یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 77472
سلامت نیوز : در چند ده كیلومتری شهر «نیس» در جنوب فرانسه، سه‌پژوهشگر در اعماق مدیترانه به‌دنبال نوع ویژه‌ای از اسفنج‌های دریایی هستند. آنها بر این باورند كه اسفنج‌های «كرامب كرامب» مولكول‌هایی تولید می‌كنند كه می‌تواند در ساخت دارو برای درمان سرطان مفید باشد. اسفنج‌های دریایی، برخلاف مرجان‌های دریایی، بدن نرم و شكننده‌ای دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این آبزیان باید بلافاصله پس از صید، زنده، به آزمایشگاه منتقل شوند تا كار تیم پژوهش آغاز شود. نخستین مرحله، ایجاد فضای مناسب برای رشد و تولید اسفنج است. «اوا ترون» از‌جمله پژوهشگرانی است كه در این محل كار می‌كند. او در توضیح روش كار و آزمایش‌هایشان می‌گوید: « برای به‌دست آوردن مولكول‌ها، ما پوسته بیرونی اسفنج را تحریك می‌كنیم؛ عملی كه موجب می‌شود تا اسفنج برای دفاع از خود، مولكول‌های تدافعی در آب پخش كند. آن وقت، با استفاده از دستگاه ویژه‌ای آن مولكول‌ها را از آب تصفیه می‌كنیم و سپس مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

این پروژه تحقیقاتی كه به «بامبو» مشهور است از جمله پروژه‌های مشترك اروپایی است كه تحت مدیریت شركتی در ایرلند قرار دارد، اما بخش عمده‌ای از آن در این آزمایشگاه، در نزدیكی شهر «نیس» فرانسه، صورت می‌گیرد. پژوهشگران در این آزمایشگاه، مولكول‌های تدافعی اسفنج «كرامب كرامب» را از هم جدا می‌كنند. به‌گفته این محققان، برخی از این مولكول‌ها می‌توانند در آینده برای درمان سرطان، بیماری فراموشی و پاركینسون مورد استفاده قرار گیرند. اما چه چیزی مولكول‌های تولید شده توسط موجودات آبزی را از دیگر نمونه‌های موجود متمایز می‌كند؟ «اولیویه توماس»، از مسئولان این پروژه در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «موجودات آبزی به دلایل مختلف مجبور به ایجاد راه و روش‌های متفاوتی برای دفاع از خود بوده‌اند، و مولكول‌های تدافعی از آن جمله‌اند.»

پژوهشگران تصمیم گرفتند میزان تاثیرگذاری این مولكول‌ها برای كنترل سرطان را روی «توتیای دریایی» آزمایش كنند. دلیل آن هم این است كه روند تولید سلولی، به‌ویژه سرعت رشد سلول‌های سرطانی در این آبزی خاردار بسیار شبیه به انسان است. نتیجه نخستین آزمایش‌ها حاكی از آن است كه رویان‌های توتیاهای حامل مولكول‌های تدافعی اسفنج در مقایسه با نمونه‌های پیشین از ویژگی‌های بیشتری برای مقابله با سرطان برخوردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha