یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 77475
سلامت نیوز : این روزها برای خیلی از مردم کشور ما باز کردن شیر آب و نوش جان کردن آبی گوارا اتفاقی کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد؛ اما برخی از ساکنان روستاها و شهرستان‌های این مرز و بوم نیز در حسرت نوشیدن یک جرعه آب سالم، بی‌بو و بدون طعم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ مراد یکی از اهالی روستای خاوه قم است او آب این روستا را غیرقابل آشامیدن می‌داند و می‌گوید: 30 نفر از اهالی این روستا به دلیل مصرب آب بیمار شده‌اند. به گفته وی، بروز تب، حالت تهوع و اسهال از جمله نشانه‌های استفاده از آب میان اهالی است و البته مرکز بهداشت قم نیز آلودگی میکروبی آب روستا را تایید کرده است. آب این روستا از چاهی در کف رودخانه تأمین می‌شود که در اطراف آن خانه‌های مسکونی قرار دارد و امکان مرتبط شدن آب شبکه روستایی به آب فاضلاب خانه‌ها زیاد است. در این میان مشکل اقتصادی خود مردم روستا نیز باعث شده است، نتوانند پولی برای لوله کشی بپردازند یا اینکه آب معدنی بخرند.

رویای آب شیرین بیرجندی‌ها
کیفیت نامطلوب آب بیرجند نیز موجب گلایه ساکنان مرکز استان خراسان جنوبی شده است؛ البته وضع آنان در مقایسه با روستای خاوه قم کمی بهتر است؛ منتها 6 سالی می‌شود که منتظر افتتاح تصفیه خانه‌ هستند. هر روزتعداد زیادی از شهروندان بیرجندی را می‌توان در معابر این شهر مشاهده کرد که برای تهیه آب آشامیدنی باکیفیت در تکاپو هستند؛ ظرف‌های بزرگ خالی آب در خودروها، روی موتورها یا در دست افراد حکایت از این می‌کند که آبی که اکنون در لوله‌های شهر جریان دارد مردم این شهر گوارا نیست. بسیاری از مردم بیرجند برای تهیه آب به ایستگاه‌های تصفیه آب می‌روند و خیلی‌ها هم آب مورد نیاز خود را از چشمه‌های اطراف شهر تهیه می‌کنند.محمد احمدی، یک شهروند بیرجندی در این باره می‌گوید: کیفیت آب اصلاً مورد قبول نیست و مجبورم یک روز در میان برای تهیه آب به ایستگاه تصفیه آب مراجعه کنم. فکر نمی‌کنم خود مسئولان هم از این آب استفاده کنند؛ زیرا اگر کیفیت آب مطلوب مسئولان بود؛ در بسیاری از ادار‌ه‌های دولتی از دستگاه تصفیه آب استفاده نمی‌شد. در این میان غلامرضا غلام‌رضایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از پیشرفت 90 درصدی تصفیه‌‌خانه بیرجند خبر می‌دهد و می‌گوید: این پروژه در آذرماه سال جاری افتتاح می‌شود؛ البته اگر اعتبار مورد نیاز تأمین شود. وی می‌افزاید: زمان بهره‌برداری به تأمین اعتبار لازم برای اجرای کارها بستگی داردژ؛ اما شرکت آب‌ منطقه‌ای تمام تلاش خود را در راه‌اندازی هر چه سریع‌تر تصفیه‌خانه به کار خواهد بست.

آهک در آب سلماس
از سوی دیگر، مسئول مرکز بهداشت سلماس از شهرهای واقع در استان آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه آب آشامیدنی نقش زیادی در سلامت مردم دارد به «حمایت» می‌گوید: اگر تغییری در ساختار شیمیایی آب ایجاد شود بیماری‌های زیادی سلامت مردم را تهدید می‌کنند؛ اتفاقی که برای مردم سلماس افتاده است.«بیوک طرقی» با بیان اینکه اکنون در لوله‌کشی آب این شهرستان مرکز کنترل املاح و محل تصفیه آب وجود ندارد، ادامه می‌دهد: همین کمبود باعث به خطر افتاد. سلامتی مردم سلماس شده است زیرا گاهی میزان املاح مضر آب از حد مجاز بیشتر می‌شود. وی آهک را بیشترین املاح موجود در آب این شهرستان می‌داند و تاکید می‌کند: این روزها بسیاری از مردم شهرستان به دلیل ابتلا به بیماری کلیوی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که علت اصلی آن وجود آهک در آب و رسوب آن در کلیه‌هاست، آهک ابتلا به سنگ کلیه میان مردم را چندبرابر کرده است. البته آهک بیماری شوره سر را نیز میان مردم ایجاد کرده است. به گفته طرقی، عفونت‌های دستگاه گوارشی و مجاری ادراری نیز از دیگر بیماری‌های رایج مردم این منطقه به دلیل استفاده از آب غیر استاندارد است.

مشکل یک سوم جمعیت کهگیلویه و بویر احمد
در میان همه استان‌هایی که در مناطقی با مشکل نبود یا کمبود آب سالم روبه‌رو هستند، وضع استان کهگیلویه و‌بویراحمد دشوارتر است؛ زیرا به گفته مسئول مرکز بهداشت این استان 33 درصد مردم، آب آشامیدنی سالم ندارند. مریم محبی به «حمایت» می‌گوید: البته بودجه خوبی سال گذشته دریافت کردیم و بر اساس گزارش استانداری یک میلیون و 900 میلیون تومان به توسعه آب‌رسانی شهرهای گچساران، یاسوج، دهدشت، لیکک و سوق و 23 روستا در مسیر شهرستان گچساران اختصاص داده شده است. وی می‌افزاید: این را نیز باید در نظر گرفت که کهگیلویه و بویراحمد از نظر وسعت، استان کوچکی است؛ اما از لحاظ توسعه فاصله قابل توجهی با میانگین کشوری دارد. هیچ کدام از شهرستان‌های استان در توسعه شبکه آب‌رسانی شهری و روستایی به میانگین کشوری نزدیک نشده است و فاصله زیادی با حداقل‌ها داریم. وی یادآور می‌شود که آب آشامیدنی سالم از نیازهای اساسی بشر است و 70 درصد بیماری‌های از مصرف آب آشامیدنی ناسالم ناشی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha