سلامت نیوز : مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:به دلیل نبود ضوابط و پروتکل‌های علمی اعتیاد،بازار آشفته‌ درمان اعتیاد بوجود آمده است ومتاسفانه به دلیل بیکاری پزشکان عمومی و دادن مجوز کلینیک به آنان،رزق پزشک به اعتیاد افراد وابسته شده است.

 محمدباقر صابری زفرقندی در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح کلینیک‌های ترک اعتیاد که به صورت قارچ‌گونه در تمام شهرها رشد کرده است، اظهار داشت: در پاسخ به این پرسش باید در مرحله نخست عنوان کنم که اعتیاد یک بیماری رفتاری به حساب می‌آید. ضمن اینکه یک رفتار مجرمانه است ولی فردی که این رفتار را انجام می‌دهد بیمار محسوب می‌شود.

وی افزود: با بخش مجرمانه اعتیاد باید طبق ضوابط و مقررات برخورد شود و با بخش بیماری آن نیز باید نظام سلامت ورود پیدا کند و اتفاقی که در حوزه درمان اعتیاد متاسفانه در چند سال اخیر رخ داده است ورود لجام گسیخته افراد فاقد اعتبار برای حوزه درمان اعتیاد است.

زفرقندی ادامه داد: نبود ضوابط و پروتکل‌های علمی و درمانی برای مداخله در این حوزه و از همه بدتر انگیزه‌های سودآوری کلان افراد در این موضوع باعث شده است درمان اعتیاد به یک آشفته‌بازار در کشور تبدیل شود.

معاون درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: وقتی رویکرد برای مقابله با درمان اعتیاد در سال‌های اخیر به این صورت بوده است که بیکاری پزشکان عمومی را با ارائه مجوز برای تاسیس کلینیک‌های درمان اعتیاد جبران شود به صورتی رزق پزشکان وابسته به اعتیاد مردم شده است و حال اصلاح این سیکل بسیار سخت خواهد بود.

زفرقندی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مقاومت‌های بسیار جدی در نظامند کردن ارائه خدمات درمانی در کشور وجود دارد و وقتی بحث نظارت‌ها پیش می‌آید مقاومت‌ها را می‌بینیم و وقتی بحث پروتکل‌ها نیز مطرح می‌شود بار دیگر مقاومت‌ها را مشاهده می‌کنیم و این موارد برمی‌گردد به آن نابسامانی اولیه که متاسفانه در این حوزه شروع شده است و امیدواریم با قانون، ابلاغیه‌ و دستورالعمل‌های جدید این معضل را بتوانیم حل کنیم و آن جایگاه واقعی نظام سلامت در این حوزه پررنگ‌تر از گذشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha