سلامت نیوز : پزشک مرکز مشاوره ژنتیک امام خمینی(ره) زنجان، گفت: زوجین قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک را جدی بگیرند و در صورت نیاز آزمایش ژنتیک نیز مورد توجه قرار ‎گیرد.

دکتر گیتا فاطمی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: قبلاً مشاوره ژنتیک فقط در مورد زوج‎هایی که ازدواج فامیلی داشتند ضروری بود، ولی امروزه هر زوجی قبل از ازدواج باید اقدام به مشاوره ژنتیک کند.

وی با تاکید بر اینکه مشاوره ژنتیک با آزمایش ژنتیک تفاوت دارد، تصریح کرد: پس از انجام مشاوره ژنتیک در صورتی که مشخص شد زوجین در این زمینه نیاز به مطالعه و بررسی بیشتری دارند، آزمایش ژنتیک در زمینه‎های مورد نیاز صورت می‌‎گیرد و انجام آزمایش برای همه زوج‎هایی که مشاوره می‌دهند، ضروری نیست.

فاطمی افزود: از جمله مواردی که زوجین باید به آن توجه داشته و در صورت وجود آن در خانواده‎ها نسبت به مشاوره ژنتیک اقدام کنند وجود بیماری‎های خاص ژنتیک از جمله تالاسمی، هموفیلی، دیابت و عقب‌ماندگی ذهنی در خانواده و فامیل زوجین است.

این پزشک مشاوره ژنتیک، خاطرنشان کرد: در مواردی از جمله تمایل به بارداری در خانم‎های بالای 35 سال و همچنین در صورتی که نازایی یا سقط‌های مکرر در فردی اتفاق افتاده باشد نیز باید جهت مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

فاطمی با بیان اینکه بهترین زمان انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است، گفت: با توجه به اینکه برخی از بیماری‎ها بعد از ازدواج مشخص شده و در فرزندان نمود پیدا می‎کنند، لذا قبل از هرگونه اقدامی باید این مشاوره صورت گیرد.

وی در خصوص اطلاع‎رسانی صورت گرفته در این زمینه، تصریح کرد: علاوه بر اینکه باید دستگاه‎های اطلاع‌رسان و عمومی، از جمله صدا و سیما در خصوص ضرورت این امر اطلاع‌رسانی کنند، طبق هماهنگی صورت گرفته با مراکزی که آزمایش‎های پیش از ازدواج را انجام می‌دهند زوجین جهت انجام مشاوره به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می‌شوند.

پزشک مرکز مشاوره ژنتیک امام خمینی(ره) زنجان، خاطرنشان کرد: تعرفه‌ای که جهت مشاوره ژنتیک اخذ می‌شود به صورت دولتی دریافت می‌شود، ولی قطعاً هزینه اندکی که جهت مشاوره پرداخت می‌شود با توجه به پیشگیری احتمالی از هرگونه پیامد منفی، ارزش بسیار زیادی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha