یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 77469
سلامت نیوز : روز گذشته علاوه بر آنكه معاون درمان وزیر بهداشت نسبت به تورم حوزه سلامت و بدهی انباشته در بیمارستان‌ها هشدار داد، كارشناسان و متولیان بخش خصوصی نظام سلامت هم گرد هم آمدند تا وضعیت موجود و چالش‌های پیش روی وزیر آینده را تبیین كنند. حسن امامی رضوی در هشدار خود نسبت به وضعیت مراكز درمانی گفت: «در حال حاضر قیمت تمام‌شده خدمات درمانی 5/2 برابر بیش از تعرفه‌هاست. اعتبارات وزارت بهداشت هم امسال رشد قابل توجهی نداشته، در عین حال، تعرفه‌های درمانی نیز با مصوبه دولت مبنی بر 18 درصد رشد، رشد خوبی را نداشته است در حالی كه تورم در بخش سلامت بیش از اینها بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ همزمان با این اظهارنظر، 120 نفر از روسا و نمایندگان انجمن‌های علمی و صنفی، اعضای شورای عالی نظام پزشكی و برخی از صاحب نظران اجرایی؛ در نشست «هم‌اندیشی تدبیر و امید در نظام سلامت» در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد گرد هم آمدند كه كامیابی رییس انجمن پزشكان عمومی در ابتدای این نشست گفت: «در دولت جدید باید افرادی تصدی امور را عهده‌دار شوند كه توانایی حل مشكلات را داشته و ازنظرات تخصصی انجمن‌ها برای رفع چالش‌ها بهره‌مند شوند و نقش انجمن‌ها در این حوزه پررنگ‌تر شود.»

توانایی، سابقه، كارنامه مناسب و به روز بودن از جمله مولفه‌هایی است كه برای تصدی امور نظام سلامت و برگزیدن افراد شایسته برای تولیت بخش‌های مختلف حوزه بهداشت و درمان در نظر گرفته خواهد شد.»

در ادامه نشست شریف‌زادگان، وزیر اسبق رفاه و تامین اجتماعی اظهار داشت: «نگاه اقتصادی و اجتماعی به حوزه بهداشت و درمان شامل عرضه و تقاضاست و متاسفانه نه ارائه‌دهندگان و نه گیرندگان خدمات ازوضعیت موجود راضی نیستند.»

شریف زادگان با بیان اینكه وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت و درمان باید هماهنگ با یكدیگر عمل كنند، تصریح كرد: «سلامت را نمی‌توان با جیب مردم پیش برد لذا هم نگاه اقتصادی و رفاهی به آن حاكم است و هم نگاه بخش خودش؛ كه طی هشت سال گذشته علمی نبوده و از تجارب متخصصان این حوزه برای اداره امور استفاده نشده است.»غلامرضا انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: «سیاست‌های غلط اقتصادی در بخش‌های مختلف معضلاتی را ایجاد كرده است. متولی واحدی برای بخش اجتماعی نداشتیم تا در چارچوب قوانین و اهداف تعیین شده چالش‌ها مدیریت شده و به حداقل برسد به طوری كه در بخش سلامت فردی و اجتماعی به طور جدی دچار مشكل هستیم و اكثر صندوق‌های بیمه از نقطه سربه سر گذشته‌اند و زیانده هستند.»

نوربخش، رییس انجمن ارتوپدی ایران نیز در ادامه این نشست بیان داشت: «در سال جاری كل بودجه درمان ?? هزار و ??? میلیارد تومان است كه ?? هزار و ??? میلیارد تومان بودجه جاری بوده و ? هزار و ??? میلیارد تومان درآمد اختصاصی است كه ???? میلیارد تومان نیز برای پزشك خانواده در نظرگرفته شده است. در واقع، بودجه سال ?? دربخش درمان ? درصد كمتر از سال گذشته است و سطح تعهدات به درستی افزایش نداشته و بحث تغییر نرخ ارز از مرجع به مبادله‌یی مشكلاتی را در بخش‌های مختلف ایجاد كرده است.»

در ادامه نشست هم‌اندیشی تدبیر و امید در نظام سلامت، نوبخت دبیر مجمع انجمن‌های علمی ایران گفت: «بخش خصوصی حسابش از بخش دولتی جداست و افرادی كه بضاعت مالی دارند با انتخاب این بخش برای دریافت خدمات به آن مراجعه می‌كنند اما در بخش دولتی باید بستر ارائه خدمات مطلوب به بیماران فراهم باشد. پول این ملت در خزانه دولت است و اگر به سلامت نرسد كجا خرج شود؟ و ما به عنوان متولیان سلامت آحاد جامعه موظف هستیم حافظ سلامت ملت ایران باشیم.»

زالی رییس كل منتخب سازمان نظام پزشكی ایران نیز با بیان اینكه سلامت به یك مطالبه عمومی تبدیل شده است، اظهار داشت: «باید از ظرفیت سرشار اجتماعی برای مطالبات نظام سلامت استفاده شود.»

در ادامه این نشست از تمامی حاضرین برای تعیین شاخص‌های پیشنهادی وزرای بهداشت و رفاه نظرسنجی صورت گرفت و مقرر شد كه جمع‌بندی این نظرات به صورت مكتوب به محضر رییس‌جمهور منتخب تقدیم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha