شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 77411

سلامت نیوز : نایب رییس انجمن علمی پیشگیری از چاقی، به خانم‌ها توصیه کرد که مراقب قطر شکم خود باشند تا بیشتر از 80 سانتی‌متر نشود.

ضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: افزایش قطر شکم بیش از 80 سانتی‌متر برای خانم‌ها به منزله آغاز خطر است و از 88 سانتی‌متر دچار بیماری‌هایی در خصوص چاقی می‌شوند ولی اگر از 88 سانتی‌متر بیشتر شود به اوج خطرات بالقوه و بالفعل نزدیک می‌شوند.

این کارشناس تغذیه چاقی شکمی در مردان گفت: قطر 94 سانتی‌متر آغاز خطر چاقی شکمی برای مردان است و از 102 سانتی‌متر بیماری‌های زمینه‌ای چون فشار خون، عصبانیت و بیش از 112 سانتی‌متر در اوج خطر هستند.

مظهری در رابطه با بروز چاقی در افراد گفت: سه گروه مواد غذایی قند، چربی و پروتئین به ترتیب 4 ، 9 و 4 کالری انرژی دارند که به اندازه نیاز جذب بدن می‌شود.

وی افزود: اگر میزان انرژی دریافتی با مصرف انرژی متفاوت باشد و فرد از مرحله رشد گذر کرده باشد، انرژی مازاد در قسمت‌هایی از بدن، بر اساس الگوی ژنتیکی انباشته می‌شود.

نایب رییس انجمن علمی پیشگیری از چاقی، انباشتگی بر عامل ژنتیکی در شکل انباشتی تاکید کرد و افزود: انباشتگی چربی خانم‌ها معمولا در قسمت پایین تنه و به شکل گلابی است و در آقایان این انباشتگی در بالا تنه به وجود می‌آید که این‌ها درواقعیت تحت تاثیر جنسیت نیست.

مظهری اظهار کرد: انباشتگی چربی به صورت اسیدهای چرب آزاد در مسیر خون رها می‌شوند و با توجه به نوع کلسترول (پروتئین‌های کم چگال و پرچگال) پلاک‌هایی را ایجاد می‌کنند که در طول زمان باعث از بین رفتن حالت کشانی رگ‌ها و پرفشاری خون می‌شود.

وی در این رابطه افزود: آزادسازی این اسیدهای چرب موجب ابتلا به بیماری‌های کشنده نامرئی می‌شود که آسیب‌های جدی به مغز، کلیه و بینایی می‌شود. همین‌طور بیماری دیابت نوع دوم را برای افراد چاق به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha