سلامت نیوز : یک متخصص ارتوپدی با بیان اینکه درد پا هنگام راه رفتن از علائم عارضه "هالوکس والگوس" است، یادآور شد: درد کنار پا رایج‌ترین نشانه و عارضه‌ بیماری است، هالوکس والگوس در ابتدا دردناک نیست ولی با افزایش انحراف انگشت شست پا، درد ایجاد می‌شود.

دکتر حسین فائزی پور در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه هالوکس والگوس دفورمیتی (تغییر شکل)، انگشت شست پا و رایج‌ترین پاتولوژی ارتوپدی است، گفت: در هالوکس والگوس یا BUNION(پینه پا) یک کیسه‌ مایع یا بورس روی زائده‌ استخوانی سر قاعده‌ اولین انگشت شکل گرفته و دردناک می‌شود.

وی با بیان اینکه درمان این عارضه در بچه‌ها و افراد نوجوان و جوان با افراد میانسال و مسن متفاوت است، گفت: در افراد جوان حدود 60 درصد تاریخچه‌ مثبت فامیلی دیده می‌شود، این مشکل در اغلب موارد دوطرفه است.

این متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه شیوع هالوکس والگوس در زنان 9 برابر مردان است، گفت: این مشکل برای بسیاری از افراد، خصوصا خانم‌های جوان مشکلات روانی - اجتماعی به دنبال دارد.

دکتر فائزی پور در خصوص علل ایحاد این عارضه گفت: شلی لیگامانی، پنجه‌ای با تحرک بیش از حد، صافی کف پا، اختلالات ساختاری در سر انگشت شست پا از علل شایع این بیماری است.

وی با تاکید بر اینکه پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ که باعث فشرده شدن انگشتان به هم می‌شود، مهمترین علت ایجاد هالوکس والگوس است، گفت: به همین دلیل نیز این دفورمیتی در زنان رایج‌تر است ولی تغییرات هورمونی آنها بیشتر به شلی لیگامان‌ها و تاندون‌ها به تشدید آن کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: کفش‌های با چرم سخت و کفش‌های نوک تیز و کم عمق از دلایل اصلی ایجاد این عارضه به شمار می‌آیند.

دکتر فائزی پور با بیان اینکه درد پا هنگام راه رفتن از علائم هالوکس والگوس است، یادآور شد: درد کنار پا رایج‌ترین نشانه و عارضه‌ بیماری است، هالوکس والگوس در ابتدا دردناک نیست ولی با افزایش انحراف انگشت شست درد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درد شبه آرتروزی ناشی از درون مفصل از علائم این مشکل است، خاطرنشان کرد: به دلیل تخریب درون مفصل، حرکت مفصل محدود و یا همراه با درد است. افزایش فشار به انگشت پا ممکن است منجر به فرو رفتن ناخن در گوشت پا شود.

این متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه درمان هالوکس والگوس شامل درمان غیر جراحی و درمان جراحی است، گفت: با انجام ورزش‌های مناسب می توان در جهت کاهش علائم و پیشگیری از پیشرفت مشکل اقدام کرد.

دکتر فائزی پور گفت: کفشی که فرد انتخاب می‌کند نباید در ناحیه‌ مفاصل دوخت داشته باشد، زیرا دوخت اجازه‌ کشش عادی و طبیعی روی برجستگی‌های استخوانی را نمی‌دهد و باعث سایش پوست می‌شود. کفش باید دارای پنجه‌ پهن، عمیق و گرد بوده، از جنس چرم نرم و انعطاف‌پذیر باشد به نحوی که برجستگی‌های استخوانی دچار سایش نشوند. می‌توان از پدهایی برای کاهش فشار روی نواحی استخوانی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: هنگام خریدن کفش، دور مغاز سریع و چابک راه بروید و فقط با ایستادن و چند قدم راه رفتن انتخاب نکنید. راحت بودن کفش را جدی بگیرید.

پیشگیری از پیشرفت هالوکس والگوس با استفاده از کفی مناسب

فائزی پور گفت: استفاده از کفی هایی که به طور مستقیم، صافی انعطاف‌پذیر کف پا را تصحیح می‌کنند، در کاهش علائم هالوکس والگوس مؤثرند، این کفی ها با کنترل قوس غیرعادی و زیاد، باعث کاهش بدشکلی و کند کردن روند پیشروی عارضه می‌شوند.

وی در ادامه افزود: استفاده از کفی‌های طبی داخل کفش، نحوه راه رفتن فرد را تغییر داده و فشار را از روی اولین انگشت پا برمی‌دارد. کفی‌ها انحراف شست را بر طرف نمی کنند اما درد را به میزان قابل توجهی کاهش داده و روند تخریب و اختلال را کند می‌کنند.

این متخصص ارتوپدی با تاکید بر اینکه استفاده از اسپیلنت‌ها هنگام شب در افراد نوجوان و جوان تأثیر قابل توجهی در حفظ انگشت در وضعیت صحیح دارند، گفت: در افراد بالغ و مسن‌ این تأثیر کمتر است ولی برای حفظ تحرک مفصل می‌توان از آنها استفاده کرد.

فائزی پور گفت: برای کاهش درد، باید از پدگذاری در نواحی دردناک استفاده کرد، کفش‌هایی با عرض و عمق مناسب پوشید و از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند اجتناب کنید.

کاهش درد با انجام ورزش های مناسب

وی در ادامه تاکید کرد: برای متحرک نگه داشتن مفصل ورزش‌های مناسبی را می توان انجام داد، این ورزش ها قادر به تصحیح وضعیت انگشت نیستند اما به حفظ تحرک و انعطاف پذیری مفصل شست کمک می‌کنند. متحرک نگه داشتن مفصل به کاهش دردهای شبه آرتروزی کمک می‌کند.

این متخصص ارتوپدی در خصوص نحوه ی انجام ورزش گفت: انگشت شست پا را با یک دست بگیرید و شست را از ناحیه‌ی مفصل در تمام جهات بکشید (کششی مشابه ورزش های یوگا). در انتهای دامنه‌ هر حرکت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه صبر کرده و سپس انگشت شست را در جهت دیگری بکشید.

وی همچنین افزود: انگشت شست و سایر انگشتان را با یک دست بگیرید و کل پا را به سمت بالا بکشید، این وضعیت را ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نگهدارید. این حرکت علاوه بر هالوکس والگوس برای افراد مبتلا به مشکلات ستون فقرات نیز مفید است.

فائزی پور گفت: تعدادی باند یا حلقه‌ لاستیکی آماده کنید و آنها را دور دو انگشت شست هر دو پا قرار داده، با کشش حلقه‌ لاستیکی پاها را نسبت به هم دور و نزدیک کنید، در هر نوبت کشش را یک تا دو دقیقه نگهدارید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انجام این روش نتیجه بخش نباشد، تصحیح بدشکلی با جراحی به عنوان آخرین راه حل (صرفا جهت حفظ زیبایی پا) پیشنهاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha