر این باورند که افراد شاد بیشتر تمایل دارند که آنچه دلشان می خواهد را باور کنند و بر اساس آن پیش روند .آنها اکثراً بدون توجه به عقلانی بودن یا نبودن باور و عمل شان ،دنبال رو لذت و شادی خود هستند.

آیا موسیقی همیشه موجب شادی می شود؟


خیر . شنیدن موسیقی می تواند خلق و خوی شما را بهتر کند ، اما بستگی به آنچه گوش می دهید دارد. در مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته است، داوطلبان هنگامی  که موتزارت گوش می دادند، حال خوبی داشتند. اما خلق و خوی آنها هنگام شنیدن دیگر موسیقی های بی کلام ضعیف تر چندان تغییری نکرد و بسیاری از آنان هنگام شنیدن موسیقی متن فیلم  "فهرست شیندلر" که فیلمی ست دربارۀ  هولوکاست ، غمی عمیق را گزارش داده بودند.

کدام مواد غذایی موجب تقویت روحیه و حال خوب می شوند؟


در مطالعاتی که  اخیراً صورت گرفته، ثابت شده است که احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که روغن زیتون زیاد مصرف می کنند، بسیار کم است. ماهی قزل آلا و گردو منابع خوبی برای اسیدهای چرب امگا 3 هستند و نتایج برخی مطالعات نشان داده اند که این اسیدهای چرب ضروری برای بدن، موجب  تقویت روحیه می شوند . برخی دیگر از پژوهش ها نیز نشان داده اند که خوردن غذای پرکالری که ما به طور غریزی هنگام  استرس یا اضطراب به سراغشان میرویم ، ممکن است به عنوان یک نوع "پاداش طبیعی" برای بدن تعریف شده باشند و بدن در پاسخ به خوردن آنها به عنوان یک محرک، استرس را کاهش دهد.

آیا برقراری ارتباط با غریبه ها موجب تقویت روحیه می شود؟


بله. نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه بریتیش کلمبیا صورت گرفت، نشان داده است که حتی تعاملات مختصر با غریبه ها تمایل به بهبود روحیه را در انسان ها بالا می برد. محققان این پروژه بر این باورند که مردم برای تحت تاثیر قرار دادن غریبه ها  تلاش می کنند که شاد و خوش مشرب به نظر برسند که عکس العمل موازی با این عمل بهتر  شدن حال درونی آنهاست.

در کدام حالت روحی ممکن است که مچ دروغگو ها برای افراد باز شود؟


ناراحتی و حال بد. محققان استرالیایی در مطالعه ای تأثیر خلق و خو را بر شک و تردید آزمودند و دریافتند که افرادی که حال خوب دارند، بیشتر به دیگران اعتماد می کنند و کسانی که حال بدی دارند، شکاک تر هستند. مردم هنگامی که حال و روز خوبی ندارند برای تشخیص افراد شیاد بیشتر تلاش می کنند ، در حالی که هنگام سر خوشی به راحتی فریب می خورند.

آیا حالات روحی واگیر دارند؟


بله . اخیراً نتایج یک مطالعه نشان داده است که مردم هنگام  معاشرت با افراد شاد ، شادتر می شوند و با برقراری ارتباط با افراد افسرده، حال بدی پیدا می کنند. محققان این پروژه در انتهای گزارش کار خود ترجمۀ انگلیسی شعر سعدی شیرازی را پیوست کردند که :

«بنی آدم اعضای یکدیگرند          که در آفرینش ز یک گوهرند»

«چو عضوی به درد آورد روزگار        دگر عضوها را نماند قرار »

چگونه ورزش کردن موجب حال خوب می شود؟


مطالعات نشان داده اند که ورزش با کمک به ایجاد سلول های عصبی جدید در مغز، بالا بردن جریان خون به سمت مغز، و افزایش سطح مواد شیمیاییِ مسئول تنظیم خلق و خو در مغز ،مانند دوپامین و سروتونین، به تقویت روحیه و ایجاد حال خوب کمک می کند.

 آیا بالا رفتن سن به بد خلق شدن افراد ارتباط دارد؟


خیر. بسیاری مطالعات نشان داده اند که تمایل و تأکید بر مثبت نگری با بالا رفتن سن در افراد رشد می کند. محققان بر این باورند که اشخاص زمانی که متوجه می شوند، سال های زیادی از عمرشان باقی نمانده است به شکل آگاهانه یا ناخودآگاه تصمیم می گیرند که بیشتر بر افکار مثبت متمرکز شوند. دیگر دلیل فیزیولوژیکی این پدیده این است که با بالا رفتن سن ، بخشی از مغز که مرتبط به احساسات است بیشتر به پندارهای مثبت  پاسخ می دهد.

آیا ترک سیگار منجر به برانگیختگی احساسات منفی می شود؟


خیر.  اگر چه افراد سیگاری زمانی که سعی در ترک سیگار دارند، زودرنج و تحریک پذیر میشوند ،اما مطالعات دانشگاه براون  نشان دادند  که آنها پس از موفق شدن در ترک این عادت احساس بسیار بهتری داشتند. با این حال کسانی که تلاشی ناموفق داشتند ، هم چنان از وجود احساسات منفی گزارش می دادند.

آیا احتمال تمایل به باور خرافات هنگامی که حس خوبی دارید بیشتر است؟


بر اساس نتایج مطالعه ای که در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی، منتشر شد، کسانی که حال خوبی داشتند ، خرافاتی تر از افرادی بودند که خلق و خوی چندان مثبتی نداشتند. محققان بر این باورند که افراد شاد بیشتر تمایل دارند که آنچه دلشان می خواهد را باور کنند و بر اساس آن پیش روند .آنها اکثراً بدون توجه به عقلانی بودن یا نبودن باور و عمل شان ،دنبال رو لذت و شادی خود هستند.

آیا تغییرات آب و هوایی می تواند حال شما را عوض کند؟


بلی. مطالعات بی شماری نشان داده اند  که حالات و روحیات مردم به میزان چشم گیری تحت تاثیر آب و هوا قرار می گیرد. روزهای آفتابی با حالات خوب همراه است، و به نظر می رسد که باید  به "تب بهاری" به عنوان یک پدیده واقعی نگریست.

اختلال عاطفی فصلی در کدام فصل رخ می دهد؟


این اختلال در روحیات و حالات معمولاً در زمستان بیشتر دیده می شود، اما تقریباً در تمام فصول رخ می دهد. ظاهراً این اختلال به دلیل تمایل بدن به قرار داشتن در معرض روشنایی روز رخ می دهد و در زمستان ها که این امر برآورده نمی شود یا در روزهای ابری دیگر فصول سال بیشتر به چشم می خورد.

چند درصد از امریکایی ها از اختلالات خلقی رنج می برند؟


بر اساس دستاوردهای موسسه ملی بهداشت و روان امریکا ، 9.5 درصد از بزرگسالان آمریکایی از اختلالات خلقی رنج می برند که شامل افسردگی، اختلالات شبه افسردگی و اختلال دو قطبی است. اختلالات اضطرابی، در یک مطالعۀ مجزا بررسی شد و آمار بدست آمده از این مطالعه نشان داد که  18.1٪ از بزرگسالان آمریکایی از این مشکل رنج می برند.

افسردگی را چگونه می توان تشخیص داد؟


افسردگی علاوه بر علائم تعریف شده برای بیماری از تغییر در حالات و روحیات شخص، میزان شدت و طول مدت این بی تعادلی  تشخیص پذیر است. اگر این علائم به مدت بیش از دو هفته ادامه پیدا کنند یا موجب مختل شدن فعالیت های روزانۀ شما شوند بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
منبع:‌مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha