سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

اگر در ماه‌های آبان و آذر، دچار افت خلق و كاهش انرژی و انگیزه می‌شوید و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت دوباره به حالت عادی و سالم برمی‌گردید، احتمالا به اختلال افسردگی فصلی موسوم به SAD مبتلا هستید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر آنجلوس هالاریس، رییس دپارتمان علوم روان پزشكی و رفتاری در نظام بهداشتی دانشگاه لویولا در آمریكا خاطرنشان كرد: متخصصان بر این باورند كه علت بروز اختلال SAD ، برهم خوردن تعادل شیمیایی در مغز است كه این عدم تعادل در نتیجه كمبود نور مناسب در روزهای كوتاه زمستان و عموما تاریك‌تر شدن هوا بروز می‌كند.

انجمن روانپزشكی آمریكا در آماری اعلام كرده است كه تقریبا 10 تا 20 درصد از آمریكایی‌ها به نوع خفیفی از این اختلال بیمار گونه مبتلا می‌شوند.

برخی افراد به لحاظ ژنتیكی مستعد ابتلا به این اختلال هستند كه البته در زنان به مراتب بیشتر از مردان است و به نظر می‌رسد كه از سال‌های نوجوانی آغاز می‌شود.


برای كاهش خطر بروز این اختلال، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید. برای مثال، حتی‌المقدور در روزهای زمستان حتی در روزهای ابری از منزل خارج شده و روزی یك ساعت چشمهایتان را در معرض نور طبیعی قرار دهید. اگر در خانه هستید پرده‌ها را كنار بزنید تا نور طبیعی روز وارد منزل شود.

هالاریس افزود: اگر به SAD مبتلا هستید، می‌توانید از روش های موثر درمان از جمله نور درمانی، داروهای ضد افسردگی و یا روان درمانی استفاده كنید. آخرین روش درمان نیز استفاده از سربندی، حاوی نورهای نصب شده است كه نور را در داخل یا خارج از ساختمان وارد شبكیه چشم می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha