سلامت نیوز : آذربایجان غربی جزو مناطق پرخطر از نظر آب و هوایی محسوب می‌شود و خشكسالی، سرما و یخبندان، سیل و تگرگ و باران‌های سیل آسا در كنار تهدید وقوع زلزله از مهم‌ترین عوامل خسارت زای استان به‌شمار می‌روند. به علت وجود گسل‌های متعدد در سطح استان، این منطقه یكی از نواحی مستعد زمین لرزه محسوب می‌شود. زلزله سلماس كه در سال 1309 هجری شمسی رخ داد، یكی از زمین لرزه‌های شدید این منطقه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ باتوجه به زمین لرزه‌های زیادی كه تاكنون در آذربایجان رخ داده، احتمال وقوع زلزله در آینده نیز در این منطقه زیاد است. وقوع زمین لرزه‌هایی با شدت 4-6 و بیشتر در یك سال گذشته در قره ضیاءالدین، تبریز و تسوج در آذربایجان و همچنین زمین لرزه 14 اسفند ماه 1370 ارزنجان تركیه، این موضوع را تایید می‌كند. در عین حال بر اساس پهنه‌بندی زلزله بیش از 60‌د‌رصد استان در محدوده خطر قرار دارد و هر سال به‌طور میانگین بالغ بر 20 زلزله با بزرگی 4 و بیشتر در مقیاس ریشتر در استان اتفاق می‌افتد. طبق آمار طی سال گذشته 19 زلزله بین سه تا چهار ریشتر در استان روی داده است.

در این میان مسئله مهم مقاومت اماكن مسكونی روستایی است كه با وقوع هر زلزله خسارت‌های سطحی تا شدید را متحمل می‌شود. در عین حال موضوع وقوع بلایای طبیعی در استان بسیار جدی است و سالانه خسارت‌های هنگفتی بر بخش‌های مختلف وارد می‌سازد. به نظر می‌رسد برای مقابله با چنین خساراتی همیشه باید آمادگی برای مقابله با آن وجود داشته باشد و پیش از وقوع حوادث ناگواری نظیر زلزله تمهیدات لازم را در افزایش استحكام بناهای مسكونی و عمومی اندیشیده و اقدامات لازم را برای افزایش توان عملیات امداد و نجات گروه‌های امدادی انجام دهیم.

ارائه آموزش‌های تخصصی و عمومی به گروه‌های امداد و نجات و شهروندان، برگزاری مانورهای امداد و نجات برای افزایش آمادگی نیروهای امدادی، جلوگیری از ساخت وسازهای غیراصولی و غیرمجاز و تجهیز دستگاه‌های امدادرسان به فن‌آوری‌های نوین در افزایش ضریب ایمنی و كاهش آثار و خسارت‌های ناشی از حوادث بسیار مهم و ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha