شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 77418

سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم توجه به رشد و تکامل کودکان قبل از ورود به مدرسه، جزییات سند تکامل همه جانبه کودکان را تشریح کرد.

دکتر علی سنگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به جزییات سند تکامل همه جانبه کودکان و روند تصویب آن در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: پس از آنکه مباحث مربوط به کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و پنج سال به خوبی در کشور رصد شد، از سال 84 مسوولان به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه بحث کودک سالم بسته‌ای را آماده کنند و این تفکر از آن سال شکل گرفت.

وی به اقدامات کشورهای توسعه یافته در این زمینه اشاره کرد و افزود: مسوولان در اوایل سال 87 به طور مشخص به این نتیجه رسیدند که مبحث رشد و تکامل دوران کودکی اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند به عنوان یک سند فرابخشی و بین بخشی عمل کند؛ چرا که در این زمینه تنها وزارت بهداشت نمی‌تواند مسوولیت‌ها را بر عهده گیرد. بر این اساس جلسات و کارگروه‌های داخلی و نهایتا نیز کمیته راهبردی مربوطه تشکیل و جمع بندی آن شد که مرکز تحقیقات رشد و تکامل کودک در دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری سازمان‌های و نهادهای همکار مانند وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی تنظیم پروپوزال اولیه را بر عهده گیرد.

سنگی ادامه داد: به دنبال آن مدلی مفهومی تدوین شد و پس از آن از سال 87 تا سال 90 جلسات مکرری با گروه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط برگزار شد و در نهایت هشت کارگروه در زمینه‌های تغذیه، سوانح و حوادث، شیر مادر، سلامت کودک، بازی کودکان، کودک، حقوق و قوانین، کارگروه کودکان ویژه شامل کودکان معلول یا کودکان با ضریب هوشی بالا و کارگروه آموزش و تحقیقات تشکیل شد.

وی به تهیه نخستین ورژن سند تکامل همه جانبه کودکان در سال 90 و تشکیل دبیرخانه آن در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: نهایتا پس از جلسات مکرر با نهادهای مربوطه، این سند پس از چهار سال نهایی شد.

به گفته مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، سند تکامل همه جانبه کودکان به رشد و تکامل کودکان قبل از سن شش سالگی توجه ویژه‌ای دارد؛ چرا که پرداختن به تمام مباحث خلقی، رفتاری، شنوایی، تکلم، بینایی، روان و ... قبل از شش سال حائز اهمیت است و در صورت اختلال در این موارد باید سریع شناسایی شده و در راستای رشد آن برنامه‌ریزی و درمان شود. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که عمده این مشکلات اگر قبل از پنج سالگی شناسایی و هدایت شوند، ارزشمند خواهند بود و معمولا انجام مداخلات پس از هشت سالگی اثربخشی لازم را ندارد.

وی افزود: به همین دلیل است که نهادهایی مانند بهزیستی و آموزش و پرورش نقش مهمی در سند تکامل همه جانبه کودکان دارند؛ یعنی مباحث مربوط به دوران پیش دبستان در آموزش و پرورش و مسایل مربوط به مهد کودک‌ها در دورانی که کودک در مهدکودک آموزش می‌بیند. اهمیت توجه به رشد و تکامل کودکان از آنجاست که کشورهای اجرا کننده این طرح مدعی‌ شده‌اند با اجرای چنین سندی در کشور خودشان، طی چند سال حتی از میزان جرم و جنایت در سال‌های آتی کاسته شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پایان گفت: به محض ابلاغ این سند، دبیرخانه مربوطه مجددا نشست‌های تخصصی را با نهادهای همکار برگزار خواهد کرد تا راهکارهای عملیاتی شدن آن در تمام زمینه‌ها و ابعاد بررسی و نتیجه‌گیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha