سلامت نیوز : سازمان بهداشت جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرد: یک سوم زنان جهان مورد سوء استفاده فیزیکی یا جنسی قرار می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ سازمان بهداشت جهانی در جدیدترین برآورد خود از میزان خشونت علیه زنان در جهان اعلام کرد: از هر 3 زن در جهان یک نفر مورد سوء استفاده فیزیکی یا جنسی قرار می گیرد.

مارگارت چان مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در بیاینه این سازمان این پدیده را «بخش همه گیر مشکل سلامت جهانی» نامید.در گزارش این سازمان با توضیح اینکه خشونت بر سلامت فیزیکی و روحی قربانیان اثر می گذارد، آمده است، زنانی که مورد خشونت قرار گرفته اند، بیشتر احتمال دارد که به الکل معتاد و افسرده شوند و در معرض بارداری ناخواسته و سقط جنین قرار بگیرند.

در این رابطه، این گزارش به دولت ها پیشنهاد می کند تا دسترسی به مراکز آموزشی سلامتی و پیشگیری از تجاوز را بهتر فراهم کنند.این گزارش می افزاید، برنامه های پیشگیرانه امیدبخشی وجود دارد و لازم است که مورد امتحان قرار بگیرند و افزایش یابد؛ همچنان که عوامل اجتماعی و فرهنگی را باید در نظر داشت، نیاز به ارائه گزارشات بهتر و توجه بیشتر به پیشگیری وجود دارد.

بر اساس این گزارش، در منطقه بالکان و ترکیه، خشونت خانگی همچنان باقی است و گروهای اجتماعی و دولت ها در تلاش اند تا این مشکل را کنترل کنند.سال گذشته، رومانی اقدامات قابل توجهی در این جهت انجام داد و قانون خشونت خانگی را تصویب کرد و به دنبال آن فعالیت های عمومی در حمایت از هزاران شهروند این کشور به راه افتاد.

بر اساس این قانون، قربانی حق دارد تا از دادگاه، حکم کنترل متجاوز را به مدت 2 سال درخواست کند. بعلاوه متجاوز باید هزینه های پزشکی و محل اسکان قربانی را بپردازد.همچنین در این قانون جریمه هایی برای مراکز اجتماعی یا بیمارستان هایی که از پذیرش قربانیان خشونت خانگی خودداری کنند، قید شده است و برای آنها همیاری های قانونی رایگان در نظر گرفته شده است.

بر اساس آمارهای رسمی، سال گذشته تقریبا 2 هزار نفر در رومانی قربانی خشونت های خانگی بوده اند.در ترکیه، هر شهر با 50 هزار ساکنه باید حداقل یک سرپناه برای حمایت از قربانیان خشونت خانگی داشته باشد. با این حال، تعداد زنانی که به این سرپناه ها برای فرار از خشونت خانگی پناه می آورند، افزایش یافته است. تنها در 9 ماه نخست سال 2012، حدود 5 هزار زن به این اماکن پناه آورده اند.

بر اساس گزارش ها، خشونت علیه زنان در ترکیه در 4 سال اخیر 2 برابر شده است. در سال گذشته، 155 زن به این علت جان خود را از دست دادند.در ادامه این گزارش آمده است، کرواسی نیز با این پدیده دست در گریبان است و اثرات این نوع خشونت رنج می برد.به گزارش سازمان یونیسف در کرواسی، در سال های 2005 تا 2009 حدود 119 قتل خانوادگی ثبت شده است که اکثر قربانیان را زنان تشکیل می دادند.

بر اساس گزارش برنامه توسعه ای سازمان ملل در صربستان نیز، نیمی از زنان صرب شاهد خشونت های فیزیکی و 22 درصد قربانی این نوع خشونت ها هستند. طی 3 سال گذشته، تعداد خشونت های خانگی گزارش شده در این کشور 3 برابر شده است.بر اساس این گزارش، آمار خشونت های جنسی در میان زنان 15 سال به بالا از سوی همسر یا غریبه ها به ترتیب زیر است:آفریقا: 45.6 درصد،آمریکا: 36.1 درصد،شرق مدیترانه: 36.4 درصد ،اروپا: 27.2 درصد،جنوب شرق آسیا: 40.2 درصد،و در کشورهای با درآمد بالا: 32.7 درصد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha