شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 77378

وزارت بهداشت به این جمع بندی رسیده است تا 1800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای جبران مابه التفاوت نرخ ارز و 400 میلیون دلار یارانه دارو را به بیمه‌ها پرداخت کند.

یارانه دارو در اختیار بیمه‌ها
سلامت نیوز : به دنبال چند برابر شدن قیمت دارو به‌خصوص داروهای بیماران خاص و سرطانی متولیان وزارت بهداشت تصمیم گرفتند پولی را به عنوان یارانه دارو به حساب خانوارها واریز کنند؛ اما بعد از گذشته سه ماه از این وعده معاون داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که واریز شدن یارانه دارو به حساب خانوار منتفی است؛ زیرا وزارت بهداشت به این جمع بندی رسیده است تا 1800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای جبران مابه التفاوت نرخ ارز و 400 میلیون دلار یارانه دارو را به بیمه‌ها پرداخت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ دکتر شمسعلی رضازاده در گردهمایی دست اندرکاران نظام دارویی کشور افزود: راهکارهای اجرایی پرداخت اعتبار 2200 میلیارد تومانی دارو در حال انجام است و باید جلسه‌ای در این خصوص با مسئولان امور بیمه‌ای کشور برگزار شود.

وی با بیان اینکه درخواست سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان برای پوشش اختلاف قیمت ایجاد شده بر اثر تغییر نرخ ارز، ماهیانه 30 میلیارد تومان است، عنوان کرد: 50 میلیارد تومان هم هزینه ماهیانه داروهای یارانه‌ای است و در مجموع باید ماهیانه 110 میلیارد تومان از محل این اعتبار، از سوی دولت در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد؛ بنابراین جبران افزایش قیمت همه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج از طریق بیمه تامین خواهد شد.

معاون غذا و داروی سازمان غذا و دارو همچنین در ادامه با بیان اینکه 1170 میلیون دلار ثبت سفارش برای بانک مرکزی ارسال و با تخصیص 900 میلیون دلار نیز موافقت شده است، عنوان کرد: در واقع می‌توان گفت بیش از 70 درصد از مجموع ثبت سفارش‌های دارویی که مجموع نیاز سالانه را برطرف می‌کند برای بانک مرکزی ارسال شده است و خرید ارزی 45 درصد از داروها نیز محقق شده است.

طرح عاقلانه‌ای نبود
از سوی دیگر مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح دیگری که در دستور کار وزارت بهداشت قرار داشت و بر مبنای آن قرار بود به بیماران خاص یارانه نقدی دارو تعلق گیرد، تصمیمی اشتباه خواند و در این باره گفت: واریز یارانه دارو به کارت اشتباهی نابخشودنی است؛ چون نمی‌توان تشخیص داد هزینه‌های درمانی بیماران خاص چه میزان است؛ بنابراین با واریز یارانه دارو به کارت هوشمند بیماران خاص آنها را با مشکل مواجه خواهیم کرد.

محمد باقر هوشنگی با بیان اینکه باید اعتبار دارو از طریق بیمه‌ها به مردم پرداخت شود، در واکنش به اینکه وزارت بهداشتی‌ها معتقدند در صورت تخصیص این اعتبار به بیمه‌ها مشخص نیست که پول تخصیص یافته کجا هزینه شود؟ تاکید کرد: بیمه تعریف دارد و طرح این موضوع اصلا درست نیست.

مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بیمه «ریسک» وجود دارد؛ یعنی هم افراد سالم و هم افراد بیمار تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؛ به عبارت دیگر در پوشش بیمه‌ای پول افراد سالم را به بیماران می‌دهیم و این همان توزیع ریسک" است. وی با بیان اینکه باید به بیمه‌ها قدرت و اعتبار داده شود، گفت: اگر مشکلی نیز در خصوص بیمه‌ها وجود دارد باید با قانونگذاری ساختار اصلاح شود؛ اما واریز یارانه دارو به کارت هوشمند بیماران خاص به منزله تضعیف بیمه‌هاست و باید حتما در این زمینه از راهی درست وارد شویم.

هوشنگی با تاکید بر این که قیمت دارو، نوع و دوز آن برای بیمار در طول سپری شدن دوره بیماری مشخص نیست، اظهار کرد: تامین اعتبار از ابتدای کار برای بیمار خاص که وضعیت نامشخصی دارند، اصلا درست نیست؛ چون ممکن است قیمت داروی بیمار افزایش یابد، نوع داروی مصرفی‌اش تعویض شود و یا دوز داروی وی تغییر یابد، بنابراین روند جبران قیمت ایجاد شده با واریز یارانه دارو به کارت هوشمند بیماران خاص مشخص نیست.

مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نمی‌توان تشخیص داد که هزینه‌های درمانی بیماران خاص چه میزان است، تصریح کرد: با واریز یارانه دارو به کارت هوشمند بیماران خاص آنها را با مشکل مواجه خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha