شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 77388
سلامت نیوز : واریز یارانه دارو به حساب خانوارها منتفی شد. ولی شنیده‌ها حاکی از این است که این یارانه‌ها قرار است به بیمه‌ها پرداخت شود، تا مشکلات دارو و افزایش قیمت‌هایش برای بیماران از بین برود. البته صحبت از پرداخت یارانه به بیمه‌ها در حالی در میان است که در حال حاضر این بیمه‌ها هستند که مشکلات بسیاری از جمله بدهی‌ به بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ شمسعلی رضازاده، معاون داروی سازمان غذا و دارو، درباره وضعیت یارانه دارو دیروز در گردهمایی دست‌اندرکاران نظام دارویی کشور، گفت: وزارت بهداشت به این جمع‌بندی رسیده است تا 1800‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز و 400‌میلیون دلار یارانه دارو را به بیمه‌ها پرداخت کند. همین‌طور، راهکارهای اجرایی پرداخت اعتبار 2200‌میلیارد تومانی دارو به بیمه‌ها در حال انجام است و بناست امروز، جلسه‌ای در این‌باره با مسئولان امور بیمه‌ای کشور برگزار شود. رضازاده در حالی صحبت از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز به داروخانه‌ها می‌کند که جمشید سلام‌زاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دراین‌باره گفت: مشکل بدهی بیمه‌ها همواره داروخانه‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است که هیچ‌گاه طی 30 سال اخیر حل نشده است.

البته به گفته کمیسیون بهداشت این موضوع فعلا در دست بررسی است. تا هفته دیگر هم که مجلس تعطیل است و اقدامی در این‌باره انجام نخواهد شد. عبدالرحمان رستمیان، نایب‌رییس کمیسیون بهداشت مجلس، دراین‌باره به بهار می‌گوید: «اگر قرار باشد یارانه‌ای به بیمه‌ها واریز شود، تنها برای بهبود بخش دارویی است و مجلس حتما رصد می‌کند تا این مبلغ صرف دیگر هزینه‌ها از جمله بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها نشود.» به گفته او، مسئولان بهداشت و درمان نمی‌توانند بدون هماهنگی مجلس و ارائه برنامه‌های خود دست به چنین اقدامی بزنند. همچنین حلیمه عالی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در این‌باره به بهار می‌گوید: «بحث واریز یارانه به خانوار‌ها یا بیمه‌ها در روزهای آخر مجلس قبل از تعطیلات گفته شد. البته موضوع چگونگی جلوگیری از سوءاستفاده درباره دارو و یارانه آن بود. در ابتدا صحبت از این بود که ابتدا مردم داروی مورد نیاز خود را خریداری کنند و بعد از سازمان‌های مربوطه، مابه‌التفاوت قیمت بیمه‌ای را دریافت کنند. اما این موضوع در حال حاضر کارشناسی نشده و به دوهفته دیگر که زمان کار دوباره مجلس است، موکول شده است.»

با این حال، وزارت بهداشت صحبت از پرداخت این مابه‌التفاوت قیمت به بیمه‌ها کرده است. به این ترتیب دارو از ابتدا ارزان و با قیمت مناسب یا شاید هم رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ولی موضوع مهم این است که خود بیمه‌ها در حال حاضر معضل درمان در کشور هستند. زیرا به تعداد زیادی از بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی بدهکار هستند. عالی در این‌باره ادامه می‌دهد: «بیمه‌ها اگر می‌توانستند، مشکل بدهیشان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها را حل می‌کردند. ولی هنوز مشخص نشده کدام بیمه می‌تواند متولی این امر باشد. آیا واریز یارانه به تمام بیمه‌ها انجام می‌شود، یا تنها بیمه‌هایی خاص، مانند خدمات درمانی و تامین اجتماعی متولی این امر خواهند بود که البته در این بین، افرادی که زیر پوشش این بیمه‌ها نیستند، آسیب خواهند دید.»به گفته این عضو کمیسیون بهداشت مجلس، مسئولان، موضوعی را می‌گویند ولی در عمل، امکان انجامش وجود ندارد. چرا که اصلا منابع تامین این یارانه‌ها مشخص نیست. عالی در ادامه می‌گوید: «این موضوع احتیاج به مدیریت و برنامه‌ریزی کارشناسی دارد. زیرا از طرفی لازم نیست به تمام داروها یارانه تعلق بگیرد. باید تعریف شود که کدام بیمار‌ها می‌توانند از این یارانه استفاده کنند.»

البته حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت، معتقد است با پرداخت یارانه دارو به بیمه‌ها، امکان سوءاستفاده کمتر خواهد شد. او در این‌باره گفت: با پرداخت یارانه دارو به بیمه‌ها، بیماران با دفترچه‌های بیمه یا کارت‌های مخصوصشان از طریق بیمه، داروی مورد نیازشان را دریافت می‌کنند و در این جریان امکان سوءاستفاده کمتر است، زیرا اگر یارانه به حساب افراد ریخته شود، ممکن است این دارو استفاده نشود. به گفته شهریاری، کمیسیون بهداشت از ابتدا مخالف پرداخت یارانه دارو به خانوارها بوده زیرا تضمینی برای این‌که منابع مالی آن همیشه باشد، وجود نداشت. از طرف دیگر، پرداخت یک ماه یارانه و بعد قطع کردن آن می‌توانست نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها به وجود بیاورد اما وقتی آن‌ها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، بیمه موظف است داروهای آن‌ها را تامین کند، اگر هم منابع دیر یا زود به حساب بیمه ریخته شود، داروی بیماران قطع نخواهد شد. با این حال، عباس حاجی‌آخوندی، رییس سازمان غذا و دارو خردادماه گفته بود، مابه‌التفاوت بهای داروهای گران‌قیمت به حساب ملی خانواده‌ها واریز خواهد شد.

به این ترتیب، داروخانه‌ها بابت دارویی که بیمار دریافت کرده، گواهی صادر می‌کنند و براساس این گواهی، مبلغی از قیمت دارو به حساب خانواده‌ها ریخته می‌شود. ولی به گفته کارشناسان، اگر قرار باشد، یارانه داروها به خانوارها پرداخت شود، باز هم سوءاستفاده‌ها زیاد و نسخه‌ها هم گران می‌شود. از طرفی افرادی هم که بیمار نیستند می‌توانند از نسخه‌های جعلی استفاده کنند و داروهای ارزان و گاهی رایگان دریافت کنند و در بازار آزاد بفروشند. به این ترتیب به‌طور کلی سلامت و درمان با چالش مواجه می‌شود.

با این حال، رضازاده، معاون داروی سازمان غذا و دارو درباره پرداخت یارانه به بیمه‌ها گفت: با این کار، افزایش قیمت همه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج از طریق بیمه جبران خواهد شد. به گفته او، در حال حاضر همه داروها به اندازه کافی وجود ندارد تا بتوان از طریق همه داروخانه‌ها اقدام به عرضه آن کرد، ولی داروهای خاص و داروهای موردنیاز بیماران صعب‌العلاج را مراکز خاص ارائه می‌کنند. البته داروخانه‌ها تمایل دارند همه داروها را در داروخانه خود عرضه کنند و هیچ نسخه‌ای را برگشت نزنند. از سوی دیگر، صحبت‌هایی از واریز یارانه دارو به کارت هوشمند بیماران خاص به میان آمد که البته با واکنش شدید مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مواجه شد. به این ترتیب، محمدباقر هوشنگی در این‌باره به ایسنا گفت: واریز یارانه دارو به کارت اشتباهی نابخشودنی است، زیرا نمی‌توان تشخیص داد هزینه‌های درمانی بیماران خاص چه میزان است، پس با واریز یارانه دارو به کارت هوشمند بیماران خاص، آن‌ها را با مشکل مواجه خواهیم کرد.

مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بیمه «ریسک» وجود دارد، یعنی هم افراد سالم و هم افراد بیمار تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. در پوشش بیمه‌ای پول افراد سالم را به بیماران می‌دهیم و این همان «توزیع ریسک» است. به گفته او، باید به بیمه‌ها قدرت و اعتبار داده شود، همین‌طور اگر مشکلی درباره بیمه‌ها وجود دارد باید با قانونگذاری ساختار اصلاح شود و واریز یارانه دارو به کارت هوشمند بیماران خاص به منزله «تضعیف کردن بیمه‌ها» است. هوشنگی همچنین ادامه داد: تامین اعتبار از ابتدای کار برای بیمار خاص که شرایط نامشخصی دارد اصلا درست نیست، زیرا ممکن است قیمت داروی بیمار افزایش یافته، نوع داروی مصرفی‌اش تعویض شود یا دوز داروی او تغییر کند، بنابراین روند جبران قیمت ایجاد شده با واریز یارانه دارو به کارت هوشمند بیماران خاص مشخص نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha