سلامت نیوز : رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه جامعه پزشکی و مردم از اجراهای ناقص پزشک خانواده خسته شده‌اند، گفت: دیگر آزمون و خطا کردن طرح پزشک خانواده امکان پذیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در تشریح اجرای پزشک خانواده در کشور اظهار داشت: وزارت بهداشت که با کمبود کلان بودجه مواجه است و می‌خواهد یک طرح کلان در حوزه سلامت به اجرا در آورد در موارد دیگر بودجه‌ای نیز با کمبود اعتبارات مواجه است زیرا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی با مشکلات بسیاری روبرو هستند و مسلماً با چنین شرایطی انجام کار مداخله‌ای مانند پزشک خانواده از توان اعتباری وزارت بهداشت خارج است حتی اگر بودجه جداگانه‌ای نیز برای این طرح گذاشته شود.

زالی با اشاره به اختصاص 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح پزشک خانواده تصریح کرد: با این حال 5 درصد اعتبارات وزارت بهداشت در سال‌جاری کاهش یافته است در حالی که این وزارتخانه باید وظایف متعددی را اجرا کند و با کسری 2400 میلیارد تومانی نیز سال 92 را آغاز کرد.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: به هر حال این رویه چقدر می‌تواند از نظر اعتباری توان اجرای طرح جدیدی را داشته باشد و نکته مهم دیگر سازمان‌های بیمه‌گر هستند و در حال حاضر وضعیت اقتصادی سازمان‌های بیمه‌گر به گونه‌ای است که توان لازم برای پیوستن به طرح بزرگ ملی مانند طرح پزشک خانواده ندارند.

زالی ادامه داد: واقعاً باید یک بررسی مشخصی برای اجرای طرح پزشک خانواده صورت پذیرد زیرا ما چندین ویرایش در مورد پزشک خانواده داشتیم از جمله اجرای این طرح در روستاها، شهرهای زیر 20 هزار نفر و شهرهای زیر 5 هزار نفر که نسخه 01 نیز در 3 استان به اجرا درآمد و حال این سوال پیش می‌آید که نتیجه نهایی این اجراها کجاست؟ به هر حال در حوزه نظام سلامت باید این اجراها مورد واکاوی قرار گیرد که چرا طرح نسخه 01 پزشک خانواده به شکست انجامید و چرا نسخه 01 در 3 استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان توسعه پیدا نکردند.

وی تصریح کرد: به هر حال هدف از اجرای طرح آزمایشی این است که نقاط ضعف و قوت طرح پیدا شود و براساس آن نقشه راه تکامل آن طرح در کشور اجرا شود و سابق بر این تمام وزارت بهداشت به صورت محکم و متقن برای پشتیبانی نسخه 02 طرح پزشک خانواده آمدند ولی مدت‌ها یک خود سانسوری در رسانه‌ها بوجود آمد و واقعیت‌های پزشک خانواده در رسانه‌ها تبلور پیدا نکرد.

زالی که در برنامه تلویزیونی پزشکی "نبض " حضور یافته بود، اظهار داشت: به هر حال در زمان وزیر وقت وزارت رفاه تعهد سیاسی برای اجرای نسخه 02 اعلام شد ولی به دلیل مشکلات اعتباری و زیرساختی طرح نسخه 02 پزشک خانواده منجر به شکست شد و این نکته مهمی است که ما باید از تجارت گذشته برای اجرای طرح‌های جدید درس بگیریم و باید طرح‌های آزمایشی که در استان فارس در زمینه پزشک خانواده رخ داد را باید بروند و تحقیقات میدانی کنند که در این طرح چه اتفاقی پیش آمد و چه برخوردهایی با جامعه پزشکی صورت پذیرفت.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی گفت: در حال حاضر اگر می‌خواهیم طرحی را برای اجرا فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم حلاوت این طرح را بچشند و حق انتخاب نیز برای بیمار فراهم باشد باید دید که چه اتفاقی در استان فارس رخ داد که اگر پزشکی به طرح پزشک خانواده نپیوندد حتی اگر پزشک ممتازی نیز باشد بیمه‌ها عملا قرارداد خود را با وی قطع می‌کنند ولی این در شرایطی است که به بیمار به چنین پزشکانی مراجعه می‌کند زیرا این پزشکان معتمدان بیماران هستند و مجبور است بیمار از جیب خود هزینه‌های درمانی را بپردازد و این ناهمگون‌ ساختاری باعث می‌شود که بیمار همه هزینه‌ها را از جیب خود بپردازد.

پزشک خانواده‌ای که باید 8میلیون دریافت می‌کرد حتی 200هزار تومان هم دریافت نکرده است

وی با اشاره به مشکلات اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس و مازندران به خصوص در زمینه آزمایشگاهی عنوان کرد: در روزهای آغازین سال عنوان شد که پزشک خانواده بالغ بر 8 تا 7 میلیون تومان در طرح پزشک خانواده می‌تواند دریافت کند در عمل دیدیم که حتی به 200 هزار تومان نیز این پرداختی‌ها نرسید و نقدینگی پزشکان آسیب جدی دید.

زالی ادامه داد: در حال حاضر اگر یک مطالعه میدانی در استان فارس یا مازندران داشته باشید میزان همکاری و همراهی پزشکان را برای اجرای این طرح متوجه می‌شوید زیرا پزشکان اعتمادی به این طرح ندارند و تا زمانی که به مردم نیز به این اعتماد سوق پیدا نکنند اجرای این طرح غیرممکن است زیرا باید اجرای اشتیاق این طرح هم در پزشک و هم در بیمار ایجاد شود.

وی عنوان کرد: ما در نظام بهداشت درمانی کشورمان که نظام بسیار موفقی در سال‌های اخیر بوده است دچار فرسودگی و خستگی شده‌ایم و در شهرها این نظام بهداشت و درمان کارآیی لازم را ندارد زیرا مقتضیات فرق کرده است. در تهران افراد فقط برای واکسیناسیون به شبکه بهداشت درمانی مراجعه می‌کنند چون خدمات بهداشت و درمان بر اساس مقتضیات در این شبکه‌های بهداشتی و درمانی ارائه نشده است.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی ادامه داد: این در شرایطی است که بخش بهداشت ما فقط 7 درصد بودجه سلامت را دریافت می‌کند و دچار کمبود مشکلات اعتباری بسیاری است به طوریکه خانه‌های بهداشت مشکلات فراوانی از نظر نیروی انسانی و عمرانی دارند زیرا حتی بسیاری از مسئولان خانه‌های بهداشت در تامین هزینه‌های ایام و ذهاب خود مشکل دارند و مشکلات مختلف سازه‌ای و ساختاری دارند.

زالی تصریح کرد: یک اتفاقی در سال‌های اخیر رخ داده است که وزارت بهداشت نیز در این زمینه مقصر نبوده است مبنی بر اینکه تحولات تغییرات سیمای بیماری در کشور به سمتی پیش رفته است که سامانه بهداشتی از درمانی جدا شده است و از این به بعد باید رفتارها و سیاست‌گذاری‌ها به صورتی باشد که سامانه بهداشتی به حوزه درمان نزدیک شود و اصلاحات سطح یک طرح پزشک خانواده با بودجه کنونی اگر به خوبی اجرا نشود ممکن است به این فاصله جدایی بهداشت و درمان آسیب‌ بیشتری وارد کند. شاید 5 سال آینده متوجه این جریان شویم و باید این ریل‌گذاری با توجه به تغییر سیمای تغییرات بیماری‌ها در کشور به خوبی صورت پذیرد ضمن اینکه در حال حاضر تجربه خوبی صورت پذیرفت تا نظرات انجمن‌های پزشکان عمومی و همکارانی که در صنوف پزشکی فعالیت می‌کنند در یک فرآیند خردجمعی جکع آوری شود.

وی بیان داشت: ما اعتقاد نداریم در اجرای طرح پزشک خانواده کارشکنی صورت پذیرد ولی باید متانت و انعطاف‌پذیری در اجرای این طرح به خوبی صورت پذیرد و مجریان با پرهیز از انجماد اجرایی بتوانند مرتب از این بازخوردها بهره ببرد.

زالی با انتقاد از اینکه مگر می‌شود در طرح بزرگ پزشک خانواده روستاها را در نظر نگیریم و نمی‌توانیم جمعیت 22.5 میلیونی روستاها را نبینیم، عنوان کرد: در حالی که نیازهای روستائیان به پزشک خانواده بیشتر است و اگر مراحل دوم و سوم پزشک خانواده برای اجرا آماده نباشد به معنای آن است که ما در حال اجرای یکی از بزرگترین طرح‌های حوزه سلامت هستیم که ناقص است. اگر سطح یک طرح پزشک خانواده را به اجرا درآوریم این سوال پیش می‌آید که مراحل 2 و 3 طرح پزشک خانواده چه می‌شود و این مشکلی بود که در استان‌های مجری این طرح رخ داد زیرا آزمایشگاه‌ها و پاراکلینک‌ها نتوانستند در مراحل 2 و 3 به این طرح ملی بپیوندند زیرا پس از ویزیتف بیمار وقتی به آزمایشگاه می‌رفت دچار مشکل می‌شد و دچار سردرگمی شده بودند و پرداخت از جیبشان نیز بیشتر شده بود و این مشکلات در استان فارس و مازندران رخ داد.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی بیان کرد: اگر در طرح پزشک خانواده 2500 بیمار تحت پوشش قرار گیرد بسیار غیرعادلانه خواهد بود زیرا وقتی ما کار درمان، بهداشت، بیماریابی، ارتقای سلامت را می‌خواهیم یک پزشک انجام دهد این مسئله امکان پذیر نیست.

وی در تشریح مشارکت سازمان نظام پزشکی برای همکاری جهت اجرای طرح پزشک خانواده گفت: سازمان نظام پزشکی با توجه به گستردگی‌اش در سراسر کشور که 198 شهرستان را در بر می‌گیرد آمادگی دارد با یک نگاه منطقی و با سیاست‌های روشن و تدوین استراتژی و با هماهنگی تمام اعضای اجراکننده طرح پزشک خانواده کمک کنیم. به هر حال طرح پزشک خانواده در دیگر کشورهای توسعه یافته با مشارکت سازمان‌های غیردولتی به اجرا در آمده است.

زالی خاطرنشان کرد: ما برای اجرای طرح پزشک با تدوین کافی و با نگاه آینده‌نگری مبتنی بر شواهد و متقن و با پرهیز از شتاب‌زدگی و با یک دیدگاه خردجمعی بتوانیم این طرح ملی سلامت رابا متانت اجرایی و بدون نظرات فردی و سلیقه‌ای جلو ببریم و همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط برای اجرای این طرح نیز لازم است و به نظر می‌رسد اگر امروز پیش‌بینی‌های لازم را انجام ندهیم دقیقاً همان اتفاقی که بر سر طرح نسخه 02 رخ داد صورت می‌پذیرد و در اجرای طرح پزشک خانواده دیگر جایی برای آزمون و خطا نداریم و جامعه پزشکی و مردم از این گونه اجراها خسته شده‌اند و برای یک بار به صورت منطقی و متقن با توجه به تقویم مناسب اعتبارات باید این طرح ملی سلامت به اجرا درآید و نقش هر سازمانی در اجرای این طرح مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha