سلامت نیوز : معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ارزیابی بر کیفیت خدمات بیمارستان‌ها مغفول مانده گفت: به زودی آمار مرگ‌ومیرها،علت آنها،عملکرد و تشخیص پزشکان در اعمال جراحی مستندسازی می‌شود.

مصطفی قانعی در گفت‌وگو با فارس، گفت: یکی از روشهایی که رئیس بیمارستانها اطمینان حاصل می‌کنند که آیا درمانی که در بیمارستان‌هایشان انجام می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار است و آیا همگام با کشورهای پیشرفته دنیا اعمال جراحی و درمان‌ها انجام می‌شود این است که واحد تحقیقات بالینی راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: اگر پزشکی ادعا می‌کند که در سطح بالایی از درمان قرار دارد باید به صورت مستند نشان داده شود و داوران بین‌المللی آن را تأیید کنند، برای این کار واحد تحقیقات بالینی در بیمارستان‌ها ایجاد می‌شود.

قانعی گفت: تاکنون واحد تحقیقات بالینی در 40 بیمارستان کشور راه‌اندازی شده و کار اصلی این واحد این است که شواهدی را برای رؤسای بیمارستان‌ها تهیه ‌کند و مشخص می‌شود که چه میزان از مرگ و میرها به دلیل عفونت بوده است و چه میزان از اعمال جراحی انجام شده با تشخیص درست انجام گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: راه‌اندازی این واحدها همچنین کمک می‌کند تا عملکرد بیمارستان‌ها مبتنی بر شواهد پیش رود به همین دلیل راه‌اندازی چنین واحدهایی را در دستور‌العمل جدید مدیریت بیمارستانی آورده‌ایم و در ارزشیابی بیمارستان‌ها آن را در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: رؤسای بیمارستان‌ها برای اینکه از تمام اطلاعات پزشکان در حین درمان و اعمال جراحی در یک قالب مشخص علمی آگاه شوند باید از این واحدها بهره بگیرند.

قانعی گفت: کمیته مرگ و میر در بیمارستان‌ها وجود دارد اما به بعد از فوت بیمار منحصر می‌شود بنابراین اگر بخواهیم مشخص کنیم که از هزار بیمار اورژانسی که برای یک بیماری مراجعه کرده و یک پزشک آنها را درمان کرده چه روش درمانی مناسب بوده، باید این دفاتر ایجاد شوند.

وی با تأکید بر اینکه عملکرد پزشکان در قالب راه‌اندازی این واحدها شفاف می‌شود، گفت: به عنوان مثال ارزیابی می‌شود که یک جراحی تومور مغزی تا چه میزان مرگ و میر به دنبال داشته است و پزشک معالج آیا با کمترین میزان مرگ و میر،بیمار را درمان کرده است که اگر چنین باشد نتایج منتشر می‌شود و مشخص می‌شود که این بیمارستان به تکنولوژی دستیاری بالینی دست یافته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: اما اگر آمار مرگ و میرها بالا باشد نشان می‌دهد که پزشک معالج باید آموزش و دوره آموزشی لازم را بگذراند.

قانعی همچنین ادامه داد: اگر به طور مثال 100 عمل آپاندیس از سوی پزشک تجویز شود اما نتایج پاتالوژی 90 درصد نتایج را طبیعی و بی‌نیاز از عمل جراحی منتشر کند بیانگر انجام جراحی‌های آپاندیس بیش از حد و غیرضروری خواهد بود.

وی راه‌اندازی واحد تحقیقات بالینی را یکی از راه‌های ارزیابی کیفیت درمان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر رؤسای بیمارستان‌ها می‌گویند وضعیت بیمارستان‌ها خوب است اما به نظر می‌رسد در بسیاری از بیمارستان‌ها ارزیابی بر کیفیت خدمات مغفول مانده و بر کار پزشکان نمی‌توان ارزیابی درستی انجام داد.

وی با بیان اینکه تاکنون 600 مقاله پزشکی بر اساس راه‌اندازی این واحدها منتشر شده، گفت: در این مقالات تجربیات خوب پزشکی، سرانجام بیماری‌ها و تأثیر شیوه‌های جدید در اعمال جراحی بیان شده و پیشنهاد داده‌ایم که این واحدها در تمام بیمارستان‌ها راه‌اندازی شود.

قانعی افزود: راه‌اندازی این واحدها کمک می‌کند تا آمار مرگ و میر در بخش ICU نیز مستند شود و بر اساس مقاله منتشر شده در حوزه‌های مختلف، می‌توانیم توریسم‌درمانی را ارتقاء دهیم چرا که در بسیاری از موفقیت‌هایی که در آینده دنبال می‌کنیم چاره‌ای جز انتشار مقالات نداریم. عملکرد بیمارستان‌ها، شانس موفقیت و مرگ و میرها مشخص می‌شود و از این طریق بیمارستانی که عملکرد مناسبی دارد شناسایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha