سلامت نیوز: متاسفانه این روزها شاهد هستیم وزارت محترم بهداشت و درمان در نظر دارد با طرح عنوان جعلی رشته کلینیکال انکولوژی همکارانی را با حداقل مدت آموزش و خارج از استانداردهای متداول بین المللی آموزشی در مراکز علمی بزرگ دنیا راهی عرصه درمان و سلامت بیماران سرطانی نماید.

به گزارش سلامت نیوز، فوق تخصصان خون و سرطان طی یادداشتی اعتراضی نوشتند: سرطان در حال حاضر دومین علت مرگ و میر انسان در جهان است. موفقیت وزارت بهداشت و درمان در امر پیشگیری، درمان و بازتوانی بیماران سرطانی قطعا باعث بهبودی شاخص های مرتبط با سلامت در جامعه می گردد. در حوزه درمان این بیماران حداقل 3 گروه جراحان، متخصصین پرتو درمانی و گروه فوق تخصصی خون و سرطان از سالها قبل در کشور فعال بوده و در این راه موفقیت های عظیمی را کسب نموده اند. این نکته بر کسی پوشیده نیست که فرایند درمان این عزیزان ذاتا طولانی، پرخطرو بسیار پر هزینه است. هزینه ای که هم بر بیمار و اطرافیان و هم بر شانه های جامعه تحمیل می گردد.
افزایش هر چه بیشتر "کیفیت" در هر یک از حوزه های درمان این بیماران امری معقولانه و اجتناب ناپذیر می باشد.
در این راه جامعه جراحان با توجه به اهمیت موضوع اقدام به تشکیل زیر گروه جراحان سرطان جهت برخورد هر چه تخصصی تر با بیماران فوق الذکر نموده اند.
اقدامی که در گروه متخصصین داخلی این مرز و بوم نزدیک به سه دهه ی قبل با تشکیل گروه فوق تخصصی خون و سرطان افتاده است. رشته پرتو درمانی نیز به فراخور حال با تجهیز خود به فن آوریهای نوین در کنار سایر رشته های ذکر شده به موفقیت های خوبی دست یافته است.

متاسفانه از چندین سال قبل عده ای از همکاران پرتودرمانی علیرغم اطلاع از الزامات و مخاطرات درمان بیماران سرطانی خارج از حیطه کاری تخصصی خود و آنچه با آن نام شناخته می شوند به شیمی درمانی بیماران سرطانی می پردازند و متاسفانه وزارت بهداشت و درمان که بواسطه نقش نظارتی خود بر امر سلامت جامعه حتی بر تبلیغات چیس و پفک هم نظارت می کند در این سالها نه تنها هیچ برخوردی نظارتی شایسته و بایسته ای با این مساله نداشته است که حتی در آخرین روزهای کاری این وزارتخانه در اقدامی مشکوک و مرموزانه دست به قانونی کردن این اقدام غیر علمی زده است.

انجام شیمی درمانی به طورمعمول نیازمند گذراندن ۴ سال دوره تحصیلی تخصص داخلی و اخذ بورد تخصصی این رشته و متعاقب آن گذراندن ۳ سال دوره فوق تخصصی خون و سرطان (مجموعا 7 سال تحصیلات تخصصی و فوق تخصصی) می باشد. هفت سالی که پزشک فوق تخصص خون و سرطان در طی آن با ماهیت بیماری، درمان و مخاطرات درمانی بیمار آشنایی کامل یافته و پس از آن مبادرت به انجام اقدامات پیشگیرانه، درمانی و کنترل عوارض بیماری و عوارض  ناشی از درمان مبتلایان به سرطان را می نمایند.

متاسفانه این روزها شاهد هستیم وزارت محترم بهداشت و درمان در نظر دارد با طرح عنوان جعلی رشته کلینیکال انکولوژی همکارانی را با حداقل مدت آموزش و خارج از استانداردهای متداول بین المللی آموزشی در مراکز علمی بزرگ دنیا راهی عرصه درمان و سلامت بیماران سرطانی نماید.

معنا و مفهوم این اقدام در نهایت جز چشم پوشی بر اهمیت سلامت عزیزان مبتلا به سرطان نیست. معقولانه است که همکاران محترم متخصص پرتودرمانی به مانند سایر رشته های تخصصی طب اهتمام بر افزایش روزافزون توانمندی های رشته تخصصی خود همگام با پیشرفت های تکنولوژیک این رشته داشته باشند، نه آنکه خدای ناکرده با شایبه های خاص تلاش در جهت بسط غیر معقولانه و غیر حرفه ای رشته خود بنمایند.

اقدام وزارت بهداشت و درمان در روزگاری که هر یک از علوم روز به روز تخصصی تر و حرفه تر می گردند اقدامی رو به عقب بوده با چشم اندازها و افق علمی مورد نظر مقام معظم رهبری نیز مغایرت دارد.

مجموعه انجمن بیماریهای خون و سرطان ایران و دستیاران فوق تخصصی این رشته این روزها با حضور در محل وزارت بهداشت و درمان خواهان دیدار با وزیر محترم و بازنگری بر این اتفاق نامبارک که فرایندهای نهایی شدن خود را در این روزها می گذراند می باشند، دیداری که امیدواریم اتفاق افتد و فرایندی که متوقف گردد.

جوابیه جمعی از متخصصان رشته رادیوتراپی و انکولوژی


جمعی از پزشکان متخصص در رشته رادیوتراپی و انکولوژی در بیانیه‌ای نسبت به نامه دستیاران رشته تخصصی خون و انکولوژی که با عنوان " اجحاف وزارت بهداشت ؛ درمان و آموزش پزشکی در حق بیماران سرطانی " در سایتهای خبری منتشر شده بود ،واکنش نشان دادند.

در این بیانیه که با عنوان "اجحاف در حق بیماران سرطانی ... واقعیت چیست ؟" در اختیار پایگاه خبری-تحلیلی امید قرار گرفت،آمده است:
 
متاسفانه در چند روز گذشته نامه ای به قلم چند تن از دستیاران رشته تخصصی خون و انکولوژی در فضای  مجازی تحت عنوان " اجحاف وزارت بهداشت ؛ درمان و آموزش پزشکی در حق بیماران سرطانی " که توام با توهین های فراوان به پزشکان متخصص رشته " رادیوتراپی و انکولوژی " از جمله تشبیه متخصصان این رشته به بیطار است ،درج گردید.  ضمن  محفوظ دانستن حق گروه تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی در پیگیری قضایی اتهامات واردشده  در جهت تنویر افکار عمومی مطالبی را به عرض می رساند . با این امید که بتوان باب اینگونه ناسزاگویی های رسانه ای بدون پشتوانه علمی را بست و بحث های عقلانی و علمی را به مجاری مربوطه هدایت نمود.
 
خواست قلبی ما پیشبرد امور تخصصی از مجاری مربوطه و عدم ورود به بازی‌های سیاسی است كه گاها" باعث مخدوش شدن مجاری و مبانی علمی شده و شبهه  درگیری علم پزشكی با آلودگی‌های قدرت طلبی و حتی درخواست‌های سخیف مالی را به ذهن متبادر می‌سازد، اما چه كنیم كه مدعیان تازه به دوران رسیده دوست دارند سینه سپر كنند و هل من مبارز بطلبند. جواب بزرگان و اساتید رشته رادیوتراپی انكولوژی به عنوان اولین رشته تخصصی در زمینه درمان جامع بیماران سرطانی که سابقه‌ای بیش از نیم قرن تجربه‌ درارائه خدمت به بیماران سرطانی در كشور را دارند پاسخی است كه ابوسعید ابوالخیر به ابوعلی سینا در دعوتش به مهاجه می‌كرد و او را پشه ای بیش نمی دانست كه... "همان پشه هم توئی، ما هیچ نیستیم..."
 
اما امر پیشگیری و درمان سرطان چنان اهمیتی در بهداشت و درمان این كشور دارد كه در هنگام مواجهه با كژی‌ها و درشت‌گویی هایی كه نه تنها افراد بلكه مرزهای سلامت این مرز و بوم را نشان گرفته، چاره‌ای جز پاسخگویی و دفاع از حریم رشته تخصصی رادیوتراپی انكولوژی و بلكه درمان سرطان در ایران عزیزمان نمی‌بینیم البته به جاست كه بدانید و بدانند كه شیوه ما در پاسخ نه درشت‌گویی، سیاه نمایی و مظلوم نمایی  بلكه بیان واقعیت ها به زبان سلیس است هر چند كه شاید بتوان خفته‌ای را بیدار كرد اما به خواب زده  راه هرگز .
 
1.  پاسخ اول به مدعیان انحصار تولیت درمان سرطان در كتب علمی است. بزرگان علمی می‌دانند تنها كسانی كه در مدت تحصیل خود فقط و فقط دروس مرتبط بادرمان تومورهای تو پر   “ Tumors  “Solidرا می‌گذارنند، متخصصین  رشته رادیوتراپی انکولوژی هستند . در نقل رشته خون و انكولوژی كه بعضا" نگارنده با گروهی از آنها هم درس بوده اینكه ایشان از 2سال تحصیل در رشته تخصصی ،که قبلا بصورت فلوشیپ بوده ؛ 18 ماه را صرفا به بیماری‌های خون می‌پردازند و فقط 6 ماه دوره انكولوژی می گذرانند. در حالی كه بعد از فارق التحصیلی هیهات از پیدا كردن فردی كه بخواهد متولی درمان بیماری های خون  شود، همگی تمرین درمان سرطان های غیرخونی می‌كنند چرا كه احتمالا " به دریا در منافع بیشمار است... " و بیماران مبتلا به تالاسمی و انواع بیماری های خونی متاسفانه متولی اصلی درمان خود را از دست داده اند .
 
رشته تخصصی درمان سرطان در ایران از 50 سال پیش و توسط اساتید و بزرگان و متخصصین رادیوتراپی و انکولوژی  پایه گذاری شده و کسانی که امروزه به غلط خود را متولی تخصص سرطان می دانند بعضا خود مدتی در بدو امر در نزد اساتید این رشته تخصصی به کسب تجربه و دانش اندوزی پرداخته اند.
 
2.  پاسخ دوم به ذات درمان سرطان برمی‌گردد. امروزه به عیان ثابت شده كه درمان سرطان نیازمند همكاری تیمی اعم از جراح سرطان، متخصص رادیوتراپی و انكولوژی، پاتولوژیست و رادیولوژیست دارد. در این میان اگراین عزیزان هم دوست دارند مشارکت در درمان داشته باشند باكی نیست بفرمایید! شما هم در تصمیم گیری‌های درمانی مشاركت كنید و سهم  و دین خود را به سلامت و درمان این كشور ادا كنید .عرض خود را ببرید ولی برای خدمتتان منت نگذارید و زحمت دیگرن را نیفزائید و از همه بدتر خود را همه کاره درمان سرطان معرفی نکنید!. نقل آن اشتری است که در سرما از صاحبش درخواست کرد بینی  خودرا به درون اتاق آورد تا کمی گرم شود ؛ بعد درخواست کرد سرش را داخل بیاورد که کمی بیشتر گرم شود سپس به صاحب خانه گفت اگر اجازه هست من بروم گوشه اتاق بنشینم تا ازسرما نلرزم؛ وقتی مدتی به اذن صاحب خانه نشست و خوب گرم شد گفت " حالا دیگر گرم شده ام و باید غلت بزنم شما از اتاق بیرون بروید!!!".
 
اگر در توان علمی اساتید و بزرگان ما و حتی تمامی فارغ التحصیلان رشته رادیوتراپی و انكولوژی كوچكترین شكی وجود داشت، ‌نتایج جلسات تخصصی وزارت بهداشت و درمان كه از پس صدها ساعت كار كارشناسی برآمده،‌ منجر به تصمیم‌گیری برای احقاق حق این رشته تخصصی در ایران نمی گردید. در جلسات تخصصی و تومور بوردها در بیمارستان‌های تخصصی دانشگاهی و خصوصی و به گواهی تمامی اساتید فن كه بهره علمی و سوابق درخشانی دارند، همكاران رشته‌ ما هستند كه در تصمیم‌سازی‌های درمان نقش اصلی را بر عهده دارند.
 
3.  اگر بناست بر نام یك رشته تخصصی پافشاری کنیم ، ‌به یادآوری سابقه رشته تخصصی رادیوتراپی و انكولوژی می پردازیم. در كشورهای اروپائی و امریكایی نام رشته،  Radiation Oncology و درسایر كشورهای انگلیسی زبان  به نام Oncology Clinical  شناخته می شوند . پس آنچه وزارت بهداشت و درمان پذیرفته و درصدد تصصیح نام قبلی برآمده درواقع کار جدیدی نیست و فقط انطباق نام این رشته تخصصی با نامگذاری ها ی بین المللی است. مگر نه این است که همکاران شما هم درخواست تغییر نام رشته تخصصی خود را به نام مجعول " مدیکال انکولوژی" داده اند.که البته بازهم در جلسات تخصصی با تساهل و مدارای اساتید ما که درجلسات حضور داشته اند همراه بوده . بحث نام گوشه‌ای از این ماجراست.احتمالا ایشان می‌خواهند همه چیز را به خود منحصر کنند؛ و گرنه كیست كه نداند فقط با 6 ماه دوره تخصصی نمی توان نام Medical Oncologist بر خود نهاد.
 
4.  سوابق درخشان درمان سرطان توسط فارغ التحصیلان و متخصصین  رادیوتراپی و انکولوژی در سراسر کشور و شناختی که تمامی متولیان امر درمان سرطان در کشور از خدمات بی شائبه و انسان دوستانه  خدومین این پزشکان متخصص از آنها چهره هایی شناخته شده وبنام در کشور عزیزمان ایران و حتی در سطح کشور های منطقه ساخته است . چگونه است که تعدادی از دستیاران رشته خون شناسی  ( و البته به تحریک بزرگان خود ) نا دانسته و بی محابا در سطح رسانه ها به همکاران عزیز ما اینگونه می تازند و در رسانه ها آنها را پزشکان عمومی می خوانند؟ بی پروایی وگستاخی تا کجا که ایشان را به دامپزشک تجربی تشبیه می کنند ؟! آیا این چیزی جز تشویش اذهان عمومی در جهت نیل به مقاصد گاه ناشناخته و بعضا شبه ناک نیست؟ این عزیزان بگویند در پیشگاه ملت عزیز ایران که این روزها با مشکلات متعدد درمان سرطان از جمله هزینه های سرسام آور داروها مواجهند  و از آن بالاتر در پیشگاه عدل الهی چه پاسخی برای طرح این دعواهای کودکانه در سطح عموم دارند ؟ آیا هدفشان ضربه زدن به حیثیت اجتماعی این برگواران در نزد مردم عزیز ماست؟ که حاشا و کلا....  و یا هدفشان از مطرح کردن اکاذیب این چنینی چانه زنی در بالا در جهت دستیابی به اهدافی غرض آلود است؟
 
از این عزیزان می‌خواهیم كه دست از انحصارطلبی و گاه لجبازی‌های كودكانه بر‌دارند و در مقام عمل توانمندی های علمی و شایستگی‌های خود را به منصه ظهور برسانند. در این كشورالحمدلله  دولت نظارت‌گر وجود دارد كه كنترل و نظارت مكفی را بر عملكرد پزشكان داشته و انشاءالله با حضور دولت جدید به صورت تخصصی‌ترنظارت ادامه خواهد داشت. خدای راشکر که مطرح شدن  بحث‌های علمی در رسانه‌ها هم باعث افزایش سطح علمی مردم شده و آنها خود به مقایسه عملكردها و توانمندی‌های علمی می‌پردازند. نخواهیم با تشویش اذهان بیماران که فی نفسه مشکلات مربوط به درمان سرطان و هزینه های آن را دارند ،  به جای اثبات خود به نفی دیگران بپردازیم و مسابقه علمی خدمت به بیماران و نیازمندان درمان را با حذف دیگران به میدانی برای جولان افكار و خواسته های گاه نابه حق خود تبدی
 
امضا کنندگان :
 
دکتر بهرام مفید                                                               
 
دکتر احمد عامری
 
دکتر احمد رضا سبزاری                                                   
 
دکتر حسین فودازی
 
دکتر نسرین امیری فرد                                                     
 
دکتر مستانه صانعی
 
دکتر ثریا سلمانیان                                                            
 
دکتر آرش قاسمی
 
دکتر شیوامقدم                                                            
 
 دکتر حمید رضا دهقان منشادی
 
دکتر آرش قاسمی                                                             
 
دکتر مهدی سبحانی
 
دکتر داتیس محبوبی                                                        
 
دکتر نگین فرشچیان
 
دکتر هادی مولانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha