عضو كمیته كشوری ارتقای سلامت سالمندان گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی به خصوص نارسایی قلبی و ‌افسردگی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دوره سالمندی به شمار می‌رود.

دكتر هوشنگ بیضایی، فوق تخصص طب سالمندان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه گروه بیماری‌های افسردگی توام با اضطراب از بیماری‌های شایع در دوران سالمندی است، گفت: آمار این نوع بیماری در سطح دنیا بالاست، اما خوشبختانه درجامعه ما به علت اعتقادات مذهبی از شیوع بالایی برخوردار نیست.

وی با بیان این كه آمار خودكشی‌های گروه سالمندان درجهان به خصوص در جوامع صنعتی بالاست، اظهار كرد: افسردگی حاد در دوران سالمندی بیشتر به شكل انزوا از خانواده و اجتماع بروز می‌كند؛ همچنین سالمند به بی‌خوابی دچار می‌شود كه یك خطر بزرگ محسوب می‌شود زیرا وی نیاز به خواب و استراحت كافی دارد تا بتواند باقیمانده قوای خود را جبران كند؛ البته، سالمند علاوه بر این كه دچار یك عارضه جسمی و یا استرس روحی می‌شود، قدرت قضاوت خود را نیز از دست می‌دهد.

دكتر بیضایی، توهم را از دیگر بیماری‌های روانی دوران سالمندی دانست و اضافه كرد: این بیماری به طوری است كه سالمند تصورهایی دارد كه از نظر خودش حقیقت داشته اما موافق دنیای خارج نیست. به عنوان مثال، تصور راه رفتن یك فرد در منزل و یا تصور این كه در منزل خود زندگی نمی‌كند.

وی با بیان این كه گروه بیماری‌های افسردگی درمان طولانی دارند، افزود: پزشكان در درمان این بیماری‌ها موفق نیستند، همچنین سالمندان نیز به علت تجربه زندگی، دیگران را قبول نداشته و به كار آنها اعتماد نمی‌كنند.

این فوق تخصص طب سالمندی با بیان این كه بیماری‌های قلب و عروق به‌ خصوص‌ نارسایی قلبی یكی از شایع‌ترین بیماری‌های سالمندان به شمارمی رود، اذعان داشت: مساله بسیار مهم، فشار خون است كه در سطح جهان، 65 تا 70 درصد افراد بالای 65 سال به آن دچار می‌شوند. همچنین چنانچه فشار خون سالمند كنترل نشود، فرد با بیماری‌های قلبی - عروقی، مغزی و در نهایت سكته مواجه می‌شود.

وی تصریح كرد: بیماری دیابت نوع دوم از بدترین و پرعارضه‌ترین بیماری‌های سالمندی به شمار می‌رود كه عروق سطحی بدن، مغز، قلب، چشم و به خصوص دستگاه كلیوی و ادراری را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیضایی با بیان این كه آمار شكستگی در سالمندان در اثر زمین خوردن بسیار بالا است به ایسنا گفت: شكستگی در سالمندان به خصوص شكستگی استخوان ران یك مشكل حاد به حساب می‌آید كه نه فقط از نظر هزینه و درمان بلكه از لحاظ  نگهداری برای بیمار بسیار سنگین است، به خصوص فیزیوتراپی‌هایی كه چندین سال به طور می‌انجامد و شاید سالمند نتواند هزینه‌های آن را تامین كند.

وی با بیان این كه براساس سرشماری اخیر، شش میلیون سالمند در كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: جوان بودن ساختار كشور بسار حائز اهمیت است كه برهمین اساس 53 درصد كشور زیر 19 سال هستند، البته آمار سالمندان نیز روز به روز در حال افزایش است.

بیضایی با بیان این كه امید به زندگی در مردان 67 تا 69 سال و در زنان 71 سال است، گفت: یكی از مشكلات كشور، نبود یك استراتژی ملی برای سالمندان است، این در حالی است كه در برنامه چهارم توسعه، رسیدگی به سالمندان ماده قانونی دارد اما شاید به علت جمعیت جوان كشور، به این موضوع پرداخته نشده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha