متاسفانه در برخی خانواده‌ها مصرف الكل در مهمانی‌ها و در مواقع شادی امری قبیح نیست و خطر مصرف آن احساس نشده است. این یك زنگ خطر است. چون بازدارندگی خانواده در اعتیاد اولین عاملی است كه می‌تواند در جلوگیری از اعتیاد موثر باشد.

هشدارها نسبت به موج جدید مصرف مشروبات الكلی
سلامت نیوز : ممنوعیت مصرف مشروبات الكلی در كشورمان به صراحت در قانون مجازات اسلامی تاكید شده است. بر اساس این قانون چنانچه فردی اقدام به نوشیدن مشروبات الكلی كند به 80 ضربه شلاق محكوم می‌شود. در این قانون تاكید شده اگر فردی دو بار به علت نوشیدن مشروبات الكلی شلاق بخورد در مرتبه سوم به اعدام محكوم می‌شود، اما با این وجود قاچاقچیان سالانه بین 60 تا 80 میلیون لیتر مشروبات الكلی به كشور وارد می‌كنند كه این اعدادو ارقام جدای از مشروبات دست ساز و تولیدات زیر پله‌ای است كه گفته می‌شود مصرف آنها خطر مرگ را برای مصرف‌كننده در پی خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ میزان كشفیات مواد مخدر كشور نشان از افزایش گرایش به مصرف الكل در كشور دارد. آخرین مورد از آماری كه در زمینه مصرف دسته جمعی الكل منتشر شد،‌مربوط به شهرستان رفسنجان در استان كرمان بود كه در نتیحه آن 3800 نفر به بیمارستان منتقل و عده زیادی از آنها بینایی خود را از دست دادند. اما نكته مهم این است كه خبرهای منجر به مرگ استفاده‌كنندگان از مشروبات الكلی یا از دست دادن بینایی و سایر عوارضی كه برای مصرف‌كنندگان به وجود آمده خیلی زود از یادها می‌رود.

اعلام آمار رسمی ابتلای 200 هزار نفر در كشور به مصرف الكل باعث شد تا مسئولان به فكر راه‌اندازی كمیته مبارزه با مصرف مشروبات الكلی در كشور باشند،‌با این اقدام وزارت بهداشت و بهزیستی نیز وارد عمل شده و قرار است مركزهای تخصصی، اقامتی برای درمان معتادان به الكل در كشور راه‌اندازی شود. فرید براتی سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به این نكته كه مصرف الكل در كشور به نسبت سال‌های گذشته رو به افزایش است، به تهران امروز می‌گوید: ‌این مراكز قرار است زیر نظر متخصصان روان‌پزشكی، پزشكان و مددكاران راه‌اندازی شود كه البته راه‌اندازی آنها منوط به اختصاص بودجه كافی برای این موضوع است. وی با اشاره به این نكته كه درمان افرادی كه مبتلا به مصرف الكل هستند پیچیده‌تر از سایر مواد مخدر است، می‌گوید:‌مراحل اولیه درمان مبتلایان به الكل نیاز به اقدامات تخصصی دارد و بعد از این مرحله، اقدامات جدی‌تر توسط روان‌شناسان و مددكاران انجام می‌شود.

به گفته وی، نكته مبهم در درمان مبتلایان به استفاده از مشروبات الكلی آن است كه از تعداد واقعی مبتلایان برآورد دقیقی وجود ندارد اما زمزمه‌هایی مبنی بر درمان این افراد در بیمارستان‌های دولتی برای كمتر شدن هزینه‌های درمانی آنها مطرح شده است.

كاهش سن استفاده از مشروبات الكلی در ایران

در حالی كه دركشورهای اروپایی فروش و استفاده از مشروبات الكلی برای جوانان زیر 18 سال ممنوع است و برای افراد خاطی مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است اما در كشور ما 17 تا 35 ساله‌ها اصلی‌ترین مصرف‌كنندگان هستند كه این موضوع می‌تواند برای آینده كشورمان مخاطرات جدی به همراه داشته باشد. آسیب‌شناسان می‌گویند تهیه و عرضه مشروبات الكلی در حال حاضر در كشورمان به صورت تلفنی انجام می‌گیرد و ظرف 30 تا 40 دقیقه بعد از سفارش تلفنی می‌توان هر نوع مشروب الكلی را با هر نوع برند مقابل منزل تحویل گرفت.به گفته آنها، الكلی كه در كشورمان توزیع می‌شود دارای غلظت 40‌درصد است این در حالی است كه الكل مورد استفاده در كشورهای اروپایی 3 درصد غلظت دارد؛ بنابراین بعد از مصرف این نوع الكل در كشورمان میزان خشونت، پرخاشگری و نزاع‌های دسته جمعی اتفاق می‌افتد.

فرد تحت‌تاثیر مشروبات الكلی منطق و عقل خود را از دست داده و دست به اقداماتی می‌زند كه در حالت عادی و طبیعی حتی باور كردن آن برایش غیر ممكن است. ‌ كمبود تفریح و سرگرمی و گران بودن امكانات تفریحی از مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان به مشروبات الكلی عنوان شده. بر‌اساس نتایج یك پژوهش 80 درصد جوانانی كه در آن شركت كرده‌اند سابقه بیش از یك یا دو بار مصرف داشته و 94 درصد از كل شركت كنندگان گفته‌اند فقط در جمع دوستان و هم‌سالان تشویق به مصرف شده‌اند. همچنین 89 درصد از افراد عنوان كرده‌اند كه الكل طبی یا الكل سفید اصلی‌ترین مشروب مصرفی آنها بوده است.

حمایت ناتوی فرهنگی از قاچاق مشروبات

دكتر جعفر بای،‌جامعه‌شناس نیز با اشاره به این نكته كه به خاطر شفافیت باورهای دینی در حرمت مصرف الكل و قبحی كه استفاده از آن در جامعه دارد گرایش كمی به مصرف وجود دارد، به تهران امروز می‌گوید: اما این در حالی است كه وقایع زیر پوست شهر چیز دیگری را نشان می‌دهد. اخبار هر از چندگاهی كه توزیع مواد الكلی سمی در برخی شهرها موج نگرانی را در جامعه ایجاد می‌كند حكایت از افزایش مصرف الكل دارد. شهرهای شمالی به خاطر توریستی بودن و شهرهای غربی و جنوبی به دلیل اینكه مسیر ترانزیت این كالا محسوب می‌شوند در معرض مصرف فراوان این ماده هستند.

وی با اشاره به سهل‌الوصول بودن خرید این ماده می‌گوید: ‌این كالا بیمه مصرف می‌شود، یعنی خریدار زمانی پولش را پرداخت می‌كند كه به دست مصرف‌كننده برسد و توزیع‌كنندگان این محصول از پرداخت وجه آن مقدار از مشروبات الكلی كه توسط نیروی انتظامی كشف و ضبط می‌شود معاف هستند. به گفته بای، یك توطئه جهانی علیه جامعه اسلامی برای آلوده كردن شهروندان به مصرف این ماده وجود دارد كه شبكه‌های بین‌المللی به اتخاذ چنین تصمیمی مبادرت می‌كنند كه برای شبكه توزیع حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ویژه‌ای را قائل باشند.

وی تاكید می‌كند: باید اطلاع‌رسانی‌های مناسبی از طرف نهادهای فرهنگی درخصوص وجود مشروبات سمی انجام شود و مضرات اجتماعی آن هم باید تبیین شود اما یك مشكل اساسی این است كه ضد تبلیغ‌ها علیه مشروب باید اتفاق بیفتد كه جامعه از آینده تار و نا‌مناسب مصرف الكل مطلع شود و از عاقبت عناصر دائم‌الخمر مطلع باشند. همچنین اگر شرایطی فراهم شود كه وقت فراغت جوان به مناسب‌ترین شیوه سپری شود و غنی‌سازی شود در ورزش و هنر و موسیقی و علم و پژوهش و دانش و... گرایش به مصرف مشروبات فراهم نمی‌شود اما نكته تاسف برانگیز این است كه ما نسل جوان را رها و سرگردان كردیم و انتظار داریم پاك باشند اما اگر اوقات فراغت آنها به درستی مدیریت شود شكوفایی و رشد و ترقی را به همراه دارد.

به گفته این جامعه‌شناس، ناتوی فرهنگی به‌دنبال گسترش امواج تهاجمی خود به فرهنگ و هویت جامعه ایران اسلامی بوده و تخریب آینده و سلامت جوانان را سرلوحه كار موج سوم حمله خود یعنی گسترش الكلیسم قرار داده است. بعد از ورود، ساخت و عرضه مواد روانگردان صنعتی در قالب و نام‌های مختلف در ظواهر فریبنده، این بار به سراغ الكل آمده تا با تبلیغات ماهواره‌ای تابوی آن را در جامعه بشكند.

این در حالی است كه متاسفانه در برخی خانواده‌ها مصرف الكل در مهمانی‌ها و در مواقع شادی امری قبیح نیست و خطر مصرف آن احساس نشده است. این یك زنگ خطر است. چون بازدارندگی خانواده در اعتیاد اولین عاملی است كه می‌تواند در جلوگیری از اعتیاد موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha