سلامت نیوز : عضو مرکز تحقیقات نفرولوژی علوم پزشکی تهران گفت: باید برای نحوه تشخیص و درمان فشارخون گایدلاین‌هایی(راهنمای بالینی) تدوین شود.

محمد‌رضا عباسی در گفت‌وگو با فارس خاطر نشان کرد: فشار خون بیماری بی‌صدایی است که به طور متوسط 20 تا 30 درصد افراد را مبتلا می‌کند و هر چه سن بالاتر می‌رود شیوع آن هم بیشتر می‌شود.

وی علت اصلی مرگ و میر در دنیا را بیماری‌های قلبی عنوان کرد و گفت: فشار خون هم عامل اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی است که باید در این راستا پروتکل‌های درمانی برای نحوه تشخیص و درمان فشار خون و دلایل ابتلا به آن تبیین شود.

این فوق‌تخصص کلیه در مورد راهنماهای بالینی فشار خون گفت: در سال‌های اخیر درمان‌های غیردارویی و کمکی در درمان فشار خون گاهی اوقات به فراموشی سپرده می‌شود و برخی فکر می‌کنند با مصرف دارو مشکل حل می‌شود و به طور ممتد فقط به مصرف دارو بسنده می‌کنند.

عباسی گفت: در حالی که درمان‌های غیردارویی مثل رژیم‌های غذایی مناسب، کاهش وزن و ترک سیگار و حتی در برخی جوامع ترک مصرف الکل می‌تواند فشار‌ خون‌های خفیف و درجه یک را بدون نیاز به مصرف دارو کنترل کند.

عباسی بی‌علامت بودن فشار خون را یکی از مشکلات برشمرد و گفت: در دنیا تعداد زیادی از مبتلایان هستند که سال‌هاست از عارضه خود اطلاع ندارند و ما بیماران زیادی داریم که هنگام تشخیص بیماری‌های قلبی یا عارضه کلیوی تازه از فشار خون خود هم آگاه می‌شوند.

وی ادامه داد: علامت نداشتن دلیلی بر مبتلا نبودن به عارضه فشار خون نیست و افراد حتماً به طور دوره‌ای باید فشار خون خود را کنترل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha