سلامت نیوز : قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم خرداد ماه 1392 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 29/3/1392 به تایید شورای نگهبان رسید، سرانجام محمود احمدی‌نژاد روز دوازدهم تیرماه قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را جهت اجرا به مجلس ابلاغ كرد. این از مهم‌ترین سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت در سال‌های اخیر در ایران بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ البته این قانون مخالفان و موافقانی دارد كه هر كدام از این نظرات در جای خودشان قابل تامل است. موافقان با بیان این ویژگی‌ها از سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت دفاع می‌كنند: نیروی انسانی منشأ قدرت است، رشد جمعیت سفارش دین و كنترل جمعیت توطئه غرب است، جمعیت زیاد، عامل توسعه اقتصادی است، جلوگیری از روند پیر شدن جمعیت می‌كند، وقتی نیمی ازجمعیت یك كشور سالخورده باشد نیمه جوان جمعیت باید انرژی خود را صرف نگهداری و خدمات رسانی به نیمه سالخورده كنند و این بزرگ‌ترین چالش اقتصادی است.

مخالفان نظرات متفاوتی را نسبت به موافقان اعلام می‌كنند؛ فراهم نبودن زیرساخت‌ها (آموزشی، بهداشتی، رفاهی) مبهم بودن آینده شغلی نسل آینده، شرایط نامناسب معیشتی و اقتصادی خانواده‌ها (والدین)، فراهم نبودن زندگی توام با رفاه برای نسل آینده، نبود پشتوانه كارشناسی برای افزایش جمعیت، به دلایل فرهنگی رشد جمعیت بیشتر در فقرا رخ خواهد داد و سبب وخامت وضع آنها خواهد شد.

مقایسه سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت در ایران و جهان

كنترل جمعیت در ایران از سال 1337 شروع شد اما برنامه‌های منسجم كنترل جمعیت از سال 1348 آغاز شدند. در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران، رشد جمعیت ایران بر اثر این برنامه‌ها از 3/1 درصد به 2/1 درصد كاهش نشان داد. بعد از انقلاب و به واسطه عوامل مختلف از جمله جنگ ایران و عراق رشد جمعیت در ایران به‌شدت افزایش یافت به طوری كه در سال 1365 به بالاتر از 2/3 درصد رسید. كنترل جمعیت انجام اعمالی است كه به طور ارادی میزان زاد و ولد را كاهش می‌دهد. كنترل جمعیت معمولا در كنار تنظیم خانواده مطرح می‌شود و هدف از این هر دو، كمك به والدین است تا از داشتن فرزند ناخواسته جلوگیری و فاصله بین فرزندان را خود تنظیم كنند.

كنترل جمعیت در ابعاد خرد، باعث كاهش مرگ و میر نوزادان و مادران و پرهیز به دنیا آمدن فرزندها ناخواسته، و در ابعاد كلان باعث بهبود وضعیت آموزش و برخورداری خانواده‌ها از سطح زیستی مناسب و نیز كنترل رشد جمعیت و هماهنگی آن با توسعه اجتماعی و اقتصادی می‌شود. آخرین اصلاحیه قانون تنظیم خانواده در ایران برای افزایش جمعیت شامل حمایت از خانواده با سیاست‌های تشویقی متنوعی مانند افزایش مرخصی زایمان برای مادران به 9ماه و مرخصی برای همسر به مدت دو هفته را به همراه داشته است. این قانون به مادرانی كه سن فرزند آنان به 9 ماهگی نرسیده است، تسری می‌یابد و مادر می‌تواند تا سن 9 ماهگی نوزاد از مرخصی زایمان استفاده كند.

سیاست‌های افزایش جمعیت در آلمان

كشور صنعتی آلمان نیز مانند دیگر كشورهای صنعتی، به دنبال تهدید این كشور در موضوع كاهش تولید نسل مشوق‌هایی برای ازدواج و افزایش موالید در این كشور به كار بسته است.

یكی از مشوق‌های آلمان برای افزایش نسل، تصویب قانون برای كمك به مهاجرانی است كه چندین سال در این كشور زندگی كرده و فرزندان‌شان تا 17 سالگی در كشور آلمان تدریس می‌كنند به گونه‌یی كه دولت این كشور موظف به پرداخت كمك هزینه تحصیل به این افراد است و در سنین كودكی نیز با سبدهای حمایتی به این افراد كمك مالی می‌كند.

سیاست‌های افزایش جمعیت در فرانسه


فرانسه نیز به مانند دیگر كشورهای اروپایی درباره این طرح ابتدا حمایت مالی خود از والدینی كه بچه‌دار می‌شوند را به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ كرد تا بر اساس قوانین جدید خانواده‌های فرانسوی نسبت به بچه‌دار شدن خود در فرانسه هیچ ترسی درباره از دست دادن شغل خود به دلیل مرخصی طولانی یا مخارج فرزندان نداشته باشند. بنا بر قوانین جدید، خانواده‌های فرانسوی تا سه سال می‌توانند با ضمانت اینكه به شغل خود برمی‌گردند، در كنار فرزند خود حضور داشته باشند؛ دولت به صورت سالانه از سه سالگی تا سنین تعیین شده نسبت به كمك هزینه‌های مالی فرزندان برای پیش دبستانی و همچنین دوران مدرسه و دانشگاه به خانواده‌ها تضمین قانونی می‌دهد. سبد كالا و همچنین كاهش اخذ مالیات و استفاده از امكانات دولتی برای فرزندان و خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود و دولت در صورت استخدام خدمتكار برای خانواده‌هایی كه بچه‌دار شده‌اند، هزینه خدمتكار را تاحدی تقبل می‌كند.

سیاست‌های افزایش جمعیت در ژاپن


بر اساس قانون كودومو تیت كه در سال 2010 به وسیله حزب دموكراتیك این كشور اجرایی شد خانواده‌هایی كه فرزند تا سن 15 سال دارند ماهانه تا 13 هزار ین كمك مالی دریافت می‌كنند؛ از سوی دیگر پدر و مادر یك به یك می‌توانند در صورت اخذ مرخصی با نصف حقوق خود تا سقف تعیین شده در مرخصی حضور داشته باشند و بدون هیچ تغییری به كار قبلی خود بازگردند.

سیاست‌های افزایش جمعیت در روسیه


كشور روسیه بعد از روی كار آمدن پوتین مشوق‌های لازم برای افزایش جمعیت را بیش از پیش مورد حمایت دولتی قرار داده است؛ بنابر آمار منتشر شده توسط سازمان فدرال آمار روسیه جمعیت روسیه در شش ماه نخست سال 2012، با 85 هزار تن افزایش، به 143 میلیون و صد هزار تن رسید كه از افزایش اندكی در این كشور كه با كاهش جمعیت مواجه است، حكایت دارد. روسیه حمایت مالی از خانواده‌هایی كه برای نخستین یا دومین و حتی سومین بار دارای فرزند می‌شوند را به دولت و نهادهای مسوول ابلاغ كرده است؛ بنا بر ابلاغ دولت روسیه، خانواده‌هایی كه دارای فرزند می‌شوند از پرداخت مالیات تا سقف تعیین شده معاف می‌شوند و حمایت‌های مالی برای تربیت و رشد فرزندان نیز تا حدودی توسط سبدهای كالای حمایتی و همچنین به صورت نقدی به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha