سلامت نیوز : استادیار روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: با توجه به حجم تعداد زندانیان و مشکلاتی که خانواده‌های زندانیان دارند به هیچ عنوان این مشاوره‌ها کافی نیست و تعداد روانپزشکان برای درمان مشکلات روانی زندانیان نیز کم است.

سید مهدی صابری در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح چگونگی ارائه مشاوره روانپزشکی به زندانیان در زندان‌های کشور اظهارداشت: اکثر زندان‌ها واحدهایی تحت عنوان مشاوره روانپزشکی وجود دارد که بیشتر به خانواده‌های زندانیان مشاوره روانپزشکی ارائه می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مشاوره‌های روانپزشکی در زندان‌ها کافی است، افزود: خیر، با توجه به حجم تعداد زندانیان و مشکلاتی که خانواده‌های زندانیان دارند به هیچ عنوان این مشاوره‌ها کافی نیست و از طرفی دیگر تعداد روانپزشکان برای درمان مشکلات روانی زندانیان که گرفتار مشکلات روانپزشکی بسیاری هستند کم است.

صابری ادامه داد: هر زمان هم که در مبحث کمبود مشاوره‌های روانپزشکی زندانیان صحبت به عمل می‌آید بحث کمبود بودجه مطرح می‌شود ولی به نظر می‌رسد حضور کارشناسان و روانپزشکان در زندان‌ها برای ارائه مشاوره روانپزشکی بسیار ضروری است.

وی بیان داشت: از سوی دیگر، فشار عوامل موصوف بر سیستم قضایی، به خصوص زمانی که بیمار تا حدودی بهبودی خود را حاصل می‌کند و روانپزشک معالج اعلام می‌کند که بیمار آماده ترخیص است، سبب می‏‌شود تا دادگاه از روانپزشک قانونی بپرسد که آیا در مورد بیمار حالت خطرناک رفع شده است یا خیر؛ که این یکی از دشوارترین سوالات است که پاسخ به آن در اکثر موارد نمی‌‏تواند بلی یا خیر باشد.

صابری خاطرنشان کرد: بسیاری از این مجرمان بیمار باید از بیمارستان روانپزشکی مرخص شده و به یک مرکز امن منتقل شوند تا فقط اقدامات مراقبت و توانبخشی در مورد آنان اعمال شود. امکان وقوع مجدد جرم به خصوص اینکه تغییری در ماهیت محیط زندگی بیمار ایجاد نشده و اقدامی در جهت کاهش استرس و زمینه‌‏های برخورد بیمار با محیط صورت نگرفته است و نیز برنامه‏‌های مدون و مطمئنی برای پیگیری درمانی بیمار وجود ندارد، کماکان به قوت خود باقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha